سیستم بهداشت و درمان همپای مردم، از اورژانس تا بازرسی های سرزده

پروانه شریفی

هر سال در ایام نوروز سفرهای نوروزی از متداول ترین برنامه های مردم است. هم تعطیلات این اجازه را می دهد و هم آب و هوای خوب و بهاری تمام بهانه های سفر نرفتن را از خانواده ها می گیرد تا آن ها را روانه سفر کند و هر کسی هم به استان دیگری می رود و به قول معروف هوایی تازه می کند. اما برخی تا سر کار خودشان نباشند مردم نمی توانند سفر کنند و این افراد باید شرایط سفر را برای بقیه مهیا کنند. این ها همان افرادی هستند که از لحظه تحویل سال تا آخرین لحظات روز سیزدهم گام به گام کنار مسافران در جاده ها و شهرها هستند.

* مجموعه پر تلاش هم قدم با مسافران نوروزی

پرسنل اورژانس ۱۱۵ که محور اساسی سلامت در سفر قلمداد می شوند هر ساله به جای کیش و قشم و شمال، به آماده باش سفر می کنند و تلاش شبانه روزی و بی وقفه خود را در این ایام برای امنیت مسافران به کار می گیرند. در کنار اورژانسی ها نیروهای بازرسی بهداشت، بازرسی مراکز درمانی و دارویی و سایر مراکز وابسته به سلامت مردم آماده و پر کار تر از همیشه به وظایف و مأموریت های خودشان می پردازند. امّا همیشه آمار حوادث در نوروز بسیار بالاست و این دست مریزاد خوبی برای این نیروهای خدوم نیست. آمارهای حوادث بالای امسال هم نشان از بی احتیاطی های مختلف در زمینه های رانندگی، بهداشت و … دارد. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان در این رابطه می گوید: حجم بالای سفرهای نوروزی و تردد بالا در جاده های استان باعث شد تا مراکز بهداشتی و درمانی این استان با در اختیار گرفتن حداکثر توان خود خدمات مطلوبی را به مردم ارائه کنند.

کیانوش جهانپور ادامه داد: برخی تصور می کنند که خدمات دانشگاه‌های علوم پزشکی به اورژانس و خدمات بیمارستانی محدود می شود، در صورتی که این دانشگاه خدمات متنوعی در حوزه های آموزشی و پیش‌گیری ارائه می دهد.

وی افزود: نخستین ساعات فعالیت این ستاد تا قبل از تحویل سال جدید شامل دو هزار و ۵۵۱ مأموریت از سوی اورژانس استان بود که از این بین ۷۵۰ مأموریت ترافیکی، یکهزار و ۸۰۱ مأموریت غیر ترافیکی بودند که متأسفانه پنج نفر آمار فوتی در حوزه مأموریت های مرکز حوادث و فوریت های پزشکی ثبت شد.

* آماری از ۱۵ روز فعالیت شبانه روزی سیستم بهداشت و درمان استان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان در تشریح خدمات ۱۵ روزه نخست ستاد نوروزی گفت: ستاد هدایت و مرکز پایش مراقبت‌های پزشکی در این مدّت پاسخگوی ۹ هزار و ۳۰۱ تماس هماهنگی برای ارائه خدمت به بیماران بود.

جهانپور اذعان داشت: همچنین در رابطه با فعالیت‌های این ستاد، ۲۸۰ تماس مربوط به خدمات دیالیز، یک هزار و ۳۹۹ تماس مربوطه به ارائه خدمات به بیماران اورژانس و یک هزار و ۳۴ تماس مربوط پیگیری مادر پر خطر بود.

این مسئول در تشریح خدمات ارائه شده از سوی مرکز اورژانس استان هم خاطر نشان کرد: پانزده روز نخست فعالیت ستاد نوروزی ۹ هزار و ۱۰۰ مأموریت از سوی مرکز حوادث و فوریت های پزشکی انجام شد که دو هزار و ۵۴۹ مورد مأموریت ترافیکی و شش هزار و ۵۴۹ مأموریت غیر ترافیکی از عملکرد این مرکز بود.

به گفته جهانپور در طول این مدت ۲۱ مورد فوتی در جاده های استان اصفهان که مربوط به مأموریت های اورژانس بود، صورت گرفت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر از ترخیص زیر شش ساعت برای ۱۸ هزار و ۴۶۶ بیمار در مراکز درمانی استان داد و تصریح کرد: هفت هزار و ۲۹ نفر هم بستری شدند و دو هزار و ۲۸۰ تخت ویژه در اختیار بیماران قرار گرفت.

وی ادامه داد: مرکز بهداشت استان هم در این ایام فعالیت گسترده ای داشت و ۱۷ هزار و ۷۹۷ بازرسی میدانی از مراکز مختلف انجام داد که در روند این بازرسی ها، دو هزار و ۳۵۹ نمونه برداری و ۶۱۷ مداخلات نظارتی پلمپ انجام شد.

جهانپور همچنین: معاونت غذا و دارو هم ۱۳۵ بازرسی میدانی به همراه دو هزار و ۱۵ پاسخ‌گویی علمی انجام داد.

* از برنامه آموزشی و فرهنگی هم غفلت نشد

در طول این مدت برنامه های فرهنگ سازی در زمینه های مختلف هم از سوی مراکز دانشگاه علوم پزشکی انجام شد. یکی از این موارد فرهنگ سازی نحوه برخورد با بیمار اورژانسی بود. این کار از طریق برنامه های متنوع سرگرمی و بازی در قالب یک بسته آموزشی مخصوص کودکان تهیه شده بود که در ایستگاه های مختلف سلامت به کودکان ارائه می شد تا بیشتر با اورژانس و بیماران اورژانسی آشنا شوند تا در مواقع برخورد با چنین شرایطی, واکنش معقولانه تر و بهتری از خود نشان دهند.

بازرسی ها و سرکشی های سرزده مسئولان از مراکز مختلف از دیگر نقاط قوت ستاد نوروزی امسال بود. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی از ایستگاه های سلامت و استقراری اورژانس، مراکز بهداشتی، بیمارستان ها و درمانگاه های دولتی و خصوصی و کلینیک ها و همچنین داروخانه ها و کارخانجات صنایع غذایی بازرسی های متعدد انجام دادند.

اما شاید محسوس ترین بازرسی ها و از نظر مردم مهم ترین بازرسی ها ، سرکشی های سرزده بازرسان بهداشت محیط استان از رستوران ها و مراکز مختلف تهیه و طبخ غذا و خوراکی باشد که در این مدت هم بازرسی ها زیادی در سراسر استان انجام شد.

* داروخانه هم فعال بودند

داروخانه های شبانه روزی یکی دیگر از مراکزی بودند که در ایام تعطیلات نوروز خدمات زیادی را به مردم ارائه دادند. سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در این رابطه هم گفت: در ایام نوروز همه داروخانه‌های شبانه‌روزی و داروخانه‌های بیمارستانی فعال بودند و توزیع بروشور، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و سایت‌های معاونت و غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله اقداماتی است که در زمینه اطلاع‌رسانی و افزایش دسترسی مردم و مسافران نوروزی در ایام نوروز برای دسترسی به داروخانه‌ها انجام شده است.

جهانپور تصریح کرد: سامانه ۱۹۰ اکنون در دسترس‌ترین روش برای دسترسی به هر نوع اطلاعات در حوزه دارو محسوب می‌شود و توصیه می‌کنیم که مردم و مسافران نوروزی در صورت بروز هرنوع مشکلی در این حوزه با این سامانه در تمام ساعات شبانه روز تماس بگیرند.

* با نوروز ۹۸ چه کنیم؟

اما نوروز امسال اتفاقات تلخ و ناگواری هم داشت. مانند واژگونی یک دستگاه خودرو ۴۰۵ با ۱۴ سرنشین در محور شهرضا، واژگونی پراید در محور میمه با دو کشته، تصادف دو پراید با ۱۱ مصدوم و حوادث تلخ دیگری که نوروز را به کام خانواده های بسیاری تلخ کرد. شاید این بار دیگر درس عبرتی باشد برای این که بهتر و بیشتر بدانیم که حادثه فقط برای اطرافیان ما نیست و اگر در رانندگی به همین منوال بی اختیاطی ادامه دهیم، حادثه دیده بعدی ما باشیم. بر اساس اعلام مراجع رسمی، فردی که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می کند ۶۰ درصد بیشتر از فردی که با سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی می کند در معرض خطر و حوادث رانندگی قرار دارد. اگر کمی منطقی تر بنگریم، می بینیم که زودتر رسیدن ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در مقایسه با ۹۰ کیلومتر بر ساعت را نباید با افزایش ۶۰ درصدی احتمال خطر معاوضه کنیم و بهتر است ایمن تر برانیم تا برگشتی هم در کار باشد.

.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *