روزانه ۱۶۵ چشم در بیمارستان فیض عمل می‌شوند

پروانه شریفی

رئیس بیمارستان تخصصی چشم پزشکی فیض اصفهان در همایش انجمن خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل (ع) گفت: چشم انسان یک کره هفت گرمی است و دو و نیم سانتی متر هم طول دارد، در کاسه چشم قرار گرفته و لایه‌های مختلفی دارد مانند زلالیه عدسیه زجاجیه عنبیه اجسام مژگانی تا برسیم به پرده شبکیه. دهانهٔ سه میلیمتری به نام مردمک دارد و نور در انتها به پرده شبکیه می‌رسد و این باعث می‌شود تا چشم تصویر را بگیرد.

علی صالحی افزود: این سه دهم میلیمتر سیزده لایه و هفت عضله دارد که همگی باعث می‌شوند چشم حرکت کند. نور که زیاد می‌شود مردکم تنگ و نور که کم می‌شود مردمک گشاد می‌شود و در حقیقت تنظیم می‌کند که چقدر نو وارد چشم بشود. در یک لایه از این سیزده لایه که عقب‌تر از همه است، ۱۲۶ میلیون سلول وجود دارد که نام آن گیرنده‌های نوری است. نور بیرون را می‌گیرند و آن را به امواج شیمیایی تبدیل می‌کنند تا به مغز برود.

این فوق تخصص چشم پزشکی خاطر نشان کرد: ۱۲۰ میلیون سلول‌ها مخصوص دید در شب و ۶ میلیون مخصوص دید در روز و رنگ‌ها هستند. وسعت دید ما یا در واقه میدان دید را همان ۱۲۰ میلیون سلول بر عهده دارند. در تاریکی شب در ابتدا هیچ چیزی نمی‌بینیم و بعد از مدت کوتاهی تطابق در تاریکی صورت می‌گیرد و کم کم اشیا را در تاریکی می‌بینیم.

صالحی درباره این ۱۲۰ میلیون سلول توضیح داد: ۱۲۰ میلیون سلول در روز می‌خوابند و خود را بازسازی می‌کنند و ۶ میلیون سلول دیگر شروع به کار می‌کنند و تطابق در روشنایی را بر عهده دارند. در ابتدا در نور نمی‌توان چشم را باز کرد و باید تطابق در روششنایی انجام شود. همچنین تشخیص رنگ‌ها بر عهده این شش میلیون سلول هستند. این سلول‌ها سه رنگ اصلی را تشخیص می‌دهند و آن‌ها را با هم مخلوط و رنگ‌های متفاوتی را تولید می‌کنند.

این پزشک تصریح کرد: برخی فرزندها این ۱۲۰ میلیون سلول را ندارند و اصطلاحاً شب کور هستند و دید در شب ندارند و برخی خانواده‌ها چندین بچه بدین صورت دارند. برخی هم دید در روز و تشخیص رنگ ندارند. این بیماری‌ها از طریق ارثی منتقل می‌شوند و برخی هم هر دو این دسته سلول‌ها را کم دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اذعان داشت: برای بازسازی این سلول‌ها بازسازی انجام می‌شوند. برای این بازسازی ویتامین آ مفید است. در واقع آب هویج در این جا نقش دارد. آب هویج خوردن روی شماره عینک و عینکی نشدن و این موارد ندارد و نیازی به مصرف مکرر نیست و این ویتامین در بدن تا مدتی وجود دارد.

صالحی درباره لایه‌های دیگر شبکه گفت: آخرین لایه همان لایه اصلی شبکیه است و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار رشته عصب دارد که کف چشم پخش است و در واقع بافته می‌شوند و از پشت چشم یک عصب به مغز می‌روند. اگر این عصب قطع شد دیگر قابل بازسازی و پیوند نیست. تا وقتی انسان نور را تشخیص می‌دهد، یعنی این عصب وصل است. اگر کسی ضربه خورد اول چراغ قوه در چشم آن می‌اندازند که ببینند واکنشی نشان می‌دهد یا خیر.

وی ادامه داد: این رشته عصب که وارد مغز شد مربوط به تالاموس است. پس چشم نمی‌بیند و مغز می‌بیند. چشم واسطه انتقال است. پشت سر انسان بزرگترین، وسیع‌ترین، حساس‌ترین و نازک‌ترین قسمت مغز در رابطه با چشم است. شش زوج از ۱۲ زوج عصب که از مغز خارج می‌شود مربوط به چشم است که تکان دادن چشم و بستن پلک و حس قرنیه و … را انجام می‌دهد.

رئیس بیمارستان فیض اصفهان افزود: مغز وقتی پیامی از چشم دریافت نکند، یعنی چشم کور باشد، دستوی از طریق این ۶ زوج عصب به آن نمی‌دهد و این توان را برای سایر قسمت‌های بدن می‌گذارد و حس‌های دیگر در افراد نابینا مانند شنوایی قوی‌تر است. برخی افراد کم می‌خوابند و این انسان‌ها در معرض خطر هستند و شش میلیون سلول روز به خوبی بازسازی نمی‌شود. سه ماهه اول بعد از تولد نوزاد مهم‌ترین دوران بینایی است.

صالحی خاطر نشان کرد: اگر نوزادی با مشکلات چشم روبرو باشد و تصویری به مغز نفرستد، مغز هم دستوری به ان نمی‌دهد و به این پدیده، تنبلی چشم صورت می‌گیرد. پس واجب است که برای نوزاد قبل از اتمام سه ماهگی معاینه چشم انجام شود. در مغز سربازانی دارد که جلویی دیدن تصاویر را می‌گیرد. دو چشم یک تصویر را می‌گیرد و این سربازها هستند که این دو تصویر اگر یکی بود را فیوز می‌کنند و در واقع یکی می‌کنند و به مغز می‌دهند.

این جراح چشم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: باید این مسائل در جامعه آموزش داده شود تا بیماری‌ها کاهش پیدا کند. نه این که دستگاه‌های دیالیز خریداری شود و در مراکز به بیماران شب کور خدمات داد. باید در راستای کاهش بیماران چشمی تلاش کرد. در بیمارستان فیص هفته‌ای ۵ چشم تخلیه می‌شود که این یک فاجعه است. بیماران دیابتی بسیار زیاد هستند و همه دارای مشکلات عدیده چشم هستند. چرا باید به این روز برسیم که بیمارستان‌ها پر از این گونه بیماران شود. ما می‌توانیم جلوی این بیماران را بگیریم و سیستم خیرین باید در جهت پیشگیری گام بردارند.

صالحی ادامه داد: طبیعی است که یک انسان ۵۰ ساله به راحتی ببیند. اگر چنین انسانی خوب می‌بیند، یا آب مروارید یا بیماری قند و یا از کودکی دوربین خوبی نداشته است. پس اگر افراد ۵۰ ساله نزدیک را خوب می‌بینند باید برای معاینه چشم خود اقدام کنند. آب مروارید باید زمانی عمل شود که خود فرد عاجز شد.

وی در پایان خبر داد: روزی ۱۶۵ چشم در بیمارستان فیض عمل می‌شوند و روزانه ۲ تا ۳ هزار مراجعه کننده داریم و هزینه‌های بسیاری کمی اقدام می‌کنیم.

گفتنی است، علاقمندان به پرداخت کمک های مستمر جهت درمان بیماران نیازمند، می توانند ضمن تماس با واحد امور مشترکین خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل(ع) به شماره ۳۲۲۳۴۸۷۲ الی ۳ این انجمن را حمایت و یا با شماره گیری ۱۹۳ با خیریه ارتباط برقرار نمایند. آدرس: خیابان استانداری، مقابل گذر پشت مطبخ، انجمن خیریه بهداشتی درمانی حضرت ابوالفضل ع

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *