مراقبت های پاییزی از پوست

فاطمه احمدی

با شروع فصل سرما، یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی که برای افراد می‌افتد مسئله خشکی پوست است و مسلماً با سردتر شدن هوا، این ناراحتی و عوارض آن شدیدتر خواهد شد، اما چه خوب است که بدانید چطور باید از پوستتان در برابر سرما نگهداری کنید و با حفظ رطوبت مناسب، پوستی شاداب و سالم داشته باشید.

دکتر محمد توکلی متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با فصل پاییز و مراقبت های پوستی گفت: با شروع فصل پاییز و سرما باید محافظت ویژه ای از پوست و مو داشته باشیم. سردی و خشکی هوا از یک سو و وسایل گرمایشی مثل شوفاژ و بخاری از سوی دیگر باعث می شود رطوبت طبیعی پوست کاهش پیدا کرده و به مرور از بین برود.

این متخصص پوست ادامه داد: به دنبال خشکی بیش از اندازه پوست ممکن است حتی خارش و یا تشدید بیماری های پوستی اتفاق بیفتد اما با رعایت چند نکته ساده افراد می توانند سلامت پوست و موی خود را حفظ کنند و اجازه ندهند مشکلات پوستی به وجود آید. اول از همه اینکه استفاده از کرم های مرطوب کننده در فصل سرما بسیار مهم است. در فصل سرما از وازلین باید هر روز برای چرب کردن پوست استفاده کرد.

وی افزود: یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که بیماران در فصل پاییز و با آمدن سرما با آن مواجه می‌شوند، خشکی بیش ‌از حد پوست است که در نهایت به اگزمای پوستی منتهی می‌شود. با بروز سرما و استفاده از وسایل گرمازا، رطوبت پوست کاهش پیدا می‌کند و نهایتاً به خشکی،‌ خارش و ترک خوردن پوست می شود.

دکتر توکلی با بیانن اینکه رساندن رطوبت به پوست در فصل پاییز بسیار مهم است؛ تصریح کرد: یکی دیگر از نکاتی که باید در فصل پاییز رعایت شود، کاهش استحمام است؛ وقتی فرد حمام می رود مایل به استفاده از آب گرم است و این گرما رطوبت پوست را کاهش می دهد. بنابراین فراموش نکنیم که استفاده از آب ولرم مناسب است

این متتخصص پوست و مو اذعان داشت: نوع موها با هم متفاوت هستند، موهای چرب به صورت طبیعی هر روز باید شسته شوند تا چربی سر کنترل شود اما با شروع سردی هوا چربی پوست سر به صورت معمول کنترل می شود و حس خوشایندی به آنها دست می دهد. موهای خشک نباید زیاد شسته شود چون رطوبت آن کاهش پیدا می کند، بعد از استحمام از نرم کننده ها باید استفاده شود.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از کرم های ضد آفتاب گفت: در فصل پاییز کرم های ضد آفتاب را کنار نگذارید، باور غلطی که بین افراد جامعه رواج یافته این است که کرم های ضد آفتاب فقط مخصوص تابستان است در حالی که این کرم ها در روزهای برفی و ابری هم قابل استفاده و کارساز است و نیم ساعت قبل از خروج از منزل باید ضد آفتاب ها استفاده شود.

توکلی خاطر نشان کرد: لازم است افراد در طول هفته چند مرتبه پوست خود را بشویند و البته افراد دارای پوست خشک باید از شوینده های ملایم استفاده کنند، باید شامپوهای بدن حاوی کرم استفاده کرده و از صابون استفاده نکنند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *