علت سینوزیت در کودکان و راه درمان

پروانه شریفی

سینوس‌ها حفره‌های مرطوب هوایی هستند که در داخل استخوان‌های صورت و اطراف بینی جای گرفته‌اند. هنگامی‌که مسیر عبور ترشح از سینوس‌ها مسدود شود باکتری‌ها ممکن است شروع به رشد کنند. این مسئله منجر به عفونت یا التهاب سینوس در کودکان می‌شود. هنگامی‌که سینوس‌ها عفونی، متورم یا دردناک شوند به آن بیماری سینوزیت یا عفونت سینوس گفته می‌شود. این عفونت‌ها معمولاً درپی سرماخوردگی یا آلرژی ایجاد می‌شوند، سینوزیت در کودکان شایع است و به‌سادگی درمان می‌شود.

سینوزیت به معنای التهاب سینوس‌هاست و سینوس‌ها حفره‌هایی هوایی هستند که در داخل جمجمه قرار داشته و مهم‌ترین کار آن ها ایجاد مخاط سالم، تمیز و فرستادن آنها به داخل بینی است که اگر این مخاط دچار التهاب شوند، اصطلاحا به آن سینوزیت گفته می‌شود.

علائم این بیماری بر اساس این که حاد باشد یا تحت حاد و مزمن، متفاوت است، به همین دلیل هیچ گاه نباید در این بیماری به دنبال یک علامت مشخص گشت، در سینوزیت حاد، بیمار سردرد گنگی دارد که بر اساس نوع سینوسی که گرفتار شده است، سردرد در جاهای مختلفی ایجاد می‌شود و در اغلب اوقات سردردها، یکطرفه و معمولا در ناحیه پیشانی و حتی پشت کره چشم است. ترشح از بینی، گرفتگی بینی، احتقان بینی و گاهی در موارد پیشرفته، تورم صورت از دیگر علائم آن است، درسینوزیت مزمن و تحت حاد، بر خلاف سینوزیت حاد، بیمار می‌تواند ترشح پشت حلق داشته باشد.

* اهمیت پیشگیری از عفونت سینوس در کودکان

دکتر علیرضا ناطقیان فوق تخصص بیماری های عفونی کودکاندر گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت پیشگیری از عفونت سینوس در کودکان گفت: اولین اقدامی که باید برای کودک انجام داد این است که اگر کودکمان قبلا به سرما خوردگی مبتلا شده است، نسبت به تغییر رنگ ترشحات بینی او توجه داشته باشیم و اگرمشاهده کردیم که کودکی توانایی خارج کردن عفونت خارجی را ندارد به پزشک مراجعه کنیم.

* علائم احتمالی در افراد مبتلا به سینوس

دکتر ناطقیان ادامه داد: علائم احتمالی در افراد مبتلا به سینوس چرکی عبارتند از ترشح سبز و یا زرد از بینی با درد بر روی گونه ها یا پیشانی و همه این موارد باید مورد توجه مادر قرار گیرد تا بتوان اقدام پیشگیرانه ای را انجام داد.

* اقدام به موقع برای رفع بیماری

وی با اشاره به اقدام به موقع برای رفع بیماری اظهار کرد: برای رفع علائم سینوزیت از بخور آب گرم حتما استفاده کنید و اتاق کودک را همیشه خنک و مرطوب نگه دارید و توجه داشته باشید که اتاق نباید بیش از اندازه گرم باشد.

* درمان سینوزیت کودکان

این فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال با اشاره به درمان سینوزیت کودکان، گفت: عفونت گونه و پیشانی جزئی از سینوس ها است و سینوس ها گروهی از حفره های پر از هوا هستند که در اطراف چشمها و بینی قرار می گیرند که در این رابطه شستشوی بینی باید با قطره و یا سرمهای نمکی به طور منظم درطی درمان انجام شود.

وی با بیان این که مدت درمان سینوزیت حداقل ۱۰ روز است، خاطر نشان کرد: مورد حاد این بیماری به ۱۴ روز هم کشیده می شود و سینوزیت های مزمن ۶ هفته باید درمان آنتی بیوتیکی شود تا بهبود پیدا کند.

ناطقیان ادامه داد: سینوزیت مزمن از بیماری های شایع و مزمن دوران کودکی بوده که می‌تواند عوارض بسیاری بر جای بگذارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها اختلالات آلرژیک است.

*افرادی که بیشتر مبتلا می شوند

این پزشک متخصص با اشاره به گروه های درگیر این بیماری، تصریح کرد: فراوانی ابتلا به سینوزیت در گروه سنی ۹ – ۵ سال، جنس مذکر بیشتر است و به نظر می‌رسد تشخیص و درمان این بیماری‌ها می‌تواند در پیشگیری از ایجاد سینوزیت مزمن مفید باشد.

*پیشگیری

تغییرات ساده در سبک زندگی یا محیط منزل می‌تواند به کمتر شدن ریسک ابتلای سینوزیت کمک کند. برای مثال در زمان های که با خشکی غیرعادی هوای داخل منزل روبرو می شوید، از دستگاه بخور سرد برای تأمین رطوبت ۵۰% – ۴۵% استفاده کنید. وجود رطوبت از خشکی هوا که منجربه تورم و دردناک شدن و نیز عفونت سینوس‌ها می‌شود جلوگیری می‌کند. تمیز کردن مرتب دستگاه بخار و جلوگیری از رشد قارچ و کپک در آن اهمیت دارد.

هرچند سینوزیت به ‌تنهایی مسری نیست ولی اغلب پس از سرماخوردگی کودک به آن دچار می‌شود و به‌راحتی بین افراد خانواده و دوستان سرایت پیدا می‌کند. مؤثرترین راه جلوگیری از انتقال میکروب‌ها آموزش اهمیت شست‌وشوی مرتب دست به افراد خانواده، مخصوصاً در زمان بیماری است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *