فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی

برای رسیدن به الگوی اقتصاد مقاومتی و تحقق آن چه باید کرد؟ چه فاکتورهایی می تواند پیش نیاز و مقدمه کارساز و تسهیل کننده تحقق اقتصاد مقاومتی باشد؟ چه اقدامی اقتصاد مقاومتی را در جامعه نهادینه و کشور را بیمه
می کند؟
واقعیت این است که وقتی بحث از اقتصاد مقاومتی
می شود آنچه که در ذهن متبادر می شود فقط اقتصاد است در حالی که برای این امر مهم اقتصادی و یا هر اقدامی با هر موضوع و عنوانی باید فرهنگ سازی شود، باید فرهنگ مقاومت را بازتعریف و از انحصار تعریف در مفهومی خاص خارج نمود. مقاومت برچسب یک گروه و یک جریان سیاسی و حتی اقتصادی نیست، بلکه یک باور و اعتقاد است که اعتماد به نفس ملی وکار و تلاش و خلاقیت و شکوفایی و
خود باوری و وجدان کاری و انضباط مالی و خدمت رسانی به مردم و اصلاح الگوی مصرف و … را در درون خود دارد و با باور به این اصول، ارزش های خود را در عرصه ی اقتصاد بازتولید می کند و قدرت اقتصادی درون زایی فراهم
می سازد.
با یک نگاه به سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی که در پایان بهمن ماه ۹۲ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد درمی یابیم که این سیاست ها تنها اقتصادی نیست و به دستگاه های اقتصادی اختصاص ندارد، بلکه بیش از ۱۰ عنوان از ۲۴ عنوان از این سیاست ها به طور عام و شش عنوان به طور خاص اختصاص به دستگاه های فرهنگی دارد وبرای دستگاه های فرهنگی نیز لازم الاجرا است که این عناوین عبارتند از:
ـ تشویق همکاری های جمعی(بند ۱)
ـ پیاده سازی و اجرای نقشه ی جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری(بند ۲)
ـ افزایش سهم سرمایه ی انسانی از طریق ارتقاء آموزش
(بند ۵)

ـ ترویج مصرف کالاهای داخلی(بند ۸)
ـ تقویت فرهنگ جهادی(بند ۲۰)
ـ تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن به ویژه در محیط های علمی، آموزشی و رسانه ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی(بند ۲۱)
عمده ترین تکلیف در تحقق موارد فوق بر دوش دستگاه های فرهنگی است که هریک باید با برنامه ریزی وتدوین برنامه های اجرایی و تشکیل
کارگروه های فعال و همگرا در درون این دستگاه ها، پیگیر تحقق آن ها درحیطه وظایف خود باشند که البته رسانه ها نیز در هموار سازی مسیر و
فرهنگ سازی در جامعه صاحب نقش و تکلیف هستند و باید که در حد مقدورات و امکانات و توانایی ها به این مهم بپردازند و درایجاد گفتمان اقتصاد فرهنگ محور برای تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی گام بردارند و این
مطالبه ی تمدن ساز را پیگیری نمایند.بدیهی و روشن است که بدون فرهنگ نمی توان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را محقق کرد و باید تمامی فعالان عرصه فرهنگ، اعم از دولتی و مردمی و حتی مساجد و مراکز فرهنگی به گفتمان سازی در زمینه شعار سال بپردازند ودر فضای عمومی کشور امید به آینده، کار و حمایت از افرادی که فعالیت های مولد دارند موج بزند و فرهنگ کار و وجدان کاری در میان مردم به ارزش تبدیل شود چراکه وجدان کاری در جهت افزایش بهره وری کاری سیستم های اقتصادی می تواند نقش اصلی را ایفا کند. یکی ازابعاد مهم اقتصادمقاومتی که نسخه ی امروزی شده اقتصاداسلامی در حوزه ی اقتصاد می باشد به طور قطع با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین روند روبه رشد مصرف گرایی، مبحث مدیریت مصرف در جامعه در کالاها و شکل های مختلف تولیدات مصرفی می باشد. مردم در اقتصاد با توجه به قرار گرفتن آن به صورت محور به عنوان حلقه ی مصرف به طور قطع دارای وظایفی مهم و اثرگذار در حوزه ی مدیریت مصرف می باشند. مدیریت مصرف و استفاده از کالاهای ایرانی در جهت رشد تولیدات داخل به عنوان یکی از
بخش های مهم وظیفه ی فرهنگی مصرف کنندگان در حوزه ی اقتصاد مقاومتی است زیرا تا زمانی که تولیدات داخل توسط مصرف کنندگان در درون کشور مصرف شوند به طور قطع تولیدکنندگان خواهند توانست نقدینگی لازم جهت افزایش تولید و کیفیت و همچنین اصلاح خط تولید و استفاده از مواد اولیه با کیفیت بیشتر را جذب کنند و این جذب نقدینگی و فروش محصولات سبب رشد تولید داخل و افزایش قدرت رقابت پذیری با کشورهای مشابه سازنده و همچنین سبب رشد صادرات و افزایش ارز آوری، تقویت پول ملی و تولید ناخالص داخلی را در پی خواهد داشت که از ثمرات مهم آن کاهش بیکاری و کنترل تورم و رونق فضای کسب و کاررا در پی خواهد داشت که این همان اقدام وعمل در اقتصاد مقاومتی است.بی شک یکی از ابزارهایی که می تواند نقش به سزایی در رشد مصرف تولیدات داخل و همچنین اصلاح الگوی مصرف و هدایت به سمت مصرف بهینه را ایفا کنند، رسانه ها ی تصویری، مکتوب و حتی مجازی و به خصوص صداوسیما می باشند که باید به عنوان ابزارهای جریان ساز و
فرهنگ ساز با ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی و حمایت از تبلیغ کالاهای اساسی و استراتژیک و موثر و همچنین کاهش تبلیغ کالاهای مصرفی مانند برخی خوراکی ها و لوازم آرایشی که نقش به سزایی در تولید کشور ندارند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *