کبد چرب، شایع ترین بیماری کبدی

 

پروانه شریفی

 کبد چرب بیماری خاموش و شایع در جهان است که حاصل بی تحرکی، رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات، استفاده از فست فودها و رشد فزاینده پدیده چاقی در دنیاست.

یک فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن، در رابطه با بیماری کبد چرب گفت: کبد چرب عارضه ای است که به دلیل شیوه زندگی کم تحرک، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری بوجود می آید و محققان پیش بینی می کنند که این عارضه تا چند سال آینده به یک تهدید جدی و شایع برای سلامت کبد تبدیل می شود.

دکتر ناصر ابراهیمی ادامه داد: وجود چربی در کبد طبیعی است ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد شود، عارضه ای به نام کبد چرب به وجود می آید.

علائم

وی افزود: این بیماری در مراحل اولیه هیچ علامت خاصی ندارد و با گذشت زمان و پیشرفت بیماری علائمی مانند احساس خستگی، کاهش وزن و اشتها، زرد شدن پوست، ضعف، حالت تهوع، سردرگمی و اختلال حافظه در بیمار دیده می شود. بزرگ شدن کبد، احساس درد در مرکز و قسمت فوقانی راست شکم و تیره شدن پوست گردن و زیر بغل یا مشاهده لکه های تیره، برخی از علائم دیگر کبد چرب هستند.

این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: کبد به خاطر اعمال و پیچیدگی های زیادی که در آن اتفاق می افتد از جمله ذخیره سازی، سم زدایی، تولید پروتئین و چربی به این نام خوانده شده، کبد پالایشگاهی است که مواد غذایی را از روده ها تحویل می گیرد، وقتی مقدار این دریافتی زیاد شود، به خصوص مواد چربی نشاسته ای با این که به صورت مستقیم دریافت نشود، به تدریج ذخیره شده و عوارض خود را نشان می دهد.

تشخیص

ابراهیمی افزود: شغل های که تحرک کمتری دارد، مصرف مواد غذایی پر نشاسته مانند برنج، نان، ماکارونی، فست فودها و استرس های روزانه زندگی، دست به دست هم داده و کبد چرب را به ارمغان آورده است. در وضعیت عادی ۱۵ تا ۲۰ درصد کبد انسان ها را چربی تشکیل داده، اما به شدت در حال افزایش است و تشخیص کبد چرب با انجام آزمایش خون یا سونوگرافی صورت می گیرد.

عوارض

وی با اشاره به عوارض کبد چرب، گفت: در ۵ درصد موارد ممکن است به بدخیمی یا سرطان کبد تبدیل شود، این بیماری با بیماری های دیگری که با تغذیه، دیابت، فشارخون، چاقی شکمی و بیماری های متابولیک دیگر در ارتباط است و در دوره درمان باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که باید چربی کل بدن درمان شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد خطر نشان کرد: بعضی از داروها می توانند آنزیم های کبد را کم کنند ولی درمانی کامل بدون مراقبت میسر نمی شود، آنزیم هایی وجود دارد که فعالیت کبد ما با استفاده از آن ها انجام می شود و مقدار آن در آقایان ۳۰ و در بانوان ۱۹ است که اگر این عدد به بالای ۴۰ برسد، تشخیص کبد چرب می شود.

ابراهیمی ادامه داد: تعادل، تناسب و تنوع در مصرف مواد غذایی یک اصل پذیرفته شده است ولی مشکل این است که بیشتر افراد زمانی که دچار استرس می شوند به پرخوری روی می آورند که باید فکر چاره داشته باشند.

وی با بیان اینکه کبد چرب در افراد چاق و دارای اضافه وزن شایع تر است، گفت:کم تحرکی و مصرف غذاهای چرب سبب شده که مردم روز به روز وزنشان افزایش یافته و همین افزایش وزن، چاقی را به دنبال خواهد داشت، در افراد چاق بیماری های اختلال چربی خون، دیابت و همچنین سندرم متابولیک بیشتر است و این عوامل می تواند زمینه بیماری کبد چرب در فرد را افزایش دهد.

درمان

 کبد یکی از مهم ترین اعضای بدن است و انسان نمی تواند بدون آن زنده بماند و ضروری است در صورت ابتلا به بیماری های کبدی و از جمله کبد چرب آن را به خوبی درمان کند؛ کبد چرب قابل درمان است و بیماران با کاهش وزن، تغییر شیوه زندگی، افزایش فعالیت های جسمانی، اصلاح برنامه غذایی و کنترل بیماری دیابت و چربی خون می توانند بیماری خود را به خوبی درمان کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *