شیوع یبوست در اثر کم تحرکی و تغذیه ناسالم

فاطمه احمدی

در طب سنتی از یبوست به عنوان مادر تمام بیماری ها یاد می شود، زیرا یبوست مانع دفع مواد مضر بدن می شود و در اثر آن مواد مضر در مدفوع دوباره به جریان خون بازمی گردد و باعث ایجاد بیماری های گوناگونی از جمله اگزما، لکه پوستی، خارش و قرمزی پوست، مشکلات کبدی، جوش و آکنه و ضعف چشم می شود.

دکتر حمید کمالی متخصص طب سنتی با اشاره به این که یبوست در طب سنتی یکی از «امّ الامراضی» محسوب می شود که می تواند در ایجاد هر بیماری دخیل باشد؛ اظهار کرد: یکی از اصول مهم درمان هر بیماری ها، درمان یبوست است؛ چنانکه در اکثر درمان های طب سنتی، درمان یبوست به عنوان یکی از اصول اولیه ذکر شده است.

دکتر کمال ادامه داد: یبوست مشکل شایعی است که در جوامع مختلف، افرد زیادی به آن مبتلا می شوند، به طوری که ۲۷ درصد مردم این مشکل را در زندگی تجربه می کنند. بر اساس آمارهای اعلام شده حدود هفت درصد مردم یا به روایتی یک هفتم جمعیت جهان به طور مزمن از این مشکل رنج می برند. طبق آمارها، یک درصد تا دو درصد مراجعات به پزشکان به خاطر مشکل یبوست است؛ البته باید به این نکته هم اشاره کنم که شیوع یبوست در خانم ها سه برابر آقایان است.

وی افزود: در کودکان یبوست به خصوص در سال های اخیر به دلیل بی تحرکی و تغذیه ناسالم آن ها به ویژه مصرف فست فودها باعث شیوع بیشتر یبوست شده است. یبوست معمولاً به دو دسته تقسیم بندی می شود که یک دسته عملکردی و دسته دیگر یبوست ثانویه است. ۹۰ درصد یبوست ها عملکردی هستند که به نوعی می توان گفت راهکارهای پیشگیری دست خود افراد است.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: کم تحرکی، مصرف اندک مایعات، مصرف بیش از حد برنج که قوت غالب مردم شده است و در حال حاضر کمتر خانواده ای است که مصرف دو بار برنج در روز نداشته باشند در ایجاد یبوست مؤثر است.

دکتر کمالی ادامه داد: در افراد میانسال از دیدگاه طب سنتی با افزایش سن چون سردی و خشکی بدن افراد زیاد می شود، این مشکل به وجود می آید، ضمن اینکه بیماری دیابت باعث اختلال در عملکرد اعضای مختلف بدن از جمله روده می شود و باعث می شود مواد زائد بدن آنگونه که باید، دفع نشود. توصیه کلی این است که افراد مغز گردو و انجیر را استفاده کنند؛ از داروهای گرم و تر گیاهی همچون تخم کتان و شنبلیله استفاده کنند.

وی با اشاره به راهکارهای درمان یبوست، توصیه کرد: برای درمان یبوست روغن مالی شکم، پهلو و مثانه با روغن زیتون هر شب قبل از خواب مفید است (این مورد برای خانم های باردار به هیچ عنوان مجاز نمی باشد)، صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری خاکشیر در یک لیوان آب جوش با عسل میل شود، مصرف روزانه سه قاشق روغن زیتون خالص (با چند قطره لیموترش) داشته باشند، دو ساعت بعد از صبحانه و عصر نیم لیوان از دم کرده مغز فلوس همراه با گل سرخ میل شود، عدم مصرف مایعات بین غذا و بلافاصله بعد از غذا برای درمان یبوست بسیار لازم است. در مقابل اگر موز، بادمجان، عدس، ماهی، ماکارونی و لازانیا. قهوه، نسکافه و چای، ماست و دوغ، هندوانه و قارچ، ترشی، سماق، گوشت گاو و نان فانتزی استفاده نشود، بهتر است.

این متخصص طب سنتی در پایان خاطر نشان کرد: مردم باید سبک زندگی خود را تغییر دهند، تغذیه منظم و سالمی داشته باشند، از غذاهای سنتی مامان پز بیشتر استفاده کنند وکمتر به سراغ مصرف فست فودها بروند و ورزش و تحرک را از یاد نبرند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *