هپاتیت C قابل درمان است

پروانه شریفی

هپاتیت به معنای تورم کبد است و به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود که بعضی از آنها قابل سرایت هستند. ۵ نوع هپاتیت وجود دارد که هر کدام به دلایل متفاوتی رخ می دهند. اما چیزی که در همه آنها مشترک است، عفونی و متورم شدن کبد است.

دکتربهروز عطایی متخصص بیمارهای عفونی درباره بیماری هپاتیت، به خبرنگار کیمیای وطن، گفت: هپاتیت به معنای التهاب کبد است وعواملی همچون سم و دارو موجب این بیماری می شود، همچنین عوامل مختلف دیگری مانند مشکلات عفونی و یا غیرعفونی ممکن است درایجاد  التهاب کبد نقش داشته باشد. عوامل غیرعفونی مانند مصرف داروها نیز تاثیرگذار است، برخی از بیماری های ایمنی و مسمومیت با برخی از سموم باعث ایجاد هپاتیت می شود؛ همچنین  بیمارهای عفونی نیز می توانند موجب التهاب کبد و ایجاد هپاتیت شود.

عطایی ادامه داد: ۵ نوع  ویروس هپاتیت شامل انواع A، B، C، DوE  وجود دارد . افرادی که به هپاتیت A وE مبتلا می شوند بهبود می یابند و مسئله ای در آینده برای آنان ایجاد نخواهد شد. اما ویروس B، C، D امکان مزمن شدن آن ها وجود دارد. فردی که مبتلا به هپاتیت B می شود و دوره حاد خود را طی می کند حدود ۹۰ الی ۹۵ درصد بهبود می یابد. اما  امکان اینکه هپاتیت B  و  C مزمن شود وجود دارد و خطر زا است. مزمن شدن هپاتیت  C نسبت به مزمن  شدن هپاتیت  B بیشتر است و ویروس حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد ممکن است بهبودی حاصل کند و از بدن فرد بیرون رود.

وی با اشاره به عوامل ایجاد هپاتیت A، افزود: مهمترین عامل این ویروس از طریق آشامیدن آب ، سبزیجات و مواد خوراکی آلوده است. این نوع ویروس احتمال خیلی کمی دارد که از طریق ترزیق های مشترک به وجود آید. برای پیشگیری از این نوع ویروس باید فردی که با مواد غذایی و تهیه و توزیع مواد غذایی در ارتباط  است مرتب چکاب شوند تا اگر به این ویروس مبتلا هستند به دیگران منتقل نکند، همچنین آنان باید به طور حتم نکات بهداشتی را رعایت کنند.

این متخصص بیمارهای عفونی با بیان این که بیماران هپاتیت C در کشور تحت درمان هستند، تصریح کرد: هپاتیت C بیشتر در معتادین تزریقی که از سرنگ های مشترک استفاده می کند به وجود می آید، حدود ۲ سال است با داروهای که برای هپاتیت C مزمن تهیه و در کشور وجود دارد دوره درمان کوتاه و خوشبختانه بهبود ۹۰ الی ۹۵ درصد بیماران ایجاد شده است.

عطایی در مورد باقی ماندن ویروس B، Cو D   در بدن افراد، خاطر نشان کرد: اگر ویروس B،Cو D مزمن و درمان نشود ممکن است در بدن باقی بماند اما ویروس C با راه های درمانی برای همیشه از بدن فرد ریشه کن می شود.

وی در مرود این که برخی معتقدند زردی چشم نشان دهنده هپاتیت است، گفت: در جامعه هرکسی که چشم آن زرد شود می گویند زردی یا یرقان گرفته است؛ اما یکی از علت  زردی چشم یا یرقان هپاتیت ها است حتی فردی که دارای عفونت مجرای کسیه صفرا هستند نیز ممکن است دچار زردی چشم شوند، همان گونه که زردی دوران نوزادی ارتباطی به هپاتیت ندارد.

این متخصص بیمارهای عفونی  با اشاره به این که هپاتیت خود ایمنی دارد و داروهای خاص خود را دارد، خاطر نشان کرد: ممکن است در زمان طولانی فرد مجبور باشد این دارو را استفاده کند و اگر تحت نظر پزشک باشد و دستور پزشک را رعایت کند بهبود می یابد.

وی با اشاره به پیشگیری هایی که باید انجام شود، گفت: افراد باید به طور حتم نظافت شخصی خود را رعایت کند و از رفتارهای پر خطر مانند تماس جنسی پر خطر، ترزیق سرنگ مشترک و استفاده از وسایل بهداشتی اشخاص دیگر  اجتناب کنند. واکسن هپاتیپ B  را به طور حتم تزریق کنند بخصوص افرادی که نزدیکان آنان به این بیماری مبتلا هستند. همچنین افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید درمان خود را دنبال کنند تا هر چه زودتر بهبود یابند. علاوه بر اینکه آنان نیز باید نکات بهداشتی را رعایت کنند تا دیگر افراد نیز به این بیماری مبتلا نشوند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *