مرگ روزانه ۴۳ ایرانی به دلیل تصادفات

پروانه شریفی

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته در نشست خبری اظهار کرد: پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور اجباری است و مانند برخورداری از یارانه دولت است. وی گفت: در پوشش بیمه پرداخت حق سرانه بیمه از طریق آزمون وسع باید انجام شود.

در ادامه بخشی از صحبت های سخنگوی وزارت بهداشت آمده است:

طبق نظر وزیر رفاه در حدود ۷ میلیون نفر از مردم ایران فاقد بیمه هستند، فهرست رسمی دارویی ایران بر اساس نظام دارویی ملی کشور بوسیله وزارت بهداشت هر سه ماه یکبار تدوین و منتشر می‌شود. بر اساس قانون، فهرست رسمی دارویی ایران هر سه ماه یک بار باید تدوین شود و تجویز داروهای خارج از فهرست تخلف است.

در کشور ما، قبل و بعد از طرح تحول، بیش از ۹۸.۵ درصد از مردم زمانی‌ که برایشان بستری تجویز می‌شود، از آن استفاده می‌کنند. مردم بستری می‌شوند، حتی اگر دچار هزینه‌های کمرشکن شوند. پس دولت سیاست‌هایش را باید بر این اساس تدوین کند.  بر اساس برنامه ششم توسعه، اگر پزشکی داروی گرانی را که در فهرست رسمی دارویی کشور تجویز کند بر اساس قانون تخلف محسوب می شود.

 طبق اعلام  سازمان بهداشت جهانی به ازاء هر ۱۰ نفر تنها یک نفر به هوای سالم دسترسی دارد و آلودگی هوا یکی از ریزفاکتور‌های بروز مرگ‌های زودرس است به طوریکه این عامل چهارمین علت مرگ و میر در دنیا به حساب می‌آید.  حدود  ۳۴ هزار میلیارد تومان تولید ملی ناخالص خود را بابت آلودگی هوا از بین می‌رود که در برخی از کشورها این رقم به ۷ درصد می‌رسد.

 در هر ساعت تعداد ۸۸ نفر به دلیل تصادفات رانندگی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند به طوریکه روزانه ۴۳ ایرانی به خاطر تصادفات فوت می‌کنند.  در اثر آلودگی هوا ۳۴ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به اقتصاد ملی خسارت وارد می‌شود، طی ۱۰ سال گذشته تعداد ۲۱۰ هزار نفر هموطنان در تصادفات رانندگی فوت می‌کنند که برای کاهش این تعداد نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

وزارت بهداشت به هر موضوعی که به سلامت مردم مربوط است، ورود پیدا کرده است به طوریکه آلودگی هوا باعث بروز بیماری‌هایی از جمله قلب عروق، تنفسی،‌ کبد چرب و سرطان را افزایش می‌دهد، اما وزارت بهداشت در خصوص نوع خودرو‌ها و یا مسائل دیگر نمی‌تواند ورود پیدا کند.

  بودجه کشور هزار و ۱۹۴ هزار میلیارد تومان‌ است که از رشد حدود ۴٫۹۶ درصد‌ برخوردار بوده است، در حدود ۲۳ درصد از این بودجه مربوط به هزینه‌های عمومی، ۵ درصد تملک‌ و دارایی سرمایه‌ای، ۶۸ درصد بودجه مربوط به شرکت‌ها و ۴٫۸ درصد به درآمدهای اختصاصی‌ تعلق داشته است و به طور کلی سهمیه وزارت بهداشت از کل بودجه  ۶٫۴ درصد است‌.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *