چرا برنامه‌های نوروزی صدا و سیما ناموفق بود؟ نوروز سرد تلویزیون

رسانه ملی سال ۹۵ را با چند حاشیه و با اندکی نارضایتی مردم آغاز کرد. مردمی که قاب جادویی عضوی از خانواده‌شان است و در روزهای نوروز اگرچه ممکن است تعطیلات خود را به سینما نروند، کتاب نخوانند یا حتی وقت و سرمایه‌ای برای سفر نداشته باشند، اما حتما در طول شبانه‌روز گاه‌گاهی تلویزیون را روشن و شبکه‌های مختلف آن را انتخاب و رصد می‌کنند. با این حال این روزها وقتی همه به یکدیگر می‌رسند، بعد از صحبت از آب و هوا و سفرهای رفته یا نرفته و مهمانی‌ها، ممکن است یک دیالوگ آشنا به هم بگویند و آن این است که تلویزیون امسال چیزی برای دیدن نداشت. ممکن است منظور بعضی یک سریال جذاب یا یک برنامه مثل «کلاه قرمزی» باشد. امسال مردم کمتر پیگیر سریال‌ها می‌شدند و این درحالی است که امسال بعد از چند سال، نوروز بعد از ایام فاطمیه (س) آغاز شد و شاید این انتظار را در مخاطبان ایجاد می‌کرد که بتوانند برنامه‌های شاد و مفرحی را از این قاب تماشا کنند. البته این اقدام رسانه ملی در چینش برنامه‌ها و سریال‌ها، اگرچه ممکن است در بدترین حالت مردم و مخاطبان را به سمت ماهواره‌ها بکشاند، اما یک حسن هم دارد و آن، اینکه در منصفانه‌ترین حالت می‌تواند موجب شود تا خانواده‌ها بیشتر به دور همی‌های خود توجه کنند و این رسانه مدرن آن‌ها را از یکدیگر غافل نسازد.
نوروز ۹۵ گذشت؛ باید دید رسانه ملی در طول سال برای جذب مخاطبانی که سر و کار بسیاری با شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای دارند، چه برنامه‌هایی تدارک خواهد دید و جایگزین خواهد کرد.
شبکه یک
شبکه یک امسال با یک حاشیه همراه بود. قبل از نوروز ۹۵ اعلام شد که فصل دوم سریال «دودکش» با نام «پادری» از ۲۹ اسفند از این شبکه پخش می‌شود، اما درست در آخرین روزهای اسفندماه این سریال کنار گذاشته شد و «بیمار استاندارد» ساخته سعید آقاخانی جای آن را گرفت و سوال‌هایی درباره چرایی این اقدام که مدیران به پشت صحنه آن هم رفته بودند، مطرح شد.
عیدی که «کلاه قرمزی» نداشت
شبکه دو را سال‌هاست که با مجموعه‌های نوروزی و شبانه «کلاه قرمزی» می‌شناسند؛ اما امسال عوامل این مجموعه اعلام کردند که اثری برای نوروز ندارند و همین امر تعداد شایان توجهی از مخاطبان برنامه‌های نوروزی تلویزیون را پایین آورد. عیدانه عمو پورنگ نیز نتوانست آنچنان که باید و شاید مخاطبان کودک را پای تلویزیون‌ها نگه دارد و احتمالا بعد از این روزها هم با توقفی کوتاه، پخش آن در ساختاری دیگر ادامه داشته باشد.
شبکه نسیم
شاید یکی از شبکه‌های دیجیتالی که در این مدت بیشترین مخاطب را دارا بود و گاه از شبکه‌های اصلی نیز طرفداران پرو پا قرص‌تری هم داشت شبکه نسیم باشد. شبکه نسیم امسال با دو برنامه «خندوانه» و «دور همی» بیشترین واکنش و پیگیری مخاطبان را به همراه داشت.
واکنش‌هایی که گاه از کپی‌کاری‌ها و اکت‌های مهران مدیری گرفته تا اتفاقات مسابقه لب آهنگ در «خندوانه» به شبکه‌های اجتماعی کشیده می‌شد و همین گویای توجه مردم به این دو برنامه ترکیبی با حساسیتی بیشتر از سریال‌های نوروزی بود.
دو مجموعه «دور همی» و «خندوانه» فعلا ادامه دارد و در رقابت میان آن دو که فعلا هر کدام بخشی از مخاطبان را به خود اختصاص داده‌اند، باید دید کدامیک موفق‌ خواهند شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *