مدعیان طب در کشور زیاد شده اند

حدیث بابایی

دکتر ایرج فاضل با اشاره به اینکه طب انحرافی و خرافی می تواند خطرات زیادی را برای بیماران درپی داشته باشد، اظهارداشت: افرادی که هیچ گونه صلاحیتی در علم پزشکی ندارند با طرح مسائل خرافی درمان واقعی مردم را به عقب می اندازند.

وی افزود: در خیلی از موارد دیده شده که افراد با پیشرفت بیماری به پزشک مراجعه کرده و مردم باید بدانند طب سنتی دربرخی موارد مشکل زا است و کمک گرفتن از افراد غیر متخصص سبب اتلاف وقت و هزینه و پیشرفت بیماری آن ها می شود.

در ادامه مهم ترین مباحث مطرح شده با رئیس سازمان نظام پزشکی آورده شده است:

سازمان نظام پزشکی عهده دار چه وظایفی است

وظایف نظام پزشکی دوگانه است و این سازمان صرفا مدافع پزشکان نیست بلکه باید سعی در احقاق حقوق مردم نیز داشته باشد. اگر پزشکان امروز در کشور ما در نوک پیکان انتقادها قرار دارند یکی از دلایلش موفقیت کم نظیر علم پزشکی در ایران است، زیرا پزشکی از سایر بخش ها جلو افتاده و همان طور که نگران اخلاق در جامعه هستیم در طب نیز باید مراقب باشیم زیرا اساس پزشکی بر اخلاق نهاده شده و حتی در صورت تشخیص ندادن بیماری باید مردم را راضی و خشنود نگه داریم.

خوشبختانه اکثر قریب به اتفاق پزشکان ما با شرایط نامساعد موجود در نظام سلامت سازگاری داشته و بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه می دهند و مردم نیز قدردان زحمات آنها هستند و اگر پزشکان و مردم قدردان یکدیگر باشند در مجموع همه راضی خواهند بود.

نامه سازمان نظام پزشکی به مجلس شورای اسلامی

کمیسیون تلفیق ماده واحده ای را برای عرضه به صحن مجلس آماده کرده بود که پرداختها در یکسری از بخش ها مانند پزشکی ، وکلای دادگستری و بخش های مهندسی هیچ تغییری پیدا نکند که این موضوع با بسیاری از قوانین موجود هم خوانی نداشته و استدلال منطقی در آن دیده نمی شد که به همین دلیل پیشنهاد حذف آن را در نامه ای خطاب به مجلس ارائه کردیم زیرا این کار ایجاد انحراف کرده و عقلانی و قانونی نیست. تعرفه ها متولی خاص خود را دارد و دیگران نمی توانند برای آن تعیین تکلیف کنند و این نوع پیشنهادات با اسناد بالادستی مغایرت دارد.

طرح پزشک خانواده

طرح پزشک خانواده بسیار خوب است که اگر به کل کشور تعمیم پیدا کرده و سیستم ارجاع پیاده سازی شود برای سامان دهی طب در کشور مفید خواهد بود و باید بسترها و زمینه سازی های لازم برای آن انجام شود در حالی که امروز شاهدیم همه بیماران از ابتدا خواهان مراجعه به فوق تخصص هستند و سیستم ارجاع با این موضوع هم خوانی ندارد زیرا بیمار در ابتدا باید به پزشک خانواده مراجعه کند  و باید آموزش ها و فرهنگ سازی های لازم در این زمینه انجام شود.

اساس پیشرفت هر جامعه، دو اصل آموزش و سلامت

آموزش و سلامت دو رکن اساسی توسعه پایدار محسوب می شوند که این دو بخش همواره در کشور ما فقیر بوده اند. البته در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به سلامت شد اما باز نیازمند توجه جدی است و در هر دو بخش بنده مسئولیت وزارتخانه های مربوطه را بر عهده داشتم و باید در این بخش ها سرمایه گذاری های لازم انجام شود.

نظام آموزشی در کشور ما بویژه در بخش آموزش عالی نیازمند خانه تکانی است، به نظر بنده بزرگترین مشکل نظام آموزشی سد کنکور است که تمام استعدادهای جوانان با شیوه ای ناموفق به هدر می رود که باید این مسئله حل و فصل شده وکیفیت و کاربردی بودن آموزش عالی نیز مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.

وضعیت نظام سلامت در سال های پس از انقلاب اسلامی

تحول قابل توجهی در دوران انقلاب رخ داد زیرا در شرایطی بودیم که بیماران برای انجام درمان های معمولی ناگزیر بودند به خارج از کشور بروند که سرمایه گذاری هنگفتی بر روی این مسائل انجام و افرادی که ظرفیت لازم را داشتند برای آموزش به خارج از کشور رفته و تخصص های لازم را گذرانده و به کشور بازگشتند.بسیاری از جراحی ها از جمله جراحی قلب به شدت مورد حمایت قرار گرفت و تمام شرایطی که بیماران را مجبور می کرد برای درمان به سایر کشورها بروند، از بین رفت .

علم پزشکی در کشور چنان پیشرفت کرده که هیچ کس اجباری ندارد برای درمان بیماری خود به خارج از کشور سفر کند و برای تمامی درمان ها خودکفا هستیم و اگر قرار است ادعای خودکفایی کنیم در هیچ رشته مانند طب به خودکفایی نرسیده ایم.

ورود افراد به حرفه پزشکی

انتخاب حرفه مانند ازدواج است و باید تا آخر عمر با آن زندگی کرد و پزشکی رشته ای نیست که بتوان به زور با آن کنار آمد بلکه عشق به حرفه پزشکی باید در ذهن فرد باشد، گاهی انترن ها برای تخصص گرفتن پیش بنده آمده و مشورت می کنند در حالی که باید بدانند قبل از هر چیز لازم است به علاقه و استعداد خود توجه کنند نه به میزان درآمدی که در رشته های مختلف پزشکی وجود دارد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *