ضرورت حمایت از داروی ایرانی

فاطمه احمدی

خرید و حمایت از تولیدات و محصولات ساخت داخل کشور در ابعاد بین المللی، ملی و محلی می‌تواند آثار مثبت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فنی، قانونی، علمی و تحقیقاتی فراوانی را برجاگذارد،  یکی از اقلام مهمی که در این زمینه نقش اساسی می‌تواند داشته باشد، حمایت از داروهای تولید ایران خواهد بود.

دکتر ایرج حریرچی حمایت‌ها از کالاهای تولید داخل را نیازمند حرکت جهادی دانست و افزود: همه باید به این وظیفه دینی و ملی عمل کنند.

وی افزود: ساماندهی تقاضا، سطح بندی خدمات تشخیصی و درمانی، زمینه سازی و تسهیل صادرات تولیدات داخل در حوزه دارو از جمله راه‌های حمایت از تولیدات داخلی در حوزه سلامت است.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: تا موقعی که داروی ایرانی وجود دارد هیچ بیمارستانی مجاز نیست داروی خارجی استفاده کند.

حریرچی افزود: در خصوص استفاده از تجهیزات پزشکی ایرانی هم، از مجموع ۴۴ هزار تخت بیمارستانی که بازسازی شده بیش از ۹۵ تا ۱۰۰ درصد از تولیدات داخلی و تجهیزات ایرانی استفاده شده است.

وزارت بهداشت جلوی واردات قانونی داروهای مشابه داخل را بگیرد

حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم حمایت از داروهای تولید داخلی اظهار داشت: لازم است با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه توجه بیش از پیش به حمایت از کالاهای تولید داخل همه مردم و مسئولان وارد میدان شوند و تصمیم جدی بگیرند که این شعار سرنوشت‌ساز را عملی سازند.

وی افزود: در حال حاضر صنعت دارو با دو مشکل اساسی مواجه است که یکی از آنها بحث خرید نسیه داروها است.

عابدی خاطرنشان کرد: دولت داروها را به صورت نسیه از شرکت‌های داروسازی می‌خرد و این موضوع در حالی رخ می‌دهد که داروهای وارداتی به صورت نقدی خریداری می‌شوند. با این روش خرید شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها گاهاً با طلب یکساله از دولت مواجه می‌شوند که این عقب افتادن پرداخت‌ها به معنای ضربه زدن به صنعت تولید داروی داخلی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بنابراین اولین و مهمترین قدمی که وزارت بهداشت باید در راستای تقویت تولید داخل بردارد این است که همانطور که داروهای خارجی را به صورت نقد می‌خرد داروهای داخلی نیز به صورت نقدی تهیه شوند.

عابدی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات عدیده صنعت دارویی کشور ما وجود داروهای مشابه خارجی با همان کیفیت داروهای تولید داخل است که در مواقعی برخی با تبلیغاتی منفی به مردم القاء می‌کنند که داروی خارجی اثربخشی بیشتری از داروهای تولید داخل دارد.

وی ادامه داد: باید مردم جامعه و همچنین مسئولان به طور جدی تصمیم بگیرند که از مصرف داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند پرهیز کنند.

این نماینده مجلس گفت: این انتقاد به عملکرد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو وارد است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری این دو نهاد باید اجازه واردات قانونی به داروهایی که مشابه داخلی دارند را ندهند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *