سهم بالای اسراف در حوزه برق

زهرا نصیری

اصلاح الگوی مصرف طی سال‌های اخیر بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و در نگاه ایشان، یکی از راه‌های تحقق تمدن نوین اسلامی و حرکت اقتصاد کشور در مسیر تحقق رشد اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف با تأکید بر کاهش اسراف در حوزه انرژی است. از نظر وی، اساس جهاد اقتصادی و قدم اول آن، حرکت در مسیر اصلاح الگوی مصرف و رفع اسراف‌های کنونی در حوزه منابع طبیعی و انرژی برای حفظ سهم آیندگان، رفاه نسل‌ها و حصول توسعه پایدار است. در همین زمینه برق به عنوان یکی از بخش‌های پیشران توسعه در اقتصادها محسوب می‌شود و در اقتصادهای پیشرفته تلاش می‌شود با افزایش سهم برق در صنعت و خلق ارزش‌افزوده از آن، رشد اقتصادی را تقویت کرد.

مصرف برق نیاز به فرهنگسازی دارد

آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی حاکی از آن است ازسال ۲۰۱۰ مصرف سرانه برق ایران با افزایشی حدود ۱۲٫۵۶ درصد در چهار سال به ۲ هزار و ۴۳۱ کیلووات‌ساعت رسیده است. این فرایند نشان دهنده این است با بالاتر رفتن میزان مصرف در ساعات اوج مصرف علاوه بر ایجاد فشار به نیروگاه‌ها، شکاف تولید بین زمان پیک و غیر پیک را افزایش می‌دهد که این اتفاق، هزینه‌های ثابت تولید را برای کل صنعت برق کشور را افزایش می‌دهد. فرهنگ‌سازی درحوزه مصرف و اقداماتی که برای کاهش مصرف انرژی نیاز است تا در بین ادارت دولتی، صنایع و بخش خانگی، تجاری و…. به اجرا درآید ما را برآن داشت تا از روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان بخواهیم درباره آخرین اقدامات انجام شده درزمینه استفاده ازانرژی های خورشیدی و تجدید پذیر برایمان سخن بگویند.

تأمین ۲۰ درصد برق ادارت ازانرژی تجدید پذیر

محمد علی اکبری در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن با اشاره به اینکه تا کنون تلاش‌های بسیاری برای فرهنگ‌سازی برق صورت گرفته است گفت: یکی از راه‌های نجات کره زمین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از ضرورت‌های کشور است و در حال حاضر ۴۵۰ کیلووات سامانه تولید این انرژی در ۱۰۵ نقطه استان نصب شده است. وی افزود: بیش از ۸۵ درصد برق کشور در نیروگاه‌ها تولید می‌شود، اما راندمان نیروگاه‌ها کمتر از ۴۰ درصد است که منجر به آلودگی هوا نیز می‌شود. وی درباره مصوبه اخیرمجلس مبنی برتامین ۲۰ درصدی برق ادارت ازطریق انرژی‌های تجدید پذیرتاکید کرد: اکنون این مسئله درشورای اداری به ادارت گوشزد شده است و اگرکاهش مصرف برق به صورت ماهیانه در هر دوره قبض تا ۱۰ درصد کاهش نیابد مشمول تعرفه افزایشی می‌شوند. وی بیان داشت: البته بیشترین دلیل مصرف برق در ادرات استفاده از کولرهای گازی، به پریزوصل بودن دستگاههای برقی و … است که باید در این زمینه مدیریت انرژی جدی صورت گیرد.

عملکرد نامناسب شهرداری دربازارها

وی با اشاره به تأسیس بزرگترین نیروگاه خورشیدی اصفهان در ورزنه گفت: متاسفانه اصفهان به لحاظ دارا بودن تونل‌های بادی دروضعیت خوبی نیست، اما برای استفاده ازانرژی خورشیدی دربیشترشهرستان ها استفاده از این موقعیت برای تأمین انرژی برق فراهم است. علی اکبری، در ادامه با انتقاد ازعملکرد شهرداری در قرار دادن گیت‌ها و موانعی که در مبادی ورودی بازارهای اصفهان نصب شده است گفت: سیم کشی‌های مغازه‌ها و بازاراصفهان بسیار خطرآفرین است واگربه هردلیل حادثه‌ای دربازاررخ دهد کارامداد رسانی دراین مناطق با مشکل روبه رو خواهد شد.

تأمین موقتی برق پروژه استقلال

وی همچنین درباره تأمین برق درپروژه میدان استقلال گفت: به صورت موقت شرکت توزیع برق در این منطقه نورحداقلی را تأمین خواهد کرد، طرحی جامع برای تأمین انرژی برق در پروژه استقلال درنظرگرفته شده است که استفاده از لامپ‌های LED،SMD است. خوشبختانه سازه‌ها و تجهیزات این طرح خریداری شده است و ما امیدواریم که تا رادیبهشت ماه بتوانیم این طرح را به صورت کلی تأمین روشنایی کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *