عواقب تلخ استفاده از هدفون و هندزفری

پروانه شریفی

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی علاقه مند به موسیقی هستید که طولانی مدت با هدفون یا هندزفری موسیقی گوش می دهید،لازم و ضروری است که در این عادت خود تجدید نظر کرده و این زمان را به حداقل برسانید. چرا که متخصصان گوش،صدای وزوز گوش و آزاردهنده در گوش،کم شدن آستانه شنوایی و کاهش حساسیت گوش به صداهای بلند را از نتایج استفاده این سیستم ها می دانند.

دکتر حمید سهرابی متخصص گوش، حلق و بینی درباره آسیب های ناشی از هدفون به گوش به خبرنگار ما، گفت: هدفون یک تکنولوژی رایج است و نمی توان همه را از آن منع کرد، اما باید با روش های صحیح از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: به طور کلی هدفون ها داخل یا روی گوش قرار می گیرند، معمولا افراد از این وسایل برای گوش دادن موسیقی و جدا کردن خود از محیط اطراف استفاده می کنند تا یک فضای شخصی را در هنگام راه رفتن در خیابان، اتوبوس و اماکن شلوغ برای خود به وجود بیاورند.

در محیط های پر سر و صدا از هدفون استفاده نکنید

سهرابی با اشاره به استفاده با صدای بلند از هدفون و هندزفری، تصریح کرد: افراد برای فراهم کردن این فضا و جدا شدن از محیط پر سر وصدای  اطراف، باید صدا را تا حدی بالا ببرد که فرد چیزی غیر از صدای هدفون را نشنود و این خطرناک است، به خصوص در استفاده مداوم، به دلیل برخورد مستقیم صدا به گوش می تواند آزاردهنده باشد.

وی با اشاره به سطح ایمن صوت برای گوش گفت: اگر سلول های شنوایی زیر این سطح قرار بگیرند، طبیعتا آسیب کمتری خواهند دید، همچنین هر فرد باید تخمینی از زمان کار با هدفون داشته باشد و بر اساس آن میزان صدا مناسب هدفون برای گوش را تنظیم کند.

این متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد:کسانی که مدام از هدفون استفاده می کند علاوه بر کاهش قدرت شنوایی دچار آسیب های دیگر گوش مانند شنیدن صدای سوت هم ممکن است بشود، تشخیص ندادن صداهای مختلف در محیط های پر سر و صدا نیز از دیگر عواقب استفاده از هدفون ها به شکل نادرست است.

هشدار، خطر پیرگوشی

کم شنوایی  یا افت شنوایی ممکن است ناشی از مواجهه دراز مدت با سر و صدا ، ابتلاء به بیماریهای عفونی ، ضربه های وارد شده به گوش، توده ها و سکته های مغزی ، اثرات داروها و یا وراثت باشد.

ممکن است فرد فقط در گوش خود صدای زنگ یک یا دو طرفه احساس کند و پس از این مرحله، فرد به تدریج احساس می کند که شنوایی اش کم شده است. در صورتی که این کم شنوایی خیلی شدید شود، ممکن است مشکلاتی مانند سرگیجه و سردرد ایجاد شود.

افراد زیر ۱۷ سال حساس تر بوده و گوش آنان نسبت به صدا آسیب پذیرتر است. همچنین در افراد بالای ۴۰ سال نیز که به تدریج پیرگوش می شوند، این آسیب ها بیشتر است.

جوانان باید از این موضوع مطلع باشند که صداهای بلند بیشتر وقت ها به تدریج اثر خودشان را می گذارند، به طوری که برای فرد محسوس نیست و وقتی متوجه می شود که دچار کاهش شنوایی شده است که متاسفانه این افت شنوایی می تواند در زندگی روزمره فرد و در روابط اجتماعی و کاری تاثیر بدی بگذارد و حتی موجب معلولیت او شود.

کم شنوایی در کمین است

دکتر مهرداد رسولی کارشناس شنوایی سنجی در مورد استفاده از هدفون و هندزفری، گفت: استانداری که برای حداکثر شدت صدای هندزفری در دنیا تعریف شده است، ۸۰ دسی بل می باشد. در اغلب دستگاه های هوشمند نیز اگر شدت صدا بیشتر از ۸۰ دسی بل باشد، اخطار می دهند که برای شنوایی شما خطرناک است.

صدای بالاتر از شدت استاندارد و مدت زمان استفاده ی زیاد از هندزفری ها دو فرآیندی است که طبیعتا باعث کم شنوایی می شود.

رسولی ادامه داد: جرم گوش برای جلوگیری از ورود گردوغبار و کثیفی ها و باکتری ها از بیرون به داخل گوش، باید مجرای گوش را چرب نگه دارد، اما استفاده از هندزفری باعث انتقال جرم ها به قسمت های داخلی گوش می شود و مجرای گوش را خشک می کند.

وی افزود: شنیدن صدای بالاتر از ۸۰ دسی بل بسته به زمان استفاده می تواند باعث کم شنوایی موقت و یا حتی دائمی شود. بنابراین شدت صدای هندزفری را زیر مقدار استاندارد تنظیم کنید، سر هندزفری خود را ماهی یک بار تمیز و از استفاده دائمی آن خودداری کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *