هوش مصنوعی و آینده پیش‌رو

منصوره عبایی

تاکنون هوش مصنوعی هیچ پیشرفت واقعی در خلاقیت نداشته است و عبارت هوش مصنوعی تهدیدآمیز است.
استیو اسپیلبرگ فیلمی به این اسم ساخته است که درآن ناگهان کامپیوتر تبدیل به ارباب انسان‌ها می‌شود؛ در واقع این یک فناوری است، فناوری که در انجام کارهای تکراری به انسان کمک می‌کند و در نهایت پیشرفت را به همراه دارد و همین پیشرفت تکنولوژی منجر به کشف سند حقوقی، عکسبرداری اشعه ایکس و… بوده است که در این پیشرفت‌ها تهدید بزرگی برای انسان وجود ندارد.
در حقیقت انسان‌ها تبدیل به ابر انسان شده‌اند، برای مثال می‌توانیم وسیله‌ای از جیبمان در بیاوریم و در سراسر جهان صدایمان را منتقل کنیم و با یکدیگر به گفتمان بپردازیم.
همچنین از منظر فیزیک ممکن است قوانین فیزیک را بشکنیم. انسان‌ها می‌توانند فراتر از خلاق باشند.
شغل‌هایی وجود دارند که ممکن است ناپدید شوند، با اینکه این موضوع ممکن است ناراحت‌کننده به نظر برسد؛ ولیکن انسان‌ها قادر به انجام کارهای بیشتر از این هستند و می‌توانند به سطح جدیدی از توانمندسازی و کشف برسند.
اگر به تاریخ بشریت برگردیم کم یا زیاد تقریبا تمام امکانات ارزشمند از جمله اختراعات، فناوریی، تلفن و… در ۱۵۰ سال اخیر ساخته شده است و قطعا در ۱۵۰ سال آینده محصولات بیشتری ساخته خواهد شد و به نظر می‌رسد سرعت اختراع بالا رفته است. به اعتقاد دانشمندان تاکنون فقط یک درصد از محصولات جالب اختراع شده‌اند.
هنوز سرطان درمان نشده است و ماشین پرنده وجود ندارد. هنوز وسیله‌ای در مغز انسان کار گذاشته نشده است که اطلاعات خواسته شده را در اختیار انسان قرار دهد.
هنوز تکونولوژی‌های زیادی وجود دارد که اختراع نشده‌اند.
انسان‌ها هنوز سیر جاذبه‌ای ندارند که بتوانند با سرعت نور از مکانی به مکان دیگر نقل مکان کنند.
شاید این موضوعات در ابتدا تمسخرآمیز به نظر برسد ولیکن حدود ۲۰۰ سال پیش نظر کارشناسان بر این بود که امکان پرواز وجود نخواهد داشت و اگر خیلی سریع‌تر از آنچه که می‌توانید با آن بدوید، حرکت کنید، خواهید مُرد؛ لذا امکان ارائه تکنولوژی‌های مطرح در سال‌های آتی نیز وجود خواهد داشت و دور از ذهن نیست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *