شیب تند کرایه‌ها در آستانه سال جدید

حمل و نقل عمومی اصفهان از عملکرد ناقص مسئولان تا اقدامات خودسرانه رانندگان!

زهرا نصیری

در ابتدای هر سال کرایه‌های تاکسی و اتوبوس با تصویب شورای شهر به تناسب هزینه‌ها و تورم افزایش می‌یابد و این در حالی است که علیرغم عدم افزایش نرخ بنزین و یا گازوئیل از سوی دولت، سازمان‌های تحت نظر شهرداری مانند تاکسیرانی و اتوبوسرانی در سال ۹۵ اقدام به افزایش ۲۰ تا ۳۵ درصدی نرخ کرایه‌ها درکلانشهراصفهان نمودند. این بالا رفتن هزینه معادله‌ای یکسو نگر است که درآن هیچ حقوقی از شهروندان رعایت نمی‌شود و نه تنها بازی برد – برد برای مردم به حساب نمی‌آید بلکه در بیشتر مواقع برای شهروندان نتیجه باخت را به همراه دارد.

آنجا که هوای آلوده داخل اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها رنجش زیادی را برای شهروندان به همراه دارد و یا آنجا که اتوبوس‌های دود زا و تاکسی‌های از رده خارج جان هر انسان سالم و بیماری را می‌گیرد و عرصه را به همه تنگ می‌کند. یا آنجا که رانندگان به بهانه نداشتن پول خرد پول مردم را نمی‌دهند و هیچ ابایی ازحق الناس و تضعیف حقوق شهروندان ندارند.

حمل و نقل عمومی که همه مسئولان از آن به عنوان راهکار کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش حجم ترافیک یاد می‌کنند، پای لنگانی دارد (رفع اشکالات در راستای نحوه بهره برداری از ناوگان اتوبوسرانی با بازنگری در خطوط اتوبوس‌های شهری، توسعه سامانه حمل و نقل سریع اتوبوس شهری، زمانبندی در حضور اتوبوس‌ها در ایستگاه‌های مختلف رفع اشکالات فنی اتوبوس‌ها وتاکسی ها به جهت دودزا نبودن، پیگیری در تأمین سوخت و نفت گاز مناسب) همه این‌ها مواردی هستند که مسئولان شورای شهر و شهرداری قبل از آن که هر ساله بخواهند در یک معادله یکسو نگر فقط به حقوق رانندگان توجه کنند و به افزایش قابل توجه قیمت‌ها دست بزنند، باید به حقوق مردم بیش از پیش توجه نموده و کلیه مسائل و مشکلاتی که مردم با آن رو به رو هستند را نیز مرتفع نمایند.

در همین زمینه با کارشناسان و اعضای شورای شهر اصفهان درباره علل و چگونگی افزایش قیمت‌های حمل و نقل عمومی در اصفهان گفتگوهایی صورت گرفته است که در ادامه می‌خوانید.

امپراتوری تاکسی‌های شخصی

علیرضا نصر اصفهانی، معتقد است: باوجود مشکلات متعددی که تاکسی‌های شخصی به وجود می‌آورند اما بسیاری از شهروندان از آن‌ها به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل استفاده می‌کنند که این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است. شهروندان باید بدانند که خودروهای شخصی وظیفه حمل مسافر را بر عهده ندارند و ممکن است فعالیت آن‌ها بامنظور سوءاستفاده‌های متعددی صورت گیرد.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اصفهان معتقد است: دوگانگی ایجاد شده درخصوص صدور مجوز تاکسی تلفنی در اصفهان باید رفع شود.

غلامرضا شیران، هم درپاسخ به این سؤال که به نظر شمامهمترین مبحثی که هم اکنون در زمینه رسیدگی به حمل و نقل شهری باید مورد توجه قرارگیرد می‌گوید: نصب سامانه هوشمند تاکسی بر روی ۱۱ هزار تاکسی اصفهان بهترین راهکار برای این موضوع است، البته این سامانه برای ۸۰۰ هزار تاکسی نصب شده است ولی باید این کارهر چه زودتربر روی دیگر تاکسی‌ها هم انجام شود.

سامانه هوشمند برای همه تاکسی‌ها

وی تاکید کرد: البته در سال‌های قبل اشتباهی توسط مدیران انجام شد که نتوانستند این مسئله را به خوبی مدیریت کنند اما برای حل این مسئله و برای اینکه اختلافات با شرکت مربوطه حل شود باید این موضوع را درسطح تاکسیرانی به خوبی مدیریت کرد تا سامانه هوشمند برای شفافیت بیشتر شهروندان برروی همه خودروها نصب شوند.

رئیس کمیسیون فناوری معتقد است، در شهر اصفهان تاکسی‌هایی تردد می‌کنند که بالای ۱۰ سال عمر دارند وفرسوده هستند باید این سن به زیر ۸ سال برسد و خودروهای فرسوده ازسطح شهر جمع اوری شوند. اگر چه طرح جمع آوری خودروها توسط شهرداری اعلام شده است ومیانگینی هم برای پرداخت به رانندگان درنظرگرفته شده است اما این مسئله با توجه به نرخ تورم پاسخگوی راننده نیست و باید بهتر از این عمل شود تا رانندگان انگیزه از رده خارج کردن خودروی خود را داشته باشند.

شیران درباره تمهیدات شورای شهربرای تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها واتوبوس های حمل و نقل شهری درسال جاری می‌گوید:

چند سال است علیرغم عدم اعلام شورای شهر مبنی برافزایش نرخ کرایه‌ها، برخی از رانندگان به شکل غیر قانونی قیمت‌ها را بالا می‌برند و از مردم پول اضافه به بهانه نزدیکی به سال جدید می‌گیرند. باید توجه داشته باشیم که برای جلوگیری از این گونه موارد نیاز به اعمال قانون داریم و درکنار آن نیز حمایت‌های حمل و نقل همگانی، به گونه‌ای که رانندگان هم با برخورداری از مزایایی بتوانند به حداقل‌هایی برسند و نخواهند برای تأمین مثلاً لاستیک، اصطحلاک و یا هرچیز دیگر بصورت غیرقانونی افزایش نرخ دهند.

وی تاکید کرد: در وهله اول دولت باید در این زمینه به کمک شهرداری‌ها بیاید و بعداً هماهنگی بین دستگاه‌ها انجام شود، انتظار اینکه شهرداری به تنهایی بتواند جلوی این تخلفات را بگیرد محال است، زیرا تاکسیرانی در برخورد با این تخلفات که برخی از آن‌ها گزارش می‌شود تنها می‌تواند به تمدید نکردن پروانه تاکسی بسنده کند.

برخورد پلیس با رانندگان متخلف

وی ادامه داد: به عنوان مثال درکشور ما برخورد پلیس برای دریافت کرایه‌های نامتعارف از مردم وجود ندارد و در اصطلاح مردم نمی‌توانند به یک پلیس برای برخورد با این تخلفات مراجعه کنند.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر درباره تمهید آتی که می‌توان برای جلوگیری ازافزایش قیمت تاکسی و اتوبوس درشهر وضع کرد و آیا ضرورت ندارد که سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی قبل ازسال جدید اقدام به ارائه پیشنهادات خود برای اعلام نرخ کرایه‌ها نمایند گفت: پیشنهاد بسیارخوبی است، ماه هم به این مسئله تاکید می‌کنیم که امسال سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی طرح‌های پیشنهادی خود را زودتر به صحن علنی شورا ارسال کنند تا جلوی این تخلفات گرفته شود. البته هر ساله به صورت میانگین ۲۰ درصد به کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها افزوده می‌شود، اما اینکه امسال این رقم تا چه حد باشد مشخص نیست.

وی بیان داشت: امسال با افزایش میانگین ۲۰ تا ۳۵ درصدی نرخ کرایه اتوبوس‌ها روبه رو بودیم و همه این مسائل نیاز به بررسی و نظر شورای شهر و فرمانداری دارد.

قیمت سوخت ثابت است؛ بنای افزایش قیمت نداریم

درادامه نیزعضو کمیسیون حمل و نقل، شهر اصفهان، با اشاره به اینکه برنامه‌ای برای امسال جهت افزایش نرخ کرایه اتوبوس و تاکسی برای سال آینده نداریم گفت: اگرنمایندگان دستگاه‌ها آنالیزهای دیگری برای این افزایش نرخ به شورا ارائه کنند که منجربه افزایش قیمت‌ها شود را مطلع نیستم ولی به طورکلی چون افزایش قیمت در بخش فراورده‌های نفتی (بنزین و گازوئیل) وجود ندارد ما هم بنایی برای افرایش نداریم.

فتح ا… معین افزود: اکنون قیمت تاکسی‌ها براساس گردشگری و خطی متغییر است و لی حداقل به صورت کروس میانگین ۴۶۰ تومان است که در تاکسی‌هایی هم که سامانه هوشمند ندارند برچسب‌های قیمت‌ها نصب شده و بقیه تاکسی‌هایی هم که به سامانه هوشمند مجهز هستند نرخ‌ها به صورت حساب شده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *