کارشناس ارشد برنامه‌ریزی گردشگری در گفت‌وگوی اختصاصی با کیمیای وطن: تنها پیشینه کهن شهر برای جلب گردشگر کافی نیست

گردشگری شهری، یکی از چندین نوع گردشگری است که در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم خود می‌تواند در توسعه رونق شهری نقش موثری داشته باشد؛ به‌ویژه اینکه اکنون زندگی شهری در حال دگرگونی‌های اجتماعی است و گردشگری شهری قادر به رفع ناهنجاری‌های حاصل از این دگرگونی‌هاست. امیررضا صفایی، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی گردشگری می‌تواند به خوبی این شاخه از گردشگری را معرفی کند. گفت‌وگوی زیر درباره اهمیت گردشگری شهری، به ویژه در شهر اصفهان است.
به نظر شما، وجود جاذبه‌های گردشگری در یک شهر می‌تواند آن را به عنوان شهری توریستی معرفی کند؟
امروزه گردشگری شهری را یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی، اجتماعی و رفاهی شهر و شهرنشینان می‌دانند؛ به همین دلیل مسئولان امور گردشگری و شهری در پی ارتقا و گسترش آن برآمدند. با این وجود این ارتقا و گسترش مستلزم ایجاد شرایط ویژه ساختاری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. تنها پیشینه کهن شهر، میراث گرانبهای فرهنگی و تاریخی، اماکن تفریحی و سرگرمی فراوان و نظایر این‌ها برای موفقیت در عرصه گردشگری شهری و جلب گردشگر کافی نیست. نخستین شرط موفقیت هر شهر در توسعه گردشگری شهری، وجود زیرساخت‌های مناسب شهری و مدیریت عاقلانه و مدبرانه در عرصه‌های سیاسی فرهنگی و اجتماعی و مانند این‌هاست. دومین شرط برای تضمین موفقیت، سیاست توسعه گردشگری شهری، نظم و نسق دادن و آمایش جاذبه‌های شهر و ایجاد تسهیلات و امکاناتی است که دسترسی به جاذبه‌ها را بیش از پیش آسان سازد.
یک شهر گردشگرپذیر برای موفقیت در پذیرش گردشگران باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
شهر باید سیمایی جذاب داشته باشد. شهر باید دست‌کم دارای بعضی عناصر نیرومند و رقابت‌آمیز در زمینه فرآورده‌های جهانگردی باشد. منافع مورد انتظار از توسعه توریسم شهری باید فراتر از هزینه‌های آن در درازمدت باشد.
آیا گردشگری شهری از دیگر انواع گردشگری جداست؟
موضوع گردشگری شهری را به سادگی نمی‌توان از اقسام دیگر گردشگری به‌خصوص گردشگری فرهنگی، تاریخی و کاری جدا کرد؛ زیرا در بسیاری از این موارد محیط مورد بازدید، استقرار و تفرج گردشگر، همان محیطی است که در گردشگری شهری بر آن تاکید می‌شود.
اکنون مسئله‌ای با عنوان ساخت برند گردشگری شهری مطرح شده است؛ به نظر شما ساخت برند شهری تا چه میزان می‌تواند در توسعه گردشگری موثر باشد؟
مسئولان شهرها در پی ایجاد بناهای نمادین و آشکار اغلب به ارایه کمک‌های مالی کلان و ساخت بناهای معتبر
و مجلل – به منظور ارزش‌بخشی به سرگرمی‌ها و تفریحات
گردشگری، پذیرایی و اعتلای فرهنگ – اقدام می‌کنند. باید اعتراف کرد که بسیاری از بناهای نمادین یک شهر، از ابتدا به منظور گردشگری ساخته شده‌اند و بعدها این خصلت را پیدا کرده‌اند؛ مانند برج ایفل در پاریس، پراتر دروین دیسنی ورلد در اورلاندو، اوپرای سیدنی و…. متخصصان جامعه‌ اروپا تاکید می‌کنند که «به دلیل سرعت ارتباطات
افزایش سطح فرهنگ شهروندان و بهبود سطح زندگی آنان گردشگری سال‌های آتی، گردشگری شهری خواهد بود.
آیا اصفهان با وجود جاذبه‌هایی که در طول قرن‌ها به دست آورده است، در حیطه گردشگری شهری به خوبی عمل کرده است؟
در یک سال اخیر اصفهان از نظر گردشگری شهری توانسته نمره قبولی بگیرد که یکی از نشانه‌های خوب جذب گردشگر نوروز ۹۵ است. شهرداری با تمام توان با تبلیغات خلاقیت و زیباسازی شهری، افتتاح پروژه آکواریوم، جشنواره شهر رویاها، سیرک، برنامه‌های شاد هفته اصفهان (مشابه طرح فستیوال‌ها در دنیا)، همایش و کنگره‌های موفق گردشگری، زیباسازی و حل مشکلات میدان نقش جهان و آثار تاریخی، فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران گردشگری
و حمایت شهردار اصفهان از جشنواره‌های موفق مثل محمدآباد جرقویه و اتحاد و همدلی بین مدیران گردشگری شهر توانست نسبت به سایر شهرهای ایران، گردشگران بیشتری را جذب و رضایت آن‌ها را روزبه‌روز بیشتر کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *