پازل سرطان در اصفهان

استان اصفهان یکی از استای بزرگ، مهم و صنعتی کشور است که از لحاظ مختلف دارای اهمیت های فراوانی است. طبیعی است که این گستردگی و همچنین پیشرفت تکنولوژی در این استان و به روز بودن، معایبی را هم در پی خواهد داشت. تغییر سبک زندگی ما بر کسی پوشیده نیست و همگی به خوبی می دانیم که روز به روز سبک زندگی همه ما دست خوش تغییرات زیادی می شود.

* اصفهان یکی از استان های سرطان خیز کشور

 اما این تغییرات در جهتی ره به افزایش است که برای ما مخاطراتی را هم به دنبال داشته است. همه این مسائل را که مانند پازل کنار هم بگذاریم به آمار خیره کننده و نگران کننده سرطان های مختلف در استان اصفهان پی می بریم که طبق آمارهای رسمی، آمار سرطان در استان اصفهان بالاتر از استاندارد کشوری است و می توان گفت اصفهان یکی از استان های سرطان خیز کشور است.

آمار ابتلا به سرطان های مختلفی در اصفهان رو به رشد است که دلایل  آن ها تک تک در دست بررسی است تا چاره ای برای این مسائل اتخاذ شود. برای مثال بیشترین آمار سرطان سینه در اصفهان مشاهده شده و همچنین در سرطان هایی مانند مثانه هم زیاد است.

* سرطان؛ زنگ خطری تأمل برانگیز برای خانواده های ایرانی

متأسفانه باید بدانیم که روزانه ۳۵ تا ۵۰ نفر به جمع بیماران سرطانی در استان اصفهان می‌پیوندند. زنگ خطری تأمل برانگیز برای خانواده های ایرانی به ویژه اصفهانی ها که پیش از این با عوارض خطرناک ناشی از آلودگی هوا هم دست و پنجه نرم کرده‌اند.

اینکه زنان بیش از مردان در خطر ابتلا به بیماری های روحی هستند بر کمتر کسی پوشیده است اما بیماری‌های جسمی مثل برخی از انواع سرطان، زنان را بیشتر طعمه خود قرار داده است. سرطان سینه با ۳۰ درصد در زنان و سرطان روده بزرگ با ۱۵ درصد شیوع در بین مردان، بیشترین میزان ابتلا را به خود اختصاص داده است. سالانه بیش از پنج هزار نفر به آمار۷۰ هزار نفری بیماران سرطانی در اصفهان اضافه می‌شوند.

* دلایل رشد آمار سرطان در اصفهان

به عقیده برخی کارشناسان، آلودگی هوا به همراه خشکی زاینده رود که تغییر اکوسیستم را رقم زده، ژن و کم تحرکی از جمله دلایل رشد آمار سرطان در اصفهان است. خشکی زاینده رود، آلودگی هوا را تشدید کرده و حضور صنایع بزرگ که در طول سال ها به این آلودگی ها دامن زده، زمینه را برای ابتلا به این بیماری فراهم کرده است.

یافته های علمی نشان می دهد، یک سوم تمام سرطان ها قابل پیشگیری و یک سوم آنها نیز درمان پذیر است. اما در کشور و در اصفهان، کشف این بیماری در مراحل پیشرفته اتفاق می افتد که درمان قطعی سرطان از گزینه های درمانی حذف شده و درمان تسکینی و کنترل کننده، جایگزین آن می شود. این امر خلاف کشورهای پیشرفته است در این کشورها، تنها یک سوم موارد بیماری در مرحله حاد تشخیص داده می شود، اما در ایران حدود دو سوم سرطان ها در مرحله پیشرفته به پزشک مراجعه می کنند. متاسفانه برنامه های پیشگیری و اطلاع رسانی به مردم به خصوص در اصفهان بسیار ضعیف و تقریبا صفر بوده است.

* عوامل ابتلا به سرطان

غم و غصه، ابتلا به افسردگی، مصرف دخانیات، روش نادرست زندگی ناشی از بی‌تحرکی و چاقی از عوامل ابتلا به سرطان است. همچنین مصرف میوه و سبزیجات تازه، غذاهای دریایی، ورزش کردن و دوری از استعمال و استنشاق دخانیات بهترین راه پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان هاست.

اما در کنار این مسائل، یکی دیگر از سرطان های خطرناک که بانوان اصفهانی را تحت تأثیر خطرات خود قرار می دهد، سرطان پستان است. آخرین آماری که از سرطان پستان در دست است می گوید که میزان بروز این بیماری، ۳۲ بیمار در هر صد هزار نفر است و آمار اعلام شده به این معنی است که از هر صد هزار خانم، ۳۲ نفر در سال به این بیماری مبتلا می شوند و همچنین در اصفهان درصدی از آمار کشوری بالاتر است. آماری که جای تأمل دارد و زنگ خطر بزرگی را برای بانوان اصفهانی به صدا در می آورد و بهتر است بدانیم که زنان مجرد هم به این سرطان مبتلا می شوند.

این بیماری به تازگی رو به افزایش نیست بلکه سیر سرطان در کل کشور رو به افزایش است و از طرفی آمار سرطان پستان هم در همه کشور ها بالاست امّا اصفهان و مناطقی مثل منطقه کویری یزد مقداری افزایش زیادتری دارد.

* سرطان و سبک و سیاق زندگی

مریم طباطبائیان در این باره می گوید:  شیوع این نوع از سرطان بیشتر به خاطر سبک و سیاق زندگی است که یکی از آن ها کمبود تحرک بدنی است و همچینن تأخیر در سن اولین زایمان هم مؤثر است و اگر تا قبل ۳۵ سالگی اتفاق نیفتاد میزان سرطان افزایش می یابد.

این متخصص جراحی پستان همچنین معتقد است: همچنین کاهش سن شیردهی، نوع تغذیه و رژیم غذایی، استفاده از نگهدارنده ها در مواد غذایی، استفاده از فست فود ها و آلودگی هوا از عواملی است که در کلانشهر ها مردم با آن سر و کار دارند و همین عوامل سرطان را افزایش می دهد.

* پیشگیری از سرطان پستان در دست خود مردم

به هر حال زندگی شهرنشینی در کلانشهری مانند اصفهان، سبک و ریتم زندگی را خواه یا ناخواه تغییر می دهد و انسان را مجبور به استفاده از غذاهایی خاص مانند فست فودها، شب کاری و مواردی که دکتر طباطبائیان به آن اشاره کرد را در پی داشته باشد و بانوان اصفهانی را تا قسمتی به این بیماری سوق بدهد. اما توصیه این پزشک را فراموش نکنید که: کلّ پیشگیری از سرطان پستان در دست خود مردم است.

تشدید روند افزایش سرطان‌ها، ارتباط مستقیمی با شیوع عوامل خطر مهم بیماری‌های غیرواگیر از قبیل چاقی، مصرف سیگار، مصرف موادمخدر، رژیم غذایی نامناسب و … دارد. تغییر هرم سنی و مسن شدن جامعه که با تغییرات ژنی در سنین بالا همراه است در بروز موارد جدید نقش دارد. خوشبختانه شواهد علمی نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. عوامل خطر سرطان متعدد است و می‌توان با کاهش آنها از بروز سرطان جلوگیری کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *