نقش بازی در رشد شخصیت کودک

پروانه شریفی

 در دنیای امروز، بازی، بهترین شکل فعالیت طبیعی برای هر کودک است، در واقع بازی کردن، در زندگی کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولا پدر و مادر‌ها علاوه بر لذت بردن از صحنه بازی کردن فرزندان‌شان، به آن به عنوان زنگ تفریحی برای خودشان هم نگاه می‌کنند تا بتوانند کمی از شیطنت بچه‌ها آسوده شوند و استراحت کنند. اما شاید گاهی آنها یادشان برود که همین بازی‌ها هستند که نقش بزرگی در پرورش شخصیت کودک دارند.

بازی مخرب ما را از مسیر رشد منحرف می کند

مریم محبی در گفت وگو با خبرنگار ما، با تاکید بر این مطلب که باید توجه کافی به بازی کودکان داشته باشیم، گفت: در دوره مدرن بازی ها تفکیک شده و در دسته های بازی های حسی، حرکتی، ادراکی و میدانی قرارگرفته اند که خانواده باید به این امر مهم توجه کافی داشته باشند.

این روانشناس کودک با بیان اینکه همه ما در زندگی کاری جز بازی انجام نمی دهیم، ادامه داد: در هر صورت ما با بچه هایمان بازی می کنیم اما باعث تعجب است که خیلی وقت ها پدر ها می گویند من فرصت ندارم با فرزندم بازی کنم و مادرها می گویند من حوصله بازی کردن ندارم که قطعا این حرف ها از اساس اشتباه است چون ما در همه حال در حال بازی با فرزندمان هستیم؛ فقط باید ببینیم آیا بازی ما سازنده است.

وی افزود: بازی مخرب ما را از مسیر رشد منحرف می کند و بازی سازنده، عبادت است، بچه های ما در مسیر صحیح هستند و باید مراقب باشیم بازی های مخرب آنها را از مسیر منحرفشان نکند.

بازی های تخیلی در کودک جای نگرانی ندارد

محبی بازی کودکان را تمرین زندگی دانست و خاطرنشان کرد: بچه ها هر گونه که در کودکی بازی کنند، در بزرگسالی همانگونه زندگی خواهند کرد، حال ببینید چه بازی با کودک می شود؟ شک نکنید که همین ها را یاد می گیرد، چرا که بازی عامل یادگیری است.

این روان شناس کودک با بیان این که کودک شما می تواند به طور فرضی با دشمنان تخیلی بجنگد یا با عروسک های خود بازی کند، تصریح کرد: در این نوع بازی این مهم است که فرزند شما در حال استفاده از قوه تخیل اش می باشد و همین باعث می شود تا بتواند این قوه را به مرور زمان پرورش دهد. در هنگام انجام این بازی ها کودکان از چند بخش مغز مانند تفکر، حرکت، تخیل، احساس به طور همزمان کمک می گیرند، نتایج تحقیقات نشان داده بچه هایی که این نوع بازی ها را زیاد انجام می دهند، ذهنشان برای گرفتن تصمیم های پیچیده بهتر عمل می کند.

بسیاری از فرصت های آموزشی در خارج از خانه وجود دارد

وی تاکید کرد: دقت کنید و بیندیشید که بچه ها چه تمرینی در زندگی دارند اگر تمرین خشونت دارند، قطعاً با خشونت زندگی خواهند کرد؛ و اگر تمرین مهربانی داشته اند قطعاً با ملایمت و مهربانی زندگی خواهند کرد.

محبی خاطر نشان کرد: تلویزیون و کامپیوتر و وسایلی از این قبیل کودکان را در خانه نگه میدارد، اما باید بدانیم که بسیاری از فرصت های آموزشی در خارج از خانه وجود دارد. اجازه بدهید تا فرزندانتان در خارج از خانه به بازی بپردازند. این کار باعث افزایش سطح فرهنگی آن ها می شود و همچنین باعث می شود تا در شرایط سخت به ذهن خود فشار آورند تا بتوانند یک تصمیم درست بگیرند.

اثرات بازی های کودکان در زندگی آینده

 این روان شسناس کودک توصیه کرد: پدران و مادران باید توجه داشته باشند که در مراحل مختلف بازی روش های گوناگونی انتخاب شود و نیز همیشه به یاد داشته باشند که باید به کودک امکاناتی بدهند که او آزادانه و مبتکرانه فعالیت کند تا استعدادهای نهفته اش به درستی شکوفا شود، تنها در این صورت است که بازی می تواند باعث انگیزش، نشاط، فعالیت، ابتکار و خلاقیت در کودکان شود.

محبی با اشاره به اثرات بازی های کودکان در زندگی آینده، گفت: به بازی بچه ها اهمیت دهید. چرا که تمام زندگی کودک در بازی شکل واقعی به خود می پذیرد، کسب مهارت های شخصی، اجتماعی، اقتصادی و … را کودک از طریق بازی تجربه می کند و یاد می گیرد. کودکان از طریق بازی، خلاقیت های خود را شکوفا می کنند و همچنین بازی منبع غنی آموزشی برای کودک به حساب می آید که والدین می توانند از آن بسیار بهره مند شوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *