سبک زندگی سلامت محور

دین اسلام همواره بر اهمیت سلامتی و تندرستی تاکید دارد. قرن‌هاست که مسلمانان ارزش زندگی خوب، تمیز و سالم را به رسمیت شناختند. سبک زندگی سلامت‌محور به عنوان یک پدیده چند علتی چند بعدی و چند دلالتی مطرح می‌شود.

انسان به عنوان آفریده‌ای که از روح خداوند در وجود او دمیده شده و آفرینشش هدفمند و در جهت تکامل و نزدیکی به خداوند بوده است، دارای روش و سبک زندگی مشخصی است که ضامن سعادت او در هر دو گیتی باشد. سبکی از زندگی که وسیله حرکت او به سوی کمال و رسیدن به غایت آفرینش اوست.

سبک زندگی نشان‌دهنده میزان نفوذ یک نظام فرهنگ و تمدن در متن جامعه است و تمام تمدن‌ها و نظام‌های فکری برای حفظ بقای خود تلاش می‌کنند تا یک سبک زندگی مشخصی به مردم ارائه دهند؛ زیرا تا یک نظام به سبک زندگی تبدیل نشود، آرمان‌هایش اجرا نخواهد شد و اگر جامعه‌ای سبک زندگی یک نظام را نپذیرد به این معناست که مبانی فکری و ارزش‌های آن نظام را قبول ندارد.

سبک زندگی سالم، سبکی از زندگی است که تأمین‌کننده‌ سلامت معنوی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت جسمی انسان است.

در این سبک زندگی، هدف و فلسفه‌ زندگی انسان رسیدن به قرب و رضای الهی و همنشین شدن در بهشت و دارالسلام الهی است.

در این سبک زندگی، سلامت جسم و روح آدمی در پرتو آموزه‌های وحی الهی، تضمین شده و آدمی در عبور از راه و کوره‌راه‌های زندگی خویش، کتاب راهنما و دستورکاری دارد که برگرفته از وحی و آیین الهی و پوشش‌دهنده تمامی ابعاد وجودی او در جهت نیل به کمال و سلامت همیشگی است.

در سبک زندگی سالم روح و روان آدمی با ذکر  و یاد خدا آرام می‌شود «الابذکرالله تطمئن القلوب» (رعد۲۸). آرامشی که در دنیای جدید، با سرعت سرسام‌آور اطلاعات و تمسک به سبک‌های متفاوت زندگی به آرزویی برای انسان امروز تبدیل شده و عنصری گمشده است. آرامشی که دستخوش فناوری‌های نوین ساخته‌ دست بشر شده و انسان همیشه فراموشکار، فراموش کرده که فناوری، ابزاری است در جهت رسیدن به کمال و سلامت و نه هدف زندگی انسان.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *