شهرها؛ خاک‌های کشاورزی مرغوب را بلعیده‌اند

زهرا نصیری

درگذشته‌های دورهمواره شهرها در بهترین نقاط ایجاد می‌شدند تا از آب و خاک مناسب برای تأمین مایحتاج مردم استفاده شود، این روند درحالی ادامه یافت که پس از انقلاب اسلامی تاکنون، حدود ۷۰ هزارهکتار از اراضی مرغوب کشاورزی استان اصفهان در اثر توسعه ناموزن شهرها و یا دیگرعوامل تغییر کاربری یافته و از گردونه تولید خارج شده است. رحمت الله زمانی مدیر اموراراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن ، به این مسئله تاکید دارد که امروزه با گسترش شهرها خاک‌های کشاورزی مناسب در زیرشهرها مدفون شده است و ادامه این روندخطری جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شود.

– میزان اراضی قابل کشت در استان اصفهان چه میزان است و برای حفظ این اراضی چه بایدکرد؟

بخش حفظ اراضی کشاورزی شامل اراضی است که مستقیم یا غیر مستقیم به تولید محصولات کشاورزی اختصاص دارد و به اراضی که به تولیدات پیرامون کشاورزی اختصاص دارد، در همین راستا سردخانه‌های مواد غذایی، کارخانجاتی که محصولات کشاورزی را به غذا تبدیل می‌کنند و غیره نیز اراضی کشاورزی محسوب می‌شوند. هم اکنون بالغ بر ۵۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت دراستان اصفهان وجود دارد که مقدار زیادی از این اراضی قابل کشت برای هر محصولی نیست. باید توجه داشت که خاک‌های کلاس یک، که از شوری و قلیایی کمتذی برخوردار است برای کشت محصولات کشاورزی محدودیت ندارند ودرحال حاضر همین خاک‌هایی که شهر اصفهان بر روی آن ساخته شده از نوع کلاس یک است. با توجه به محدویت زمین‌های کشاورزی امسال واگذاری اموراراضی کشاورزی با کاهش چشمگیری روبه رو بوده است که از این میان بالغ بر ۸۸ مورد وابسته به کشاورزی و ۳۶ مورد نیز در غیرکشاورزی واگذار کرده‌ایم.

– متاسفانه مدتی است موضوع کویرخواری و زمین خواری اراضی کشاورزی در استان اصفهان مطرح است، نظر شما در این رابطه چیست؟

باید گفت کویرخواری در استان اصفهان وجود ندارد. اما در مورد واگذاری زمین ما زمین‌های کشاورزی را به صورت قانونی به افراد می‌دهیم و اگر به تعهداتشان عمل نکردند به صورت قانونی نیز پس می‌گیریم، در حقیقت زمین‌خواری در امور اراضی نداریم و این امر اتفاق نمی‌افتد.

– آیا امسال واگذاری زمین‌های کشاورزی به به بخش صنعت وجود داشته است؟

سیاست دولت در بخش صنعت این بوده که ترجیحاً اقدامات صنعتی در شهرک‌های صنعتی انجام شود مگر در مواردی خاص، اما اخیراً زمین‌های کشاورزی به دلیل کمبود آب و در بخش صنعت نیز به دلیل شهرک‌های صنعتی به صورت پراکنده و محدود واگذار شده است. همچنین ما در بخش توسعه اراضی در حال انجام اصلاحات ارضی هستیم، قانون امور باقی مانده اصلاحات ارضی در سال ۷۲ تصویب شد و بسیاری از اقدامات این قانون هنوز در حال انجام است.

– متخلفان تغییر کاربری اراضی عمدتاً چه کسانی هستند؟

متخلفان تغییر کاربری اراضی کشاورزی بیشتر افرادی هستند که کشاورز هم نیستند، کشاورز زمین کشاورزی خود را دوست دارد وهیچگاه به تخریب دست نمی‌زند. در سال جاری بالغ بر ۲ هزار و ۹۷۸ مورد (۳۱۹ هکتار) تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی شد همچنین بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۷ مورد نیز اخطار توقف عملیات داده شد و ۲۳۱ مورد (۲۰ هکتار) قلع و قمع بنا به استناد ۲ ماده ۱۰ و احکام صادره قطعی ۱۱۰ مورد و جمعاً ۳۴۱ مورد و ۶۶ مورد خلع ید از ابتدای سال تاکنون انجام شده است. نکته قابل تأمل این است بسیاری از اقدامات قضائی منجر به تخریب زمین‌های کشاورزی می‌شود زیرا متخلفان عموماً از سال ۸۵ به بعد با قلع بنا و پرداخت جریمه مواجه بوده‌اند ومدیریت امور اراضی نیز دراین راستابرای اجرای حکم با مشکلات بسیاری مواجه است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *