زیبایی قربانی مواد آرایشی قاچاق

گشتی در خیابان‌ها و بازار ها نشان می‌دهد که تحت هر شرایطی ما ایرانی‌ها جزء بیشترین جمعیت مصرف کنندگان لوازم آرایشی هستیم. نه تنها تورم یا بیکاری و هیچ چیز دیگری نتوانسته واردات لوازم آرایشی و مصرف آن را در بین قشرهای مختلف کاهش دهد، بلکه حجم استفاده از این وسایل روز به روز بیشتر و متنوع تر هم شده است. همین موضوع باعث شده تا قاچاق محصولات و اقلام مرتبط با آرایش و پیرایش به ایران به میزان شدیدی در سال های اخیر تشدید شود.

*سلامت شهروندان در خطر است

بخش مهمی از وسایل بهداشتی و لوازم آرایشی از راه های غیرقانونی و قاچاق به کشور وارد می شود. تاریخ مصرف بسیاری از آن ها دستکاری و به روز شده است، مواد اولیه غیربهداشتی و نامرغوب در برخی لوازم آرایشی در پوشش یک برند معروف پنهان

می شود و قیمت پایین آن ها مشتریان بسیاری را جذب خود می کند.

 بیشترین حجم اجناس بهداشتی و آرایشی قاچاق از مرزهای غربی به کشور وارد می شود. در این میان، مواردی قابل تأمل، عرصه را برای سودجویان باز گذاشته تا نه فقط سلامت شهروندان، که گردش چرخ های اقتصادی کشور را نیز دچار اخلال کنند.

* حساسیت‌های پوستی نتیجه مواد اولیه نامرغوب

مدیر بازرسی اصناف استان اصفهان در گفتگو با کیمیای وطن گفت: فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی قاچاق و غیر مجاز از آنجاکه از طریق مناطق صعب‌العبور مرزی با شرایط حمل و نقل نامناسب وارد می‌شوند، ممکن است ساعت‌ها و روزها در برابر گرمای بسیار زیاد ورطوبت قرار گرفته و درجاتی از فساد در آن‌ها ایجاد شود که موجب حساسیت‌های پوستی در مصرف‌کنندگان می‌شود.

جواد محمدی فشارکی در پاسخ به اینکه چرا نباید از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی قاچاق استفاده شود، اظهار کرد: فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی قاچاق و غیر مجاز غالبا فرآورده های تقلبی هستند که در شرایط نامناسب و مواد اولیه نامرغوب، غیر مجاز و با کیفیت پایین تهیه می‌شوند.

* توجه به برچسب اصالت فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی

وی افزود: بعضی از این فرآورده‌ها حتی اگر اصل باشند، چون به صورت قاچاق و از طریق مناطق صعب‌العبور مرزی با شرایط حمل و نقل نامناسب وارد می‌شوند، ممکن است ساعت ها و روزها در برابر گرمای بسیار زیاد، نور خورشید، رطوبت و گاهی سرمای خیلی زیاد قرار گرفته و درجاتی از فساد در آن‌ها ایجاد شود که موجب حساسیت‌های پوستی و عوارض و آسیب‌های دیگر

در مصرف کنندگان می شود.

محمدی ادامه داد: داروخانه بهترین مکان برای تهیه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی است و مصرف کنندگان هنگام خرید حتما به مجوزهای ساخت وزارت بهداشت و برچسب اصالت فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی دقت کنند.

* ۷۵  درصد از لوازم آرایشی بهداشتی موجود در بازار قاچاق است

مدیر کل بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان می‌گوید: بیش از ۷۵  درصد از لوازم آرایشی بهداشتی موجود در بازار قاچاق است و اکثر برندهایی که در اصفهان در حال فعالیت هستند، جعل برند می‌کنند و مجوزهای لازم را ندارند.

واردات محصولات قاچاق و اثرات مخرب آن بر اقتصاد، یک روی سکه است و روی دیگرِ آن که به مخاطراتی معطوف می شود که سلامتی انسان و افراد استفاده کننده از این محصولات را بعد از مدتی به چالش می کشد.محصولات تقلبی و جعلی بسیار در سطح بازار عرضه می شود که سلامت آن زیر سئوال است.

این محصولات، معضلات و چالش های جدی برای سلامتِ افراد مصرف کننده چنین محصولاتی در پی خواهد داشت و کم نبوده اند افرادی که با انگیزه زیبایی،با آسیب های جدی مواجه شده اند و به واقع سلامت خود را با زیبایی مقطعی و کوتاه مدت معاوضه کرده اند.

 *جای خالی سلامت در مواد آرایشی قاچاق

انسان ها افزون بر تلاش برای حفظ سلامت، خواهان زیبایی نیز هستند. این موضوع در میان بانوان با اهمیت و حساسیت ویژه ای نگریسته می شود تا جایی که برخی از آنان برای زیبا دیده شدن، انواع مواد و لوازم را به کارمی گیرند و گاهی برای رسیدن به معیار مورد نظر از جراحی نیز کمک می گیرند. با توجه به این واقعیت، شرکت های دارویی و بهداشتی زیادی در جهان در آزمایشگاه های خود، کارشناسان و متخصصان زبده ای را به کار گرفته اند تا با تهیه و تولید مواد آرایشی و بهداشتی، زیبایی و

جوانی را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورند.

در این میان، سودجویانی در کشور ما هستند که به دلایلی همچون نبود دسترسی آسان به فرآورده های بهداشتی و آرایشی معروف و سالم و مهمتر از آن هزینه بالای این لوازم، به تولید کالاهای آرایشی غیربهداشتی و ناسالم اقدام می کنند یا با تجارت غیرقانونی، مشکل های فراوانی را برای مصرف کنندگان به وجود می آورند. مصرف مواد ناسالم و بی کیفیت آرایشی در سال های گذشته به دلیل افزایش قاچاق این لوازم به کشور، آسیب ها و مشکل های پوستی زیادی را برای مصرف کنندگان به همراه آورده است.

* آسیب های مواد آرایشی قاچاق قابل جبران نیست

دکترعلی یوسفی متخصص پوست و مو به خبرنگار کیمیای وطن گفت: مواد آرایشی غیرمجاز و قاچاق از آنجا که از نظر بهداشتی هیچ کنترل و نظارتی روی آنها صورت نگرفته است، آسیب ها و ضایعه هایی در پوست ایجاد می کند که نه فقط با درمان های معمولی بلکه با لیزر نیز درمان نمی شود. حتی در لوازم آرایشی سالم و مجاز نیز ترکیباتی وجود دارد که در تماس با نور باعث تیرگی پوست می شوند اما این موضوع در لوازم آرایشی قاچاق و غیرمجازِ بازار، به مراتب شدیدتر است چرا که مواد و لوازم آرایشی قاچاق، یا تاریخ مصرف گذشته اند یا در ترکیبات و فرایند تولید آنها مواد غیربهداشتی به کار رفته که برای سلامت پوست مضر است. ترکیبات این مواد لکه ها، تیرگی ها و سوختگی هایی روی پوست ایجاد می کند که در بسیاری مواقع هیچ درمانی برای آنها وجود ندارد.

به گفته وی، برخی مواقع در تهیه و تولید مواد آرایشی قاچاق، از ترکیب های ناشناخته ای همچون فرآورده ها یا سلول های حیوانی استفاده می شود که ممکن است منبعی برای انتقال باکتری هایی همچون سیاه زخم و دیگر بیماری های پوستی باشند.
* پیامدهای استفاده از مواد آرایشی غیربهداشتی

یوسفی در مورد پیامدهای استفاده از مواد آرایشی غیربهداشتی تصریح کرد: استفاده از مواد آرایشی تقلبی در فرد ایجاد حساسیت می کند. بسیاری از بیمارانی که به ما مراجعه می کنند، از التهاب، قرمزی، احساس سوزش و خارش به وجود آمده در موضعی که ماده آرایشی استفاده شده است، شکایت می کنند. همچنین تیرگی و تغییر رنگ پوست، ایجاد عفونت، بروز جوش های چرکی و … از نشانه هایی است که در بیمارانی که از مواد آرایشی تقلبی و غیر بهداشتی استفاده کرده اند، فراوان دیده می شود.

به وجود چنین معضلاتی متقاضیان خرید محصولات و لوازم آرایش و بهداشتی که بر  اساس آمار موجود، در ایران تعداد آنها معدود و اندک نیز به نظر نمی رسد، باید نسبت به اجتناب از خرید محصولات خارجی قاچاق عزم جدی خویش را جزم کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *