شبِ زاون مردِ مهربان سینمای ایران

بزرگداشت زاون قوکاسیان در عصر آدینه مصادف با سومین روز برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران اتفاقی قابل تقدیر و البته به یادماندنی بود. در این مراسم یادِ زاونِ مهربان سینمای ایران در جمعی از شاگردان و اساتید سینما گرامی داشته شد.به گزارش کیمیای کویر، در ابتدای این آیین پاسداشت؛ پس از پخش کلیپی ساخته فریبرز آهنین، کامران ملکی به عنوان مجری به روی سن آمد و پس از قرائت متنی عمیق و تاثیرگذار، دبیر جشنواره را برای بیان خاطراتی از زنده یاد قوکاسیان به روی صحنه دعوت کرد.فرید فرخنده کیش که تحت تاثیر شرایط مراسم قرار گرفته بود، اظهار داشت: «سابقه دوستی ما به نیمه های دهه ۸۰ برمی گردد. زمانی که برنامه ای را با محوریت تولیدات مناسبتی سینمای ایران دنبال می کردیم. یک منبع را در اصفهان پیدا کردیم به نام زاون قوکاسیان. واسطه شناخت من و زاون امام حسین (ع) بود.»در ادامه مستند کوتاه دیگری ساخته طاهره امامی نمایش داده شد و سپس حضار به احترام زاون و یک عمر فعالیت هنری اش ایستاده به تشویقش پرداختند.مهرداد اسکویی، یکی از شاگردان زاون، در ادامه به بیان سخنانی پرداخت و گفت: «در جشنواره فجر هنگام صحبت درباره زاون غمگین بودم اما امروز خوشحالم. زاون عاشقی بود که با عشقش هنرش را زندگی کرد. با رفتن زاون ما هرگز یتیم نشدیم. خوشحال باشیم که زاون را درک کرده و جهانِ خودزیسته اش را دیده ایم.»
همایون ارشادی، محمدرضا دلپاک (صدابردار پیشکسوت) و مجید مصطفوی در ادامه به روی سن فراخوانده شدند تا لوح یادبودی را به حسن معتمدی همراه همیشگی زاون تقدیم کنند. پخش مستندی با محوریت گفتگو با سینماگرانی چون مسعود کیمیایی، مجتبی راعی، محسن امیریوسفی، مجید برزگر، روزبه رایگا، شمسی فضل الهی، مجید مصطفوی و … قسمت بعدی این مراسم بود.
نقی نعمتی از دیگر شاگردان قوکاسیان در ادامه مراسم، اظهار داشت: «چیزی درباره زنده یاد زاون ناگفته نمانده. خوشحالم که بعد از یک سال هنوز یادش فراموش نشده است. زاون عاشق مادرش بود و به این خاطر هیچ وقت اصفهان را ترک نکرد. امیدوارم فیلمسازان هیچ گاه اصالت شان را فراموش نکنند.» در این قسمت برنامه مستند کوتاه «نقش خیال» اثر مرحوم زاون قوکاسیان نمایش داده شد. کامران ملکی در ادامه به بولتن جشنواره به عنوان یک منبع اطلاعاتی مناسب اشاره کرد که در خصوص زاون نیز اطلاعات خوبی به مخاطب ارائه می دهد.
پس از پخش مستندی دیگری درباره زاون، محمدرضا شریف الدین، تهیه کننده سینمای ایران به بیان خاطراتی از زاون پرداخت.مراسم با حضور نماینده «بنیاد پژوهشی- سینمایی زاون» ادامه یافت. فرزان معظم درباره این بنیاد و اهداف آن یادآور شد: «استفاده از کتاب ها و اندیشه های زاون توسط فیلمسازان جوان از اهداف این بنیاد است که کسانی چون همایون اسعدیان، فاطمه معتمدآریا، دکتر قهمیری، خدایی، مهیمن، پیام مستوفی و … در آن به فعالیت مشغولند.»

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *