مسئولان استعدادهای جوانان شهرستانی را نادیده نگیرند

رئیس هیئت ووشوی شهرضا درگفتگو با کیمیای وطن:

مسئولان استعدادهای جوانان شهرستانی را نادیده نگیرند

زهرا نصیری

ووشو هنر رزمی باستانی چینی است که با نام‌های کونگ فو، گونگ فو، سی‌ام ای نیز شناخته می‌شود. ووشو از کهن‌ترین هنرهای رزمی است که برای اولین بار در معبد شایولین تنها به افراد خاصی تدریس می‌شده است. درآن زمان به منظور حفظ سلامتی، درمان بیماری‌ها، افزایش بنیه جسمانی و طول عمر و تعلیم مهارت‌های نظامی به افراد جامعه، حرکاتی ابداع گردید که بسط و گسترش آن در طول دوره‌های مختلف به ورزش ووشوی امروزی بدل شده است. ووشو درمعنی از پنج حیوان گرفته شده که به ترتیب (اژدهاازبرترین حیوانات در دفاع و حمله، ببربعنوان سلطان حیوانات، درنا پرنده‌ای که به مدت طولانی روی پاهایش می‌ایستد، ماروپلنگ که معروفترین پنجه را دارا هستند به پنج حیوان شائولین معروفند. درقرن هفدهم سه روش مهم درهنرهای رزمی چینی پا به عرصه وجود نهادند که دو روش ازآنها توسط مسلمانان چینی اختراع شده بود. تان توئه چوان، روش مبارزه با پا، چاچوان روش مشت زنی خانواده چا، تانگ لانگ چوان روش مبارزه مانتیس حشره بوده است. اگرچه در طول دوران‌های متفاوت مجموع کلیه هنرهای رزمی در چین به عناوین و اصطلاحات خاصی نامیده می‌شدند که عبارت بودند از ووشو، کوئوشو، چوان فا، چوان شو، کونگ فو و… اما در در سال ۱۹۱۲ کلیه ورزشهای رزمی به نامهای کوئوشو ملقب شدند و پس ازچند سال ووشو بعنوان یک نام و عنوان رسمی برای کلیه هنرهای رزمی چینی متداول شد. ورزش ووشو در ایران هم نخستین بار توسط استاد حسین داودی پناه (داداشی) یکی ازاساتید پرسابقه هنرهای رزمی، در دهه ۵۰ شمسی با آموزش کونگ فوتوآ در دانشگاه تهران معرفی شد. او پس ازآشنا شدن با یک دانشجوی چینی اطلاعات جالب توجهی از کونگ فوی چینی (ووشو) به دست آورد و پس از ممارست فراوان موفق به کسب مهارت‌های لازم و در کنارآن آموزش علاقمندان شدند. نخستین بار در سال ۱۳۶۶ برای اولین بار در کشور مجوز فعالیت در رشته هنرهای رزمی “تای چی چوان” و دفاع شخصی به مربیگری استاد داداشی از طرف اداره کل تربیت بدنی استان تهران صادر شد.

افتخارآفرینی ۱۱ رزمی کاردرشهرضا

با توجه به اینکه شهرستان شهرضا درطول سال‌های اخیردرزمینه هنررزمی ووشو ورزشکاران جوان و نوجوان بسیاررا تربیت کرده است که توانسته‌اند درعرصه های استانی وملی برای کشورافتخار آفرین باشند به سراغ رئیس هیئت ووشوی شهرضا رفتیم تا در این زمینه با ایشان گفتگو کنیم. حمید جانقربان، با اشاره به اینکه از ۲ سال قبل تاکنون ۳۰ نفر هنر جو دررشته ووشو درشهرضا زیر نظربنده به فعالیت پرداخته‌اند گفت: از این تعداد ۱۱ نفر در سطح مسابقات شهرستان، استان و کشوری مقام اول را کسب کردند. وی با اشاره به اینکه سه نفر ازمدال آورترین جوانان این رشته ورزشی درشهرضا امسال به عضویت تیم ملی درآمده‌اند افزود: محمد صادق غلام ضاد با دارا بودن تنها ۱۶ سال توانسته است به عنوان یکی از افتخارات و مدال آورترین جوانان این شهرستان دررشته هنرهای رزمی برای استان کشورو استان افتخار آفرین باشد. اوازکودکی با این رشته مأنوس بوده است و اکنون نیزبرای تیم ووشوشیرازنیز بازی می‌کند.

استعدادهای جوانان شهرستانی شناخته شود

جانقربان تاکید کرد: این دانش آموخته هنرهای رزمی مقام اول فرم سلاح ریسکی، دست سنتی، نن گوئن، نانچوان، نن دائو را در مسابقات کشوری ازآن خود کرده است. وی خطاب به مسئولان گفت: باید به استعدادهای جوانان درشهرستان توجه ویژه شود تا بتوانیم درسطح ملی و بین المللی برای جامعه ورزشی افتاخارکسب کنیم. رئیس هیئت ووشوی شهرضا گفت: متاسفانه به دلیل عدم توجه و رسیدگی به استعدادهای جوانان شهرستانی بیشتر این قهرمانان عضو تیم‌های دیگراستان ها می شوندو این مسئله برای اصفهان یک ضعف خواهد بود، چرا که اصفهان ظرفیت بالایی برای مدال آوری دربخش هنرهای رزمی دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *