فرصت طلایی رو به اتمام فرودگاه اصفهان، چالش بزرگ اقتصادی نصف جهان
فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به عنوان یکی از مهمترین فرودگاههای کشور، نقش مهمی در توسعه روابط بین المللی ایران و رونق گردشگری کشور دارد. به گزارش پایگاه خبری ربیع، توسعه این فرودگاه، یکی از اولین توافقنامههایی بود که در زمان سفر رییس جمهور به فرانسه امضا
و اتفاقا مورد استقبال شرکت فرانسوی هم واقع شد. این قرارداد بین شرکت فرودگاههای کشور
و شرکت مهندسی وینسی فرانسه که به عنوان چهارمین شرکت توسعهای دنیا و مهمترین شرکت توسعه اروپایی مطرح است، منعقد شد.
شرکت وینسی و فرودگاه اصفهان
شرکت وینسی فرانسه، مدیریت شماری از پروژهها در فرودگاههای متوسط در فرانسه و نیز فرودگاههای لیسبون (پرتغال) و سانتیاگو (شیلی) را بر عهده دارد. این شرکت از فرودگاه اصفهان به عنوان پنجمین فرودگاه ایران با سالانه ۴/۲ میلیون مسافر داخلی و خارجی یاد کرد
و افزایش ۳۵ درصدی گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۴ را در این پایتخت پیشین ایران، زمینه مساعد برای توسعه این فرودگاه خواند. بر اساس این توافقنامه، ترمینال خارجی ۲۵ هزار متر مربعی به ظرفیت ۲ میلیون مسافر به اضافه ۱۰ پارکینگ هواپیما و نیز پارکینگ مدرن طبقاتی خودرو در بازه زمانی ۲ تا ۲٫۵ ساله از زمان آغاز عملیات اجرایی آن در اصفهان ساخته خواهد شد.
کمبود خطوط پروازی
یکی از معضلات بزرگ اصفهان به عنوان یک کلانشهر بین المللی، کمبود خطوط پروازی بیس و پایه در فرودگاه این شهر است که هر چند لفظ بین المللی
را یدک میکشد، اما برای رسیدن به جایگاه اسمی خود
راهی طولانی در پیش دارد. در همین راستا، همواره یکی از مطالبات شهروندان از مسئولان، استقرار خطوط هوایی پایه در اصفهان به منظور سهولت در سفر به پایتخت
و شهرهای مهم کشور بوده و هست. انتظاری که میتواند سالیانه زمینه سفر هوایی تعداد بیشتری گردشگر خارجی
و داخلی را به این کلانشهر رقم بزند.
چالش تملک زمین
مهمترین چالش فرودگاه اصفهان، بحث تملک زمینهای آن است. یکی از ویژگیهای مهم فرودگاه اصفهان وسعت آن است؛ به طوری که اگر مساحت کل فرودگاه اصفهان شامل پایگاه نظامی شهید بابایی و فرودگاه شهید بهشتی را در نظر بگیریم، معادل ۱۳ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین میشود و تقریبا عرصه آن با ۲۰ درصد عرصه کل فرودگاههای کشور برابری میکند؛ اما نکته اصلی اینجاست که زمینهای فرودگاه اصفهان در تملک نهادهای نظامی قرار دارد و عرصه کافی جهت ساخت ترمینال بین المللی و توسعه اپرون (پارکینگ هواپیما) در اختیار شرکت فرودگاههای کشور نیست. همچنین شرکت فرودگاههای کشور ۳ ماه فرصت دارد تا سایت مدنظر را برای توسعه فرودگاه اصفهان مشخص کند و باید قبل از اتمام فرصت ۳ ماهه، سایت مدنظر مشخص شود تا سرمایه گذار خارجی بتواند مطالعات خود را آغاز کند و در اواخر ۶ ماهه اول سال جاری، عملیات احداث آغاز شود؛ در صورت مشخص نشدن سایت، قرارداد فسخ خواهد شد. توسعه حمل و نقل هوایی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، ایجاد ترمینال پروازهای خارجی، توسعه ایرون (پارکینگ هواپیما) و ساخت سالن CIP از نیازهای ضروری استان است. اگر فرصت طلایی ایجاد شده برای سرمایه گذاری خارجی از بین برود، بودجه داخلی جوابگوی توسعه این فرودگاه نخواهد بود. از طرفی این میزان سرمایهگذاری، بزرگترین سرمایهگذاری است که بعد از فرودگاه امام(ره) قرار است در یک فرودگاه کشور انجام شود.