سلامت پوست در تابستان

پروانه شریفی

با نزدیک شدن به روزهای گرم تابستان شاهد طولانی‌تر شدن روزها و رونق تفریحات مختلف اعم از استخر و… هستیم. در کنار این روزهای آفتابی دوست داشتنی خطرات پنهانی هم وجود دارد که ما را در معرض خطر پیری زودرس، تغییر رنگ(لکه‌های قهوه‌ای، لکه‌های کبدی) و سرطان پوست قرار می دهد.

آفتاب تند و گرمای سوزان تابستان اگر به درستی مهار نشود, می تواند به پوست شما آسیب برساند و مشکلاتی را ایجاد کند. بسیاری از افراد در این فصل دچار مشکلات پوستی می‌شوند از آفتاب سوختگی بگیرید تا کم ‌آبی و خشکی پوست و مشکلاتی مانند عرق سوز شدن و تعریق زیاد بدن.

غلبه بر دمای گرم و سوزان نه ‌تنها سخت و طاقت فرساست، بلکه آزاردهنده نیز است. پوست ظریف در اثر اشعه‌ های فرابنفش خورشید دچار صدمه می‌شود و می توان گفت بیشترین مشکلات پوستی در این فصل ایجاد می ‌شوند. با رعایت نکته ‌های مراقبت از پوست می‌توانید فشار و ناراحتی را که در فصل تابستان بر شما وارد می‌آید، کاهش دهید و بتوانید راحت ‌تر در هوای سوزان و داغ به کار خود بپردازید.

* اولین راه پیشگیری

زمانی که در تابستان بیرون می‌روید، پوستتان در معرض اشعه فرابنفش قرار می‌گیرد. به این ترتیب بهترین کاری که می‌توانید برای پیشگیری از هر نوع صدمه پوستی انجام دهید، استفاده از کرم ضدآفتاب حداقل نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از منزل و مواجهه با هوای داغ است.

استعمال کرمهای ضدافتاب را به خصوص اگر بیرون منزل بسر می برید فراموش نکنید ،به یاد داشته باشید که کرم های با فاکتور SPF بالا لزوماً کرم های مناسبی نیستند و در این زمینه باید با متخصصین پوست مشورت کنید.

* اثرات کوتاه مدت و بلند مدت آفتاب

یک متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آفتاب اثرهای کوتاه مدت و بلند مدت بر روی پوست می گذارد، اثرهای کوتاه مدت آن شامل آفتاب سوختگی های سطحی، ایجاد گرما و تعریق و پیامدهای آن است. اما مهمتر از آن آثار بلند مدت اشعه های خورشیدی است که بروز سرطان های پوست را در اولویت اثرات دراز مدت نور خورشید می توان قرار داد.

دکتر گیتا فقیهی ادامه داد: البته نقش مفید آفتاب در دنیا ساخت ویتامین D است که از این نقش نباید غافل شد و آن انرژی و گرمایی که آفتاب برای ما دارد، نمی توان صد در صد نقش اشعه های خورشید را زیر سوال برد؛ اما لازم است که به خصوص در فصل تابستان و گرما محافظت های لازم را از پوست خودمان داشته باشیم.

* دوری از استرس

در تابستان به میزان کافی آب بنوشید و حداقل۸ساعت خواب شبانه داشته باشید. این میزان استراحت موجب می‌شود استرس شما کاهش یابد. استرس های جسمی و احساسی مطمئنا باعث بروز آکنه و جوش در برخی افراد می شوند، پس سعی کنید استرستان را کاهش دهید.

تغذیه ای سرشار از آنتی اکسیدان به پوست شما برای دفاع در مقابل آثار زیان بار نور خورشید کمک خواهد کرد.  غذاهای سالم از جمله میوه و سبزیجات بخورید تا در روزهای سوزان تابستان هم پوست باطراوتی داشته باشید.

* نوشیدن آب کافی
با گرم شدن هوا و با بالا رفتن درجه حرارت، میزان آب داخلی بدن کاهش می یابد مخصوصا اگر ساعات زیادی را در خارج از منزل بگذرانید. این امر باعث سردرد، گرمازدگی و حالت تهوع می شود. علاوه بر این موارد، پوست نیز آب مورد نیاز خود را از دست می دهد. همه شما می دانید که کم آبی پوست موجب ایجاد مشکلات پوستی بسیار مانند چین و چروک و خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن و غیره  می گردد که باید از آن جلوگیری کنید.

* کرم های ضد آفتاب

دکتر فقیهی در رابطه با استفاده از کرم های ضد آفتاب گفت: کرم های ضد آفتاب می توانند از ۹۰ درصد آثار زیانبار نور خورشید جلوگیری کنند. کرم ضد آفتاب باید ثبات و پایداری خود را بر روی پوست حفظ کند، کرمی که بیش از حد روان است و متناسب با پوست شخص نیست، نمی تواند ثبات لازم را برای تأثیر محافظتی خود داشته باشد. هر کسی متناسب با شرایط پوستی و سنی خود باید کرم های ضد آفتاب انتخاب کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: مراقبت از پوست و حفظ سلامت آن در فصل های گرم سال در درجه اول، جلوگیری از تابش مستقیم افتاب به پوست  است که با مصرف کرم ضد آفتاب و لباس های محافظ برای جلوگیری از تابش آفتاب به بدن ‌می توان درصد قابل توجهی این مساله را کنترل کرد.

* کنترل خشکی احتمالی پوست

این متخصص پوست و مو بیان داشت: برای کنترل خشکی احتمالی پوست در فصل گرما باید از آب فراوان و همچنین از مایعات دیگر استفاده کرد تا املاحی که از طریق تعرق از بدن دفع می شود توسط این نوشیدنی ها جایگزین شود.

وی با اشاره به این که خشکی ایجاد شده در پوست را می توان با کرم های چرب مثل وازلین کنترل شود، افزود: بهتر است برای رفع این خشکی‌ها در صورت از مرطوب کننده  با درصد چربی بسیار کم استفاده شود زیرا اگر صورت دارای جوش و آکنه باشد این چربی ها در افزایش آن بسیار مضر است.

* حفظ بهداشت صورت

به طور منظم صورت خود را با یک تمیز کننده ملایم شستشو دهید. صورت خود را با آب سرد بشویید تا پوستتان شاداب و تازه شود، همچنین سبک زندگی بدون تحرک نداشته باشیدسعی کنید از نظر جسمی فعال باقی بمانید.

* پوستتان را بپوشانید

بهترین راه برای محافظت از پوستتان، این است که آنرا در برابر آفتاب بپوشانید. کلاهی به سرتان بگذارید که لبه‌های بلند دارد، و عینک آفتابی و لباس‌های محافظ در برابر آفتاب را نیز فراموش نکنید.

* توصیه های پایانی

استفاده از لباس پوشیده و روشن، کلاه لبه‌دار، پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم، تغذیه خوب و سیگار نکشیدن در حفظ سلامت پوست بسیار موثر است. علاوه بر عواملی که گفته شد، ویتامین‌ها نیز با ترکیبات ضد‌رادیکالی که در اختیار پوست قرار می‌دهند، اثرات سمی نور خورشید را در پوست خنثی می‌کنند و عوارض احتمالی آن را کاهش می‌دهند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *