چرخش مهره‌ها در شبکه بانکی

شبکه بانکی در کمتر از یک هفته شاهد خروج دو مهره در دو جایگاه تاثیرگذار بود. بعد از خانه‌تکانی‌ای که بانک‌ها با تغییر دولت و به دنبال آن تغییرات مدیران بانک مرکزی انجام دادند و به طور گسترده‌ای مدیران عامل بانک‌ها جابه‌جا شدند، در هفته گذشته دو جابه‌جایی عمده دیگر انجام شد. روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ بود که بانک مرکزی به اما و اگرهای تغییرات در نظارت این بانک پایان داد و اعلام کرد، فرشاد حیدری که در سال‌های گذشته ریاست بانک ملی را بر عهده داشته، جایگزین معاون نظارت شده است؛ اما بعد از تغییر در یکی از مهم‌ترین حوزه‌های بانک مرکزی، نوبت به جابه‌جایی رییس شورای هماهنگی بانک‌ها رسید. روز گذشته هیئت وزیران، پیشنهاد وزیر اقتصاد برای ریاست عبدالناصر همتی در بیمه مرکزی را پذیرفت. او از ریاست دو ساله بانک ملی به جایی که در سال‌های نه‌چندان دور در آن حضور داشت برگشت. همتی، جایگزین محمد امین، رییس پیشین بیمه مرکزی شده است که به دنبال جریان فیش‌های حقوقی چند ده میلیونی استعفای خود را از این سمت اعلام کرده بود.

آمادگی برای صادرات
۲ میلیون تنی گندم
در شرایطی که هم اکنون فصل برداشت گندم و دانه‌های روغنی آغاز شده و به اوج خود نزدیک می‌شود، معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: تاکنون ۲۰۰۰ میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریداری شده و بهای آن نیز در حال پرداخت است که با توجه به رسیدن به مرز خودکفایی آمادگی صادرات ۲ میلیون تنی گندم را نیز داریم. علی قنبری – مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی – اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون، بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان خریداری شده که ۱۱۰۰ میلیارد تومان آن به کشاورزان پرداخت شده و مابقی آن نیز در حال پرداخت است. وی افزود: عمده گندم خریداری شده از خوزستان حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده و مابقی آن از دیگر استان‌های جنوبی کشور است. معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: شرایط مناسبی در کشور حاکم است و به نظر می‌رسد امسال بیش از ۹٫۵ میلیون تن گندم خریداری شود و با توجه به رسیدن به مرز خودکفایی امسال هیچ گندمی از سوی دولت وارد نمی‌شود و اگر دولت اجازه دهد پتانسیل صادرات گندم تا حدود ۲ میلیون تن را نیز خواهیم داشت.
خودروسازان مانع
کاهش قیمت‌ها شده‌اند
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: خودروسازان با کاهش عرضه خودرو و از طریق عوامل خود، مانع کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو شده‌اند. علی خاکساری اظهار کرد: با توجه به رکود بازار از نظر واقعیت‌های علم اقتصاد، قیمت خودروهای داخلی در بازار در سال جاری قطعا باید کاهش یابد. وی با بیان اینکه به طور کلی قیمت بعضی کالاها در ایران گران‌تر از کشورهای دیگر است، خاطرنشان کرد: در کنار گرانی بعضی کالاها، قیمت خودرو در ایران نیز به قدری زیاد است که مردم تمایلی به خرید این محصولات بی‌کیفیت با این قیمت‌ها ندارند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به طور کلی قیمت خودروهای داخلی باید متناسب با قدرت خرید مصرف‌کنندگان تعیین شود و قیمت‌های فعلی در مقایسه با قدرت خرید مصرف‌کنندگان، زیاد است. وی افزود: بنابراین به دلیل استقبال نکردن مصرف‌کنندگان، بازار خودرو راکد است و براساس واقعیت‌های علم اقتصاد در چنین شرایطی، قیمت‌ها باید کاهش یابد تا مصرف‌کنندگان خرید را آغاز کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *