پیش به سوی جام جهانی

دامون رشیدزاده

روز سرنوشت ساز تیم ملی فوتبال ایران فرا رسید. روزی که می‌تواند تا سال‌ها خاطره انگیز باشد. تیم میالی فوتبال ایران در راه رسیدن به جام جهانی تنها یک گام دیگر فاصله دارد. ایران با شکست ازبکستان می‌تواند برای دومین دوره متوالی و پنجمین بار در تاریخ به جام جهانی صعود کند. ایران با لشگری از بازیکنان طراز اول و مربی‌ای کار کشته به نام کارلوس کی روش امیدوار است جشن صعود را خیلی زود و پیش از اتمام بازی‌های دور برگشت در ایران برپا کند. بدون تردید دیدار امروز ایران مقابل ازبکستان اگر به صعود ایران منجر شود یکی از خاطره ساز ترین بازی‌های سال‌های اخیر ایران خواهد شد. ایران در این دیدار حساس این شانس را دارد تا به عنوان دومین تیم بعد از برزیل صعود خود را به جام جهانی نهایی کند.

راه صعود

در جدول A رقابت‌های مرحله گروهی ایران با ۱۷ امتیاز و بدون گل خورده در صدر گروه جا خوش کرده است. تیم کره جنوبی با ۱۳ امتیاز و ازبکستان با ۱۲ امتیاز پس از ایران امیدوار به صعود هستند. مانند گذشته دو تیم اول گروه به صورت مستقیم به جام جهانی صعود می‌کنند و تیم سوم راهی پلی آفی سخت خواهد شد. ایران در صورت برد کار را تمام خواهد کرد و مستقیماً صعود خواهد کرد. باخت ایران راه صعود را تا اندازه‌ای پیچیده خواهد کرد و تساوی صعود ایران را تا بازی‌های بعدی به تأخیر خواهد انداخت. با شناختی که ما از کی روش داریم می دانیم که او به هیچ عنوان کار صعود را به اما و اگر واگذار نخواهد کرد و با تمام وجود از تیمش می‌خواهد که در تهران جشن صعود را برپا کنند. به همین دلیل هم اینگونه به نظر می‌رسد که تیم ملی با ترذکیبی هجومی از همان ابتدا عرصه را به ازبک‌ها تنگ کند. البته کی روش همیشه نقشه‌های پیچیده‌ای در سر دارد که مانند شطرنج بازی ماهر گام به گام آنها را در زمین به اجرا می‌گذارد.

نقشه‌های کی روش پلان یک

احتمال اول این است که کی روش بازی را به ۳ فروارد و سیستم ۳-۳-۴ شروع کند تا به پرس از زمین حریف در همان نیمه اول کار را تمام کند. اگر ایران بخواهد با این سیستم بازی کند گزینه‌های زیادی را در اختیار دارد. زوج خوب طارمی – آزمون از گزینه‌های محتمل بازی خواهد بود که احتمالاً در کنار خود کریم انصاری فرد و یا جهانبخش و یا حتی گوچی به عنوان نفر سوم خط آتش ایران را تشکیل خواهند داد.

نقشه‌های کی روش پلان دوم

تیم ازبکستان تیم با تجربه ایست اما بزرگترین نقطه ضعف این تیم سن بالای بازیکنان است. اگر ازبک‌ها بخواهند از همان ابتدا با ترکیب بازیکنان با تجربه خود به میدان پا بگذارند این احتمال وجود دارد که تیم جوان ایران با استفاده از بازیکنان سرعتی تمام نیمه اول را به خسته کردن بازیکنان ازبکستان بگذراند. با این شیوه ایران نیمه اول را با دو مهاجم دونده و درگیر و نیمه دوم را به ۳ مهاجم تازه نفس شروع خواهد کرد. برای این تاکتیک ایران می‌تواند در نیمه اول از زوج آزمون – جهانبخش یا طارمی استفاده کند و در نیمه دوم با اضافه کردن کریم انصاری فرد و قوچان نژاد حریف خسته را در زمین خود اسیر کند. البته مطمئناً این دو پلان تنها حربه‌های کی روش برای شکست ازبک‌ها نخواهد بود و او مانند همیشه با برگ برنده‌های خود همه را غافلگیر خواهد کرد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *