سرفه های شدید بعد از جراحی قلب را جدی بگیرید

پروانه شریفی

جراحی قلب و عروق از جمله جراحی‌های متداول است که با هدف افزایش بقاء و ارتقاء کیفیت زندگی در بیماران انجام شود. بیماران بعد از انجام این عمل جراحی باید مراقبت‌هایی را مد نظر قرار دهند.

محمود سعیدی فوق تخصص جراحی قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن گفت: متأسفانه یکی از بیماری های شایع در کل جوامع بشری و از جمله در کشور ما انسداد عروق تغذیه کننده قلب است که حتی یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر حوادق قلبی عروقی و انسداد عروق کرونر است که منجر به سکته قلبی و مرگ می شود.

سعیدی ادامه داد: برای جلوگیری از این نوع سکته و مرگ و میرهای حاصل از آن، و همچنین رفع علائم بیمار که همان درد است، یکی از روش های درمانی بسیار ارزشمند بای پاس عروق کرونر است که به رگ های انسداد یافته در کرونر قلب، رگ های جدید پیوند می شود که خون رسانی جدیدی برای قلب کم خون ایجاد می کند.

وی با اشاره به مراقبت های بعد از عمل قلب باز، تصریح کرد: بعد از عمل جراحی با تشخیص پزشک مربوطه بیمار تقریبا یک هفته در بیمارستان بستری است، بعد از ترخیص انجام مراقبت ها در منزل شروع می شود که برعهده خود بیمار و همراهان نزدیک او است.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق خاطر نشان کرد: مراقبت ها به دو مرحله تقسیم می شود، مرحله زودرس که همان یک تا دو ماه پس از ترخیص بیمار از بیمارستان را شامل می شود که مرحله حساسی است و امکان بروز عوارض خطرناک بیشتر است و مراقبت ها باید ویژه باشد و بعد از آن مرحله دیررس که حدود دوماه بعد از عمل جراحی تا انتهای عمر بیمار است که بیشتر خود بیمار باید مراقبت کند.

سعیدی با اشاره به این که یکی از عوارض بعد از جراحی سرفه است، گفت: وقتی بیمار می خواهد ترخیص شود پزشک او را تشویق می کند که سرفه کند تا خلط داخل ریه خارج شود که به هر حال همان هم باید مدیریت شده و با مراقبت انجام شود چرا که در عمل جراحی قلب استخوان جناق باز می شود و بعد دوباره بسته می شود، وقتی بیمار استخوان های سست و پوک داشته باشد، اگر سرفه های مکرر و خیلی شدید داشته باشد ممکن است استخوان دچار شکستگی و بریدگی شود و زخم جناق کاملا باز شود که خیلی خطرناک است.

وی تأکید کرد: اگر بیمار بعد از جراحی دچار این سرفه های مکرر شود باید سریع به پزشک خود مراجعه کند تا این سرفه های شدید غیر قابل کنترل را شاید از یک سرماخوردگی بعد از عمل به وجود آید، کنترل شود.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق، گفت: بسیاری از همراهان بیمار تصور می کنند که بعد از عمل باید بیمارشان تنها باشد، ولی از بُعد دیگر که نگاه کنیم یکی از مشکلات شایع در این بیماران افسردگی است که در سلامت جسمانی آن ها هم اثرگذار خواهد بود، ما توصیه می کنیم عیادت مدیریت شده برای آن ها در نظر گرفته شود که حتما کوتاه باشد، و بیمار خسته نشود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *