صنایع تبدیلی به دامداران اجحاف می‌کنند

زهرا نصیری

ازرویکردهای مهم اتاق تعاون دراستان اصفهان تقویت و توانمندسازی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها بود که دراین راستا برنامه‌ریزی‌هایی جهت ارتقای سطح کیفیت و توانمندسازی تشکل‌های تعاونی صورت گرفته است. شاه بیت صحبت‌های رئیس اتاق تعاون استان اصفهان درگفتگو با خبرنگار کیمیای وطن، آن بود که برای تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به تعاونی‌های دانش بنیان باید مورد توجه بیشتر دولت گیرد و با حمایت جدی ازتولیدات بومی و ملی این بنگاه‌ها از رکود خارج شده و برای شکوفایی تولیدات داخلی و صادرات محصولات گام‌های اساسی برداریم. حبیب ا… بهرامی، البته به این مسئله هم تاکید داشت که دولت برای حمایت ازتعاونی های دانش بنیان امسال اقدامت خوبی انجام داده است، اما نیاز است که حقوق مادی و معنوی این بنگاه‌ها در زمینه تولیدات و اختراعات توسط صاحبان صنایع نیز حفظ شود تا بتوانیم به خوبی اقتصاد مقاومتی را به مرحله اجرا درآوریم. وی همچنین ازمشکلات تعاونی‌ها در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، خدماتی و دانش بنیان دراستان اصفهان سخن گفت و راه حل این مشکلات را ورود هر چه بیشتر برای تقویت تعاونی‌ها عنوان کرد.

اجحاف صنایع تبدیلی به دامداران

بهرامی، با اشاره به اینکه متاسفانه تعاونی‌های دامپروری در استان اصفهان دچار مشکلات عدیده‌ای هستند گفت: کارگاه‌ها و تعاونی‌های تولید دام بقدری درمضیقه هستند که اگربه آن‌ها توجهی نشود هرلحظه مجبورمی شوند که دام‌هایشان را بفروشند. وی ادامه داد: البته درزمینه خرید شیر نیز صنایع تبدیلی اجحاف‌های زیادی به تولید کنندگان و دامداران می‌کنند به گونه‌ای که قیمت خریدشان متناسب با قیمتی که دولت تعیین کرده نیست. قیمت هرلیترشیر ۱۴۰۰ تومان است که صنایع تبدیلی از دامداران لیتری ۱۲۰۰ تا ۱۱۰۰ می‌خرند و این مسئله با توجه به گرانی علوفه و کنسانتره دامی برای کشاورزان مقرون به صرفه نخواهد بود.

یارانه شیربه کام کارخانه جات

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان، تاکید کرد: متاسفانه علیرغم تذکرات بسیاروجلسات مکرربا صنایع تبدیلی وکارخانجات شیر، یارانه شیربه بخش صنایع تبدیلی می‌رود هم ازاین جهت که شیر را بصورت ارزان از تولید کننده خریداری می‌کنند وهم محصولات لبنی را به مردم گران می‌فروشند. باید توجه داشت قیمت محصولات لبنی در ۱۸ ماه گذشته رکورد ۱۰۰ درصد به بالا داشته است و این درحالی است که فقط تولید کننده دراین میان ضرر می‌دهد.

مخالف افزایش قیمت لبنیات هستیم

بهرامی تصریح کرد: متاسفانه درمیدان تولید و فروش محصولات لبنی، دولت زورش به کارخانجات بزرگ نمی‌رسد نه در زمینه کیفیت و نه درزمینه قیمت! تمامی فشارها به تولید کننده وارد می‌شود. ما مخالف افزایش قیمت لبنیات هستیم و ازطرفی به دنبال افزایش قیمت شیربه نفع تولید کننده هستیم، باید این مسئله از سوی سازمان حقوق مصرف کنندگان هم مورد توجه قرارگیرد زیرا تولیدات کارخانجات شیربا کیفیت بسیارپایین به مردم ارائه می‌شود درحالی که قیمت محصولات شیب صعودی دارد. وی دربخش دیگری ازصحبت های خود با اشاره به اینکه ۸۰ واحد تولیدی صنایع تبدیلی دراستان اصفهان مشغول به فعالیت هستند گفت: ۴۰ واحد این صنایع درمعرض فروش قراردارند.

رکورداری زنان درتعاونی های فرش دستباف

وی درپاسخ به پرسش دیگری مبنی برتوجه به رکور حاکم بر تعاونی‌های بخش معدن گفت: مشکل عمده دراین تعاونی‌ها عدم فروش محصولات است و باید تلاش شود که علاوه برجلوگیری ازخام فروشی محصولات تکنولوژی‌های جدید درتولیدات تعاونی‌ها به کارگیری شود وبازاریابی برای محصولات صادراتی نیزرونق گیرد. رئیس اتاق تعاون استان اصفهان، درباره تعاونی‌های فعال دربخش زنان نیز گفت: تعاونی‌های بخش زنان درعرصه های مختلفی فعالیت دارند که بیشترخدماتی هستند، ولی مسئله مهم در زمینه فعالیت‌های بانوان دربخش تعاونی‌ها این است که بیشتر این تعاونی‌ها به تولید فرش دستباف ااختصاص دارند. وی بیان داشت: طبق آماراتحادیه فرش دستباف ۶۰ تعاونی فرش دراستان اصفهان مشغول به کارهستند که ۶۰ هزارنفردرآن فعال هستند، از این میان ۱۲۰ هزارنفر درروستا ها و ۵۷ هزار نفردرشهرعضو تعاونی‌های فرش دستباف هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *