نزاع شایع ترین دلیل معاینات سرپایی پزشکی قانونی

پروانه شریفی

علی سلیمانی پور مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان ضمن گرامی داشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: پزشکی قانونی به عنوان یکی از مهم‌ترین بازو های تخصصی قوه قضائیه است که این کارشناسی اصولاً در حوزه علوم پزشکی و پیراپزشکی است.

سلیمانی پور ادامه داد: حدود ۲۷ درصد از پرونده هایی که در قسمت‌های مختلف مراجع قضایی مانند شوراها و محاکم و شعب بدوی مطرح می‌شود، برای بررسی به این اداره کل می آیند؛ چون موضوع پرونده با موضوعات تخصصی ما مرتبط است.

وی افزود: اظهار نظرهای کارشناسی پزشکی قانونی در بالای ۹۵ درصد موارد مورد تأیید و وثوق قضات قرار می‌گیرد؛ این مطلب اهمیت فعالیت‌های پزشک قانونی را به خوبی روشن می‌کند.

۱۵۰ هزار پرونده در حوزه معاینات سرپایی

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان ادامه داد: گستره کار پزشک قانونی به چهار حوزه فنی و تخصصی تقسیم می‌شود، معاینات سرپایی که سال گذشته با ۱۵۰ هزار پرونده بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده بود بخش اول کاری پزشکی قانونی است.

وی اضافه کرد: معاینات روان پزشکی و استعلام های صلاحیت افراد در کنار معاینات اختصاصی مردان و زنان و سقط جنین هم مورد بررسی کارشناسان این حوزه قرار می گیرد.

نزاع، شایع‌ ترین دلیل معاینات سرپایی پزشک قانونی

این مقام مسئول تصریح کرد: نزاع، شایع‌ ترین دلیل معاینات سرپایی پزشک قانونی بوده که مقایسه آمار سال ۹۵ نسبت به سال قبل دو و نیم درصد کاهش را نشان می‌ دهد؛ صدمات حوادث ترافیک حوزه بعدی است که در حوزه معاینات سرپایی بیشترین فراوانی را دارد.

سلیمانی ‌پور با بیان این که برخی از حوادث کار به صورت کدخدا منشانه حل می ‌شود؛ گفت: دو هزار و ۷۶۰ مورد حادثه کار به پزشکی قانونی ارجاع شده که نسبت به سال ۹۴، سه و نیم درصد کاهش یافته است.

۵۱۶ مورد مجوز سقط درمانی

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با تاکید بر این که سقط جنین به هیچ عنوان در پزشکی قانونی اتفاق نمی ‌افتد، خاطرنشان کرد: به صورت مشخص «سقط درمانی» در پزشکی قانونی انجام می‌گیرد که آن هم تابع شرایط خاصی است.

وی با بیان این مطلب که سقط درمانی با تأیید سه متخصص و کمتر از چهار ماهه بودن جنین و بررسی مجدد توسط کارشناسان پزشکی قانونی صورت می‌ گیرد، عنوان کرد: در سال ۹۵ برای صدور مجوز سقط درمانی، ۷۲۸ مورد مراجعه کردند که در ۵۱۶ مورد مجوز صادر شده است.

وی در تشریح این دسته از سقط جنین تصریح کرد: آمار ما مربوط به مجوزهای سقط درمانی است که مبتنی بر قانون و ماده واحد سقط درمانی صورت می گیرد و این قانون می گوید اگر جنین به یک بیماری مانند عقب افتادگی ذهنی مبتلا باشد و یا مادر مبتلا به بیماری باشد که ادامه بارداری تهدیدکننده سلامت مادر است؛ مجوز سقط صادر می شود.

راه اندازی واحد جدید دادپزشک

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان معاینات اجساد را حوزه دیگری عنوان کرد که در آن کارشناسان پزشکی قانونی در سال گذشته سه هزار و ۴۰۰ مورد فوت شده را با دستور مراجع قضایی مورد بررسی و معاینه و در صورت لزوم مورد کالبد شکافی قرار داده ‌اند.

وی با بیان این که تقریباً در تمامی موارد تعیین علت دقیق فوت با کالبدشکافی امکان‌پذیر است، اظهار کرد: دادپزشک با این هدف شکل گرفت که کسانی که می‌شد بدون کالبدشکافی علت فوت را تشخیص داد را انجام دهند که تشکیل این واحد تعداد کالبدشکافی‌ها را کاهش داد؛ این واحد ۷۵۰ مورد را مورد بررسی قرار داده و جواز دفن صادر کرده  است.

سلیمانی پور معتقد بود: وقتی مراجع قضایی برای تعیین علت فوت دستور صادر و دادستان یا نماینده قانونی ایشان به پزشکی قانونی این دستور را می دهد، نقش رضایت خانواده ها برای کالبد شکافی ملاک نیست و اگر خانواده ها هم رضایت نداشته باشند و نیاز به کالبد شکافی باشد، این کار را انجام می دهیم.

مرگ بیش از هزار اصفهانی در جاده ‌ها

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان افزود: در سال ۹۵، هزار و ۴۶ فوتی به دلیل تصادفات جاده ‌ای داشتیم که نسبت به سال قبل بیش از هفت درصد کاهش داشته، حوادث مربوط به سوختگی نیز به همین میزان کاهش یافته است.

وی حوزه سوم پزشکی قانونی را کمیسیون ها برشمرد و اظهار کرد: واحد کمیسیون‌ها نسبت به پرونده‌‌های با اهمیت بالا و مواردی که برای بار دوم به پزشک قانونی ارجاع داده می‌شود، تصمیم‌گیری می‌کنند.

۱۵۰ پرونده قصور پزشکی در یک سال

به گفته سلیمانی ‌پور در سال ۹۵، ۱۵۰ پرونده قصور پزشکی در کمیسیون‌‌های پزشکی قانونی بررسی شده است، بیش ترین مورد مربوط به جراحی زنان و زایمان، عمومی و مامایی بوده است.

سلیمانی پور با بیان این مطلب که آزمایشگاه ‌های پزشکی قانونی حوزه آخری است که ذیل پزشکی قانونی فعالیت دارد، ابراز داشت: ۲۶ هزار پرونده در آزمایشگاه سم‌شناسی، پنج هزار و ۵۰۰ آزمایشگاه آسیب ‌شناسی، سه هزار و ۲۰۰ مورد در آزمایشگاه سِرولوژی و ۵۵۰ آزمایشگاه ژنتیک صورت گرفته است.

نمونه‌گیری از ۸۸۰ مجرم سابقه‌دار

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان یادآور شد: بانک ژنتیک هویت ایرانیان اصفهان سال گذشته آغاز به کار کرد در اولین قدم ۸۸۰ نفر از مجرمان سابقه ‌دار را نمونه ‌گیری کرد، این بانک برای رسیدگی دقیق به پرونده‌های قضائی کمک به سزایی می‌کند.

وی با اشاره به تشکیل تیم ‌های منسجم برای کنترل کیفیت بخش‌های مختلف تصریح کرد: بنا به اهمیت اظهار نظرهای کارشناسان پزشکی قانونی این نظارت وجود دارد، ۹۹ درصد از اظهار نظر ها منطبق بر استانداردها و موازین علمی تعریف شده است.

سلیمانی ‌پور با انتقاد از کمبود امکانات، تجهیزات و زیرساخت ‌های موجود پزشکی قانونی در استان اصفهان بیان داشت: تمامی فضاهای اداری تملیکی پزشکی قانونی را در چند سال اخیر مورد بازسازی قرار  داده‌ایم.

وی تصریح کرد: هفت پروژه در حال احداث داریم و امیدواریم در سال جاری واحد معاینه اجساد که یکی از بزرگ ‌ترین مراکز در سطح کشور بوده و تاکنون نه میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و چهار میلیارد دیگر برای تکمیل نیاز دارد را به بهره ‌برداری برسانیم.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *