راه‌های طبیعی برای درمان افسردگی

zoomit.ir – وحید خامسی: با بیش از ۳۴۰ میلیون بیمار در سراسر جهان، افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی به شمار می‌آید. علایم این بیماری شباهت زیادی به دیگر بیماری‌های ناشی از اضطراب دارد؛ اما تشخیص آن به زمان بیشتری نیاز دارد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به بهترین راه‌های طبیعی برای مبارزه با افسردگی.
مدیتیشن
دکتر الیزابت هوج، روانپزشک مرکز اختلالات سازگاری و استرس پس از سانحه در بیمارستان عمومی ماساچوست است. تحقیقات وی نشان داده که مدیتیشن و تمرکز حواس می‌تواند در درمان اضطراب و دیگر اختلالات خلقی بسیار مؤثر باشد. افرادی که بی‌انگیزگی را تجربه می‌کنند یا از زندگی احساس رضایت نمی‌کنند، اکثرا از مشکلی با عنوان مواجهه با افکار منفی قوی رنج می‌برند. دکتر هوج این مشکل را این گونه شرح می‌دهد که در این افراد نگرانی‌های بی‌حاصل و آزار‌دهنده نمی‌گذارد راه حلی برای مشکلات در ذهن شکل بگیرد.
خوردن غذاهایی با ویتامین B بیشتر
ویتامین‌های خانواده‌ B، به‌خصوص B12 باعث کمک به تولید مواد شیمیایی مانند سروتونین، اپی‌نفرین و دوپامین در مغز می‌شود که تا حد زیادی بر خلق و خوی انسان تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین سطح پایین ویتامین‌های خانواده‌ B احتمالا به مشکلاتی مانند افسردگی منجر خواهد شد. با توجه به تحقیقات انجام شده توسط کلینیک مایو برای افرادی مانند گیاه‌خواران، سالمندان و کسانی که به اختلالات گوارشی مانند بیماری سلیاک مبتلا هستند، تأمین ویتامین B سخت‌تر خواهد بود.
مصرف مکمل‌های ویتامینی، می‌تواند این کمبود را رفع کند، اما راه حل سالم‌تر مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین B است. ماهی‌هایی مانند قزل آلا و تُن حاوی مقادیر زیادی ویتامین هستند؛ همچنین پنیر سوئیسی، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، سخت‌پوستان، گوشت بدون چربی، تخم‌مرغ و شیر کم‌چربی نیز از جمله مواد غذایی غنی مخصوصا از لحاظ ویتامین‌های خانواده‌ B هستند.
تنظیم اهداف برای زندگی
بعضی از احساسات در میان مبتلایان به افسردگی مشترک است. غم و اندوه، اضطراب، پوچی، ناامیدی، بیهوده بودن زندگی، احساس گناه و حساس شدن، از جمله این احساسات مشترک است که اغلب باعث می‌شود تصور ناتوانی از انجام موفقیت‌آمیز کارها را در انسان به وجود بیاورد.
برای مبارزه با این حس، باید سعی کنید مجموعه‌ای از اهداف روزانه را در زندگی خودتان مشخص کنید. اهدافی کوچک که می‌توانید از عهده‌ آن‌ها به سادگی برآیید مانند شستن ظرف‌های روزانه؛ با رسیدن گام به گام به این اهداف کوچک به مرور احساس بهتری را تجربه خواهید کرد و برای به چالش کشیدن خود و انجام هدف‌های بزرگ‌تر آماده خواهید شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *