نخستین دوره آموزشی مدیریت ارشد طرح تحول دیجیتال کلید خورد

زهرا نصیری - کیمیای وطن

در راستای طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه اولین دوره تربیت رهبران تحول دیجیتال با همکاری دانشگاه اصفهان و شرکت ایریسا در تالار رویش دانشگاه اصفهان کلید خورد.

دراین دوره حدود ۱۲۰ نفر از مدیران ارشد فولاد مبارکه شامل معاونین و مدیران میانی و ۲۵ نفر از مدیران ایریسا حضور دارند و انتظار می‌رود در این دوره MBA یکساله با گرایش تحول دیجیتال، دانش و مهارت مجریان اصلی طرح تحول دیجیتال مدیران فولاد مبارکه افزایش پیدا کند و این افراد آماده‌تر و توانمندتر در مسیر فولاد مبارکه هوشمند حرکت کنند.

 نظام پاداش و ترفیع درفولاد مبارکه وابسته به کسب مهارت‌های تحول دیجیتال

مدیرعامل فولاد مبارکه درمراسم افتتاحیه دوره آموزشی «مدیریت ارشد تحول دیجیتال(طرح پرورش رهبران تحول دیجتال مجتمع فولاد مبارکه) که به همت فولاد مبارکه، شرکت ایریسا و دانشگاه اصفهان برگزار شد گفت: طرح تحول دیجیتال در نظر مدیران رده‌های بالا کمتر مورد توجه واقع می‌شود اما رسالت ما این است که در عین پاسخ به توقعات دولت، به تحول دیجیتال نیز توجه داشته باشیم.

حمیدرضا عظیمیان ادامه داد: امروز کشور با تحریم‌های بسیار شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند و تحت فشار زیادی قرار دارد. نگاه دولت به صنعت، این است که مایحتاج عمومی مردم با قیمت مناسب و بدون حاشیه به دستشان برسد. توقع دولت از صنعتگران نیز فراهم‌سازی آرامش بازار و تأمین محصولات مورد نیاز مردم است.

وی با اشاره به برگزاری دوره طرح تحول دیجیتال یک برنامه تزئینی نیست. افزود: اجرای طرح تحول دیجیتال و استفاده از نسل چهارم تکنولوژی باید منجر به اداره هوشمند فولاد مبارکه شود. سرعت رشد تحولات در دنیا به قدری زیاد است که پنج سال آینده ممکن است مانند ۵۰ سال آینده باشد بنابراین میزان تولید در آینده، مقیاسی برای برتری نیست.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه برگزاری این دوره یکساله خواهد بود تصریح کرد: مدیران فولاد مبارکه باید در این دوره آموزشی به مهارت‌های لازم مسلح شوند. مدیران و معاونان این شرکت با جدیت در دوره شرکت کنند زیرا نتیایج به صورت ماهانه مورد ارزیابی قرارمی گرد.

عظیمیان افزود: هدف ما از اجرای برنامه‌های علمی آن است تا فولاد مبارکه را قدرتمندتر از قبل به مدیران بعدی تحویل دهیم. نظام پاداش و ترفیع فولاد مبارکه نیز به کسب مهارت‌های تحول دیجیتال گره زده خواهد شد.

برای کسب رتبه‌های جهانی نیازمند اقتصاد دیجیتال هستیم

در ادامه معاون تکنولوژی فولاد مبارکه نیز با اشاره به اینکه از سال گذشته حرکت فولادمبارکه به سمت «دیجیتال کردن سیستم‌ها» پیش رفته است ادامه داد: تحول دیجیتال باید به فرهنگ تبدیل شده تا موجب رشد کشور شود.

سید مهدی تقوی، بااشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین حوزه‌های حرکتی رقبای فولادی، حرکت به سمت دیجیتال کردن سیستم‌ها است افزود: از سال گذشته این تفکر در فولاد مبارکه در حوزه‌های بهبود و توسعه محصول، بهبود و توسعه فرایند، تحول دیجیتال و اقتصاد چرخشی ایجاد شد.

وی ادامه داد: برای هر یک از این حوزه‌ها برنامه‌ریزی شده است تا بتوانیم در فولادمبارکه توسعه همه جانبه را ایجاد کنیم. همچنین سند چشم اندازی برای هدایت مسیر فولاد مبارکه تا ۱۴۰۴ تهیه و با معاونت وزارت صمت نیز هماهنگی انجام شد که فولاد مبارکه به عنوان پیشران صنعت ایران فرایند دیجیتال شدن و مطالعات آن را به عهده گرفته و نتایج اجرای آن را در اختیار دیگر صنایع قرار دهد.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه گفت: در این راه فرصت‌ها و امکانات موجود در کشور بررسی شد، مرکز تحول دیجیتال در دانشگاه تهران برای جذب شرکت‌های نوآور و استارتاپ افتتاح و بررسی بلوغ سازمانی فولاد مبارکه موجب ساختن تصویری از آینده اقتصاد و تحول دیجیتال برای مدیران و رهبران فولاد مبارکه شد.

وی تاکید کرد: ایران در سال جاری توانست رتبه دهم تولید فولاد جهان را کسب کند. اگر نگاهی به لیست کشورهایی که رتبه تک رقمی در این زمینه دارند بیاندازیم متوجه می‌شویم که تمام این کشورها در حوزه اقتصاد دیجیتال اثرگذار بوده و توانسته‌اند به شاخص‌هایی دست یابند که برای فضای مه‌آلود آینده حرکت محکم‌تری داشته باشند.

وی افزود: کشور ما در سال ۲۰۱۸ رتبه ۱۵ تولید مقالات را داشته اما در شاخص جهانی نوآوری در جایگاه ۶۱، صادرات مبتنی بر فناوری رتبه ۸۹، فضای کسب و کار رتبه ۱۳۳ و فناوری اطلاعات رتبه ۷۹ را کسب کرده که نشان می‌دهد باید توجه بیشتری به حوزه فناوری داشته باشیم.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه برای اینکه بتواند در افق‌های آینده جایگاه ایران در دنیا را حفظ کند، باید جلوتر از رقبای خود در دنیا حرکت کند.

 تلفیق دانشگاه و صنعت؛ حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل ۴

رئیس دانشگاه اصفهان هم که میزبانی این مراسم را بر عهده داشت با اشاره به اینکه دوره آموزشی «مدیریت تحول دیجیتال» گامی برای تلفیق دانشگاه و صنعت در راستای تحول دانشگاه‌های نسل ۴ است ادامه داد: لازمه دست‌یابی به موفقیت، شناخت مدیران و کاربران بوده و زیربنای آن آموزش است. آموزش باید به شناسایی بهتر مسیر توسط مدیر و سیاست‌گذاری در جهت آن منجر شود و در مرحله بعد نیز سایر مدیران باید نسبت به مسیر توسعه شناخت پیدا کنند تا بتوانند آن را بهتر پیش ببرند.

هوشنگ طالبی، با اشاره به اینکه وجود نیروی انسانی در جهت توسعه پایدار الزامی است گفت: دانشگاه اصفهان از زیربنای علمی و دانشی خوبی برخوردار است. اعضای این دانشگاه ظرفیت‌های کشور و جهان را به خوبی می‌شناسند و امید است با این همکاری بتوانیم ثابت کنیم کشور ما می‌تواند در شرایط سخت تحریم و رقابت جهانی موفق باشد.

مهم‌ترین رسالت دانشگاه‌ها نقش آفرینی در جامعه است

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان نیزبا اشاره به اینکه کمیته راهبری این دوره و کارگروه اجرایی و علمی آن از خردادماه شکل گرفت افزود: به دلیل فضای غیر قابل پیش بینی کشور برنامه‌ریزی‌های متعددی برای این دوره انجام شد. این دوره می‌تواند الگویی برای سایر دانشگاه‌ها و صنایع باشد و امید است آثار آن در کمیت و کیفیت فعالیت‌های شرکت‌کنندگان مشاهده شود.

یوسف شاقول، افزود: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشگاه‌ها نقش آفرینی در جامعه است. محصولات دانشگاهی (دانش آموختگان و تولیدات علمی) با ارزان‌ترین قیمت تولید شده و هر دو این محصولات در نظام بین‌المللی به خوبی مشاهده و پذیرفته می‌شود.

وی ادامه داد: دانشجویان و اساتید دانشگاه اصفهان به خوبی توانسته‌اند در دانشگاه‌های بین‌المللی پذیرش گرفته و با آن‌ها همکاری کنند و جامع بودن این دانشگاه جایگاه به خصوصی برای اجرای چنین دوره‌هایی ایجاد کرده است.

پاسخ‌گویی به نیازهای نوین مشتریان با اجرای طرح تحول دیجیتال
در ادامهٔ این نشست، دکتر رسول سرائیان مدیرعامل شرکت ایریسا نیز با بیان اینکه اجرای این طرح، مرحله‌به‌مرحله است و هرسال به بخشی از منافع یادشده می‌رسیم، تصریح کرد: نقطهٔ تکامل طرح در سال ۱۴۰۴ خواهد بود.
سرائیان با اشاره به این مطلب که اجرای طرح تحول دیجیتال در راستای ارتقای بهره‌وری، تولید محصولات جدید، پاسخ‌گویی به نیازهای نوین مشتریان در صنایع پایین‌دست مانند صنعت خودرو و صنعت ساختمان و لوازم‌خانگی است، گفت: این پروژه با عنوان طرح تحول دیجیتال، در راستای حرکت شرکت فولاد مبارکه اصفهان به سمت یک کارخانهٔ هوشمند تعریف شده است.
وی با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های مهم هوشمندسازی، کاهش خطای انسانی است، تصریح کرد: با کاهش خطا هزینه‌ها کمتر می‌شود، امکان تنوع محصولات جدید و عرضه به بازار بیشتر می‌شود و از همه مهم‌تر با توجه به اینکه شرکت فولاد مبارکه در بازار بین‌المللی حضور دارد، قدرت رقابت با بازیگران عرصهٔ بین‌المللی را فراهم می‌کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *