قرار داد خرید ریل ملی تولید ذوب آهن به امضاء رسید قطار ایرانی سوار بر ریل ملی

 

بردیا عباس زاده

پس از مدت‌ها انتظار نخستین قرار داد ریل ملی تولید ذوب آهن با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید. بر اساس این قرارداد ذوب آهن اصفهان ۴۰ هزار تن ریل u۳۳ را در بازده زمانی چهار ماهه به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تحویل خواهد داد تا پروژه گسترش راه آهن ملی با سرعت بیشتری گسترش یابد.

کشور نیاز ریلی خود را از ذوب آهن تأمین می‌کند

هرچند تا پیش از این گفته می‌شد که کشور نیاز ریلی خود را در صورت به نتیجه نرسیدن این پروژه با واردات برطرف خواهد کرد اما حالا با این اتفاق به نظر می‌رسد که دیگر نیازی به واردات حداقل در مورد ریل u۳۳ نخواهد بود. در همین زمینه محسن پور سید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: اگر این کارخانه به تولید برسد کشور نیاز ریلی خود را از ذوب آهن تأمین می‌کند. وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه کشور، توجه ویزه به توسعه راه آهن شده است، ادامه داد: دو بند از سیاست‌های کلی اقتصادی کشور مربوط به توسعه راه آهن است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رئیس جمهور نیز توسعه راه آهن را از برنامه‌های اصلی خود عنوان کرده است، افزود: امیدواریم یکی از یادگاری‌های این دولت توسعه مناسب راه آهن باشد. وی با اشاره به اینکه امروزه توسعه راه آهن لازمه توسعه صنعت است، ابراز داشت: با توجه داشته باشیم که در همه کشورهای توسعه یافته چنین روالی وجود دارد.

توسعه صنعت فولاد

پور سید آقایی در ادامه با اشاره به اینکه برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، صنعت فولاد در کشور ایران با توسعه راه آهن منطبق نبوده است، افزود: بیش از ۲۰ سال است که تولید ریل ملی توسط صنایع فولادی کشور مطرح شده است ولی اقدامی جدی در این راستا صورت نگرفته بود تا اینکه ذوب آهن اصفهان از دو سال پیش تاکنون با جدیت ورود پیدا کرد و امروز شاهد تولید ریل ملی هستیم. مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برای نخستین بار قرارداد خرید ۴۰ هزار تن u۳۳ را با ذوب آهن به امضا رساندیم، گفت: قرار بود این قرارداد با یکی از صنایع فولادی خارج از کشور منعقد شود که با اعلام آمادگی ذوب آهن این قرارداد با این شرکت منعقد شد. وی مدت تحویل این میزان ریل را چهار ماه اعلام کرد و افزود: چنانچه ذوب آهن این میزان ریل را تحویل دهد آماده امضا قرار داد صد هزار تنی UIC۶۰ با این شرکت خواهیم بود. پورسید آقایی اضافه کرد: در حال حاضر هزینه تولید ۴۰ هزار تنی U۳۳ پرداخت شده است اما برای تولید صد هزار تنی UIC۶۰ نیازمند تعامل و همکاری بانک‌های استان اصفهان و همچنین صندوق توسعه ملی هستیم.

اهمیت تولید ریل‌های مدرن

به هر صورت باید گفت تولید ریل ملی یکی از اتفاق‌های مبارک در توسعه راه آهن است اما ادامه دار بودن این تولید و از آن مهمتر تولید ریل‌های پیشرفته برای استفاده از قطارهای سریع السیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل حرکت صنعت تولید ریل ایران به سمت تولید ریل‌های مدرن یک ضرورت اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد که امیدواریم با دستان توانمد متخصصان ایرانی هرچه زودتر به سرانجام برسد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *