پشت پرده کسب درآمد از سونوگرافی

حدیث بابایی

دکتر وحید کریمی در آستانه برگزاری کنفرانس تصویربرداری زنان اظهارداشت: این کنفرانس باحضور ۴۰۰ نفر از متخصصین رادیولوژی و با سخنرانی ۲۰ نفر از اساتید برجسته رادیولوژی ایران و همکاری گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در هتل ارم تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: این کنفرانس به همت انجمن رادیولوژی ایران و با محوریت تصویربرداری تخصصی نازایی، انکولوژیِ زنان و پزشکی قانونی برگزار خواهد شد و جدیدترین دستاوردهای علمی در این راستا مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

بخشی از گلایه‌ها و صحبت‌های دبیر انجمن رادیولوژی ایران در این خبر آمده است:

سونوگرافی کاری تخصصی است و نقش حیاتی در مدیریت درمان بیماران دارد آموزش آن یک دوره ۴ ساله در محیط بیمارستانی و دانشگاهی می‌طلبد و قابل انجام بعد از گذراندن دوره‌های چند روزه و حتی ۲ و ۳ ماهه نیست. متاسفانه برخی گروه‌های پزشکی با فشار بر وزارت بهداشت دنبال این هستند که مبتنی بر آموزه‌های محدود دوران دستیاری علاوه بر حق ویزیت از بیماران بابت استفاده از سونوگرافی به‌عنوان ابزار کمک تشخیص پول دریافت کنند.

سونوگرافی وسیله کسب درامد نیست

انجمن رادیولوژی اعتقاد دارد سونوگرافی وسیله کسب درامد  برای متخصصان زنان وسایر متخصصان غیر رادیولوژیست نیست و وزارت بهداشت نمی‌تواند سفره‌ای با نام سونوگرافی پهن کند و همه را مجاز به اخذ وجه بابت سونوگرافی کند و هزینه‌های درمان را افزایش دهد. از طرفی جان بیماران ارزشمندتر از آن است که وزارت بهداشت به برخی افراد با حداقل تسلط به سونوگرافی اجازه انجام سونوگرافی بدهد و امورات تشخیصی و درمانی را با اختلال مواجه کنند.

رادیولوژیست‌ها انحصار طلبی نمی‌کنند

بارها مسولان وزارت بهداشت به غلط القا می‌کنند که رادیولوژیست‌ها انحصار طلبی می‌کنند و دعوا بر سر پول است، طبق قوانین موجود استفاده از سونوگرافی به‌عنوان ابزار کمک تشخیص بدون اخذ وجه مجاز است و دعوای پول از طرف کسانی است که برای انجام کاری که دوره تخصصی  آن را نگذرانیده‌اند می‌خواهند از بیماران علاوه بر حق ویزیت، پول اضافه بابت سونوگرافی دریافت کنند.

اما در خصوص بحث انحصار همچنان که انجام  جراحی کاتاراکت در انحصار متخصصان  چشم است و انجام سزارین در انحصار متخصصان زنان و…، انجام سونوگرافی تخصصی هم در حیطه وظایف متخصصان رادیولوژی است و این به معنی انحصارگرایی نیست و تاکید بر اهمیت جان بیماران و جایگاه مهم تخصص در امورات پزشکی است.

وزارت بهداشت باید زبان گفتگو با جامعه رادیولوژی را اصلاح کند

وزارت بهداشت باید زبان گفتگو با جامعه رادیولوژی را اصلاح کرده و با رعایت اصول اخلاقی و علمی و احترام متقابل به دنبال حل مشکلات  رادیولوژی کشور و تقویت حوزه تشخیصی باشد و اگر بخواهند به این روند ادامه دهند با تضعیف رشته رادیولوژی باعث افت کیفیت خدمات درمانی و آسیب جانی و مالی بیماران خواهد شد.

در خصوص وضعیت نا امید کننده نظارت هم لازم به ذکر است که دو سال قبل کم کاریهای مربوط به نظارت وزارت بهداشت در خصوص سونوگرافی متخصصان زنان در بیمارستان‌های دولتی – خصوصی به دفتر وزیر بهداشت ارسال شد ولی متاسفانه اراده‌ای برای رسیدگی به این تخلفات و دفاع از حقوق مردم دیده نشد و هنوز متخلفان به راحتی از بیماران رقم‌های نجومی اخذ می‌کنند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *