سلامت و سبک زندگی

دکتر حجتی/ بسیج جامعه پزشکی

در دنیای امروزی که انسان ها در جوامع مختلف درگیر فضای مجازی و کار و تلاش برای کسب درآمد هستند کمتر به زندگی کردن می پردازند. دین اسلام همواره بر اهمیت سلامتی و تندرستی تاکید دارد. قرن هاست که مسلمانان ارزش زندگی خوب ، تمیز و سالم را به رسمیت شناختند.

دغدغه اصلی همه انسان‌ها حفظ سلامت است، بالاترین دعا برای انسان‌ها نیز سلامتی آنهاست. اما اینکه چگونه می‌توان سلامت بود و سلامت ماند تا حد زیادی بستگی به سبک زندگی انسان‌ها دارد. سبک زندگی چیزی نیست که یک‌شبه ایجاد شده باشد. اگر مردم یک کشور اهل ورزش کردن نیستند ، دلایل متعددی دارد. در طول زمان‌های طولانی افراد عادت کرده‌اند که ورزش و تحرک داشته باشند یا نداشته باشند.

زندگی شهری ، سبک زندگی شهری را به مردم تحمیل می‌کند. سبکی که در آن تحرک به کمترین وضعیت خود درمی‌آید، دیگر محیط کافی برای تحرک کودکان و نوجوانان وجود ندارد و چنین نوجوانی دارای استخوان‌هایی آسیب پذیر در آینده خواهد بود.

شلوغی بیمارستان‌های کشور ارتباط نزدیک با سبک زندگی مردم دارد. کم‌تحرکی مضاعف زنان نیز باعث شده تا مشکلات وسیع عضلانی و اسکلتی گریبانگیر جامعه زنان در سنین میانسالی و سالمندی شود. نوع مصرف مواد غذایی و سبک مصرف این مواد نیز عامل دیگری در حفظ سلامت افراد به شمار می‌رود. رویکرد به فست فودها، مصرف غذاهای با چربی بالا و گرسنگی پنهان افراد به‌دلیل عدم‌رعایت الگوهای تغذیه سالم نیز باعث شده تا انبوهی از بیماری‌های رنگارنگ به سراغ جامعه ما بیاید که نام برخی از آنها نیز برای ما تازگی دارد.

پایین آمدن سن ابتلا به بیماری‌هایی همچون فشار خون ، سکته و اختلالات سیستم قلبی وعروقی، پایین آمدن سن سکته‌های مغزی و بالا رفتن میزان ابتلای افراد به انواع و اقسام سرطان‌ها، نشانه‌های هشدار دهنده‌ای هستند که به نظام سلامت کشور ارسال می‌شود. برای درمان دردهای نسل آینده، اکنون باید سبک زندگی مردم تغییر کند. بخشی از این تغییر سبک زندگی می‌تواند توسط نهادهای دست‌اندرکار برنامه‌ریزی شود. بخش دیگری از این تغییر رویه وابسته به اراده خود مردم است.

متاسفانه سبک زندگی این روزهای ما ایرانیان نه تنها سلامت محور نیست، بلکه به شدت تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *