مصاحبه اختصاصی کیمیای کویر با مهدی ثقفی، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان اصفهان :مصرف برق خانگی ۳ برابر جهانی

با تشکر از اینکه محبت فرمودید و در مصاحبه ما شرکت کردید.
به عنوان اولین سوال اگر ممکن است تعریفی از مدیریت مصرف برق بفرمایید.
مدیریت مصرف برق در حقیقت اصلاح الگوی مصرف مشترکین برق است که ما به دنبال آن هستیم. البته در فصل تابستان که کولرها و وسایل سرمایشی بار شبکه را بالا می برد، کنترل پیک بار شبکه و جلوگیری از بوجود آمدن خاموشی برای مشترکین را در کنار این قضیه دنبال می کنیم.
منافع بهبود مدیریت مصرف چیست؟
منافع آن برای کشور اینست که هر چقدر مصرف سرانه برق کنترل شود منابع فسیلی که در نیروگاه ها سوزانده می شود برای نسل های آینده نیز حفظ می شود. از طرفی آلودگی محیط زیست شهرها به خصوص شهرهای بزرگ کمتر می شود. در حال حاضر ۴۰ درصد از آلودگی شهرها ناشی از سوزاندن سوخت در نیروگاه هاست که CO و CO2 وارد جو محیط زندگی ما می شود. منافع این کنترل مصرف، هم از بعد زیست محیطی برای جامعه اهمیت دارد و هم از نظر اقتصاد ملی با کنترل مصرف و درنتیجه ساخت نیروگاه کمتر، بودجه آن صرف کارهای عمرانی دیگر می شود و همچنین به جهت حفظ منابع فسیلی مثل نفت و گاز و … برای نسل های آینده حائز اهمیت است.
شرکت توزیع برق استان در راستای مدیریت مصرف تا بحال چه برنامه هایی داشته؟
ما در بخش های مختلف خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی در تابستان برای پایین آوردن پیک بار شبکه و به صورت کلی برای اصلاح الگوی مصرف فعالیت می کنیم. در بخش خانگی عمده فعالیت ما فرهنگی است. ما با قشرهای مختلف جامعه از طریق کانون های تجمع مردمی، حضور در مدارس، برنامه ها نمایشی در پارک ها و بوستان های شهرها و … ارتباط برقرار می کنیم و پیام صرفه جویی را منتقل کرده و گوشزد می کنیم که مصرف برق خانگی ما ۳ برابر متوسط جهانی و ۶ برابر اروپاست. در بخش صنعت، با حضور در کارخانجات صنعتی، آن ها را به استفاده از ممیزی مشاورین خبره و ذی صلاح راهنمایی می کنیم. در بخش کشاورزی نیز با سازمان جهاد کشاورزی همکاری کرده و با حضور در جلسات آن سازمان، مطالب مربوط به مصرف بهینه را گوشزد می کنیم. در بخش تجاری نیز برنامه هایی نظیر طرح تعویض رایگان لامپ های پرمصرف تجاری را دنبال می کنیم.
شرکت توزیع برق استان اصفهان در این زمینه ها به چه موفقیت هایی دست پیدا کرده؟
توزیع برق استان اصفهان در سال گذشته یعنی سال ۱۳۹۳، رتبه سوم کشوری در زمینه ی کاهش پیک مصرف برق و اصلاح الگوی مصرف را داشته است. امسال با یک پله صعود توانستیم رتبه دوم کشوری را در این زمینه کسب نماییم.
برای آینده چه برنامه هایی دارید؟
در حال حاضر تلاش می کنیم که همان برنامه های گذشته را با شدت بیشتری دنبال می کنیم. ما در تمام شهرستان های استان برای بانوان شاغل در ادارات، با هماهنگی با فرمانداری ها، همایش های آموزشی برگزار می کنیم، البته با نصب بنر و تبلیغات سطح شهر، از بانوان خانه دار هم دعوت می کنیم. در این همایش ها با دعوت از کارشناسان خبره سازمان بهره وری انرژی ایران و وزارت نیرو، راهکارهای عملی را آموزش می دهیم. در بخش مدارس فعالیتمان خیلی گسترده تر شده و با اجرای برنامه های شاد نمایشی، طنز و تئاتر به بچه ها آموزش می دهیم که هم در خانواده های آنان موثر است و هم با توجه به اینکه کودکان آینده سازان جامعه هستند با انتقال مطالب به آنان (به خصوص سنین کوچک مثل دبستان) سعی می کنیم آینده ای با مصرف بهینه و نزدیک به استانداردهای جهانی را داشته باشیم.
وضعیت استان اصفهان در کشور، در باب مصرف، چگونه است؟
ما در بخش صنعتی مصرف بالایی نسبت به سایر استان ها داریم که البته این جای خوشبختی است زیرا انرژی هر چقدر در بخش های مولد مصرف شود برای کشور ارزش افزوده دارد. اصفهان در بخش صنعت و کشاورزی نسبت به سایر استان ها مصرف بالایی دارد و سهم برق در تولید بیشتری داریم.
وضعیت ما نسبت به استانداردهای جهانی چگونه است؟
متاسفانه آمارهای ما نسبت به استانداردهای جهانی خیلی مناسب نیست. در بخش صنعت، به علت اینکه معمولا برق در کشور از سالیان گذشته تا به امروز به صنایع، با یارانه ارایه می شده، با توجه به هزینه کم برق در ایران، صاحبان صنایع عمدتا از خارج ماشین آلات فرسوده و پرمصرف و ارزان را خریداری کرده اند. الان مصرف برق صنعتی ما در هر یک از صنایع از جمله صنعت لاستیک، سیمان، نساجی و … چندین برابر استانداردهای جهانی است. در بخش کشاورزی نیز متاسفانه وضع ما همین است. ان شاءالله با اصلاح قیمت برق و انجام کارهای فرهنگی امیدواریم وضعیت ما در سال های آینده بهبود پیدا کند.
میزان همکاری بخش های مختلف با شما چگونه است؟
ما در طرح های کاهش پیک بار در فصل تابستان همکاری های خوبی با بخش های مختلف داشتیم. در سال جاری که ما رتبه دوم در زمینه کاهش پیک مصرف برق و اصلاح الگوی مصرف را کسب کردیم، بیش از ۲۰۰ صنعت بزرگ در سطح استان با ما همکاری کردند و البته ما پاداش های قابل توجهی هم طبق بخشنامه های وزارت نیرو، به ازای همکاری در ساعات اوج بار در فصل تابستان، به آن ها پرداخت کردیم. در بخش کشاورزی نیز مثلا طرحی داشتیم که در فصل تابستان اگر ۴ ساعت در روز، از ۱۱ صبح تا ۳ بعد از ظهر، برق چاه های کشاورزی را کاملا خاموش می کردند، ما کل برق بقیه ساعات را رایگان محسوب می کردیم که بیش از ۷۰۰ مشترک کشاورزی با ما همکاری کردند. در نتیجه در تابستان امسال در بخش صنعت و کشاورزی استان اصفهان توانستیم حدود ۱۰۰ مگاوات پیک بار شبکه را کاهش دهیم.
توصیه شما به مردم در زمینه بهبود مدیریت مصرف چیست؟
توصیه به مردم اینکه متوجه باشند منابع کشور را به صورت بهینه استفاده کنند. منظور از مصرف بهینه برق، مصرف نکردن آن نیست بلکه درست مصرف کردن آنست تا منابعی که در نیروگاه ها صرف تولید برق می شود را برای نسل های آینده حفظ کرده و به اقتصاد ملی کمک کنیم. ما باید توجه داشته باشیم که عادت فرهنگی بدی داریم و آن پرمصرف بودن ماست، پس باید سعی کنیم رفتار خودمان را بهبود ببخشیم که مسلما منافع آن به خود ما
برمی گردد.
در پایان اگر نکته ای را لازم می دانید بفرمایید.
ما دعوت می کنیم به اینکه همگی دست به دست هم داده و مصرف سرانه را اصلاح کنیم. الان در کشور ما متوسط مصرف خانگی حدودا ۲۰۰ کیلووات ساعت است یعنی هر خانواده ایرانی در ماه ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می کند که در سال ۲۴۰۰ کیلووات ساعت می شود در حالی که در کشورهای اروپایی این رقم کمتر از ۱۰۰۰ کیلووات ساعت در سال است. ما باید سعی کنیم وسایل برقی با برچسب انرژی از رده A و B که کمترین مصرف را دارد خریداری کنیم، در فعالیت های روزانه به جای استفاده از چراغ ها از نور خورشید استفاده کنیم و در استفاده از وسایل برقی مثل یخچال و کولر به نکاتی که بطور مفصل در بروشورهای موجود در ادارات برق آورده شده توجه کرده و از آن وسایل درست استفاده کنیم و ان شاءالله به سمت اصلاح الگوی مصرف خانگی حرکت
کنیم.
علی حاجیان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *