فراموشی زندگی را زیرورو می‌کند…

رسول مهدی زاده

هرشب رأس ساعت ۸ سرکوچه می‌رود و منتظر آقا مرتضی است، بارها برایش توضیح داده‌ایم که برگشتی درکارنیست اما باور ندارد ومی گوید: آقا مرتضی می‌آید، روزگارجوانیش تکرار می‌شود وخاطرات خوش رابیان می‌کند، زمان حال معناومفهومی ندارد. بیماری نام آشنای دوران سالمندی که فراموشی رابه همراه دارد.

آلزایمر

آلزایمر زمانی اتفاق می افتد که سلول‌های مغزی ازبین می‌روند و ارتباطات میان سلولی قطع می‌گردد. استیل کولین یک انتقال دهندهٔ پیام‌های عصبی است که درتشکیل خاطرات جدید نقش دارد متاسفانه تولید این هورمون دراین بیماران به شدت کاهش می‌یابد وتبادل اطلاعات رابرهم می زند.

یکی از شایع ترین بیماری در میان سالمندان

لیلا اسماعیلی کارشناس تغذیه، واحد بهبود معاونت بهداشت ودرمان استان اصفهان به خبرنگارکیمیای وطن گفت: یکی از شایع ترین بیماری درمیان سالمندان آلزایمرست، که با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد و در زنان سه برابر بیش تراز مردان هست که به دلیل طول عمر بیش‌تر زنان است، سن مهم‌ترین عامل خطر در این بیماری است و غالبا در افراد بالای ۶۵ سال بروز می‌کند.

نشانه‌های آلزایمر

اسماعیلی با اشاره به نشانه‌های آلزایمر، ادامه داد: فراموش کردن خاطرات موقت، اشکال درصحبت کردن، به هم خوردن قوای فکری، باقی ماندن خاطرات دوران جوانی به مدت‌های طولانی، نابودی عقل، ناتوان شدن درشناختن دوستان وآشنایان و نام بردن اسامی آن‌ها، اشکال در مسیریابی (فراموش کردن آدرس منزل شخصی)، اشکال درکارهای روزمره، افسردگی، عصبانیت، پرخاشگری، توهم، هذیان، کم حرف وگوشه گیر شدن و مشکلات شدید تنفسی.

وی افزود:  پزشکان مغز و اعصاب با انجام معاینات و صحبت با بیمار و بستگانش درجه پیشرفت بیماری را تعیین می‌کنند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به عواملی که در این بیماری نقش دارند، تصریح کرد: تحصیلات پایین (ترک تحصیل زیر ۱۵ سال)، وزن بالا در دوران جوانی، ابتلا به بیماری‌های فشارخون، دیابت، سکتهٔ مغزی، سابقهٔ ارثی، افسردگی، بی نحرکی، سیگارکشیدن، کمبود ویتامین D دربدن هم سبب ابتلابه آلزایمر می‌گردند.

اسماعیلی ادامه داد: متاسفانه یکسری از افراد در طول روز آب نمی‌خورند که همین کم آبی در بدن آلزایمررا به همراه دارد، مصرف بیش از اندازه شکر و شیرینی عامل دیگری است که در مبتلا شدن نقش دارد.

بارها و بارها شنیده‌ایم که پیشگیری مهم ترازدرمان است، چه کنیم که به آلزایمر مبتلا نشویم؟

وی با بیان این که یکی ازمهم ترین راه‌های پیشگیری اصلاح سبک زندگی است، خاطر نشان کرد: باید فرد برنامهٔ غذایی مناسب داشته باشد. درکنار این برنامه تحرک بدنی هم لازم است در واقع تغذیه نقش مهمی درکنترل بیماری ها دارد و می تواند ابتلا به آلزایمررا به تأخیر بیندازد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به این که افراد باید مصرف نمک و شیرینی جات را محدودکنند، تصریح کرد: ماهی به دلیل داشتن امگا ۳ غذای مفیدی است که دوبار در هفته مصرف کنند، ویتامین‌های گروه B مانند (سبزیجات، اسفناج وجعفری)، زرد چوبه و زنجبیل و قهوه به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی خوراکی‌های مناسبی هستند که ازالتهابات مغزی جلوگیری می‌کنند.

اسماعیلی ادامه داد: استفاده ازلوبیا سفید و بادام، سیب، گردو، شیر وتخم مرغ در برنامه غذایی سالم توصیه می‌شود، روغن زیتون (تصفیه نشده)، گوشت کم چرب، میوه‌ها و ویتامین های c و E درپیشگیری وروند کنترل این بیماری موثر است.

درمان بیماری آلزایمر

این کارشناس تغذیه با بیان این که مبحث دیگری که در این بیماری ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند درمان است، خاطر نشان کرد: متاسفانه درمان قطعی برای این بیماری وجودندارد اما با تشخیص به هنگام ازپیشرفت این بیماری جلوگیری می‌شود.

اسماعیلی گفت: علاوه برداروهایی که پزشک مغز و اعصاب تجویز می‌کند، فعالیت‌هایی که برای حافظهٔ کوتاه مدت مفیدست به شرح زیرست: یادگیری اشعار، حفظ کردن شماره تلفن‌ها، نگاه کردن به فیلم وعکس های قدیمی، قصه گفتن وکشیدن نقاشی.

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *