کشته‌شدگان فاجعه منا «قتیل الزحام» هستند

رییس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به مطالعات صورت گرفته در خصوص مسایل فقهی فاجعه منا گفت: در حوزه فقه به این افراد «قتیل الزحام» گفته می‌شود و دیه آن بر عهده بیت‌المال است. حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی علیزاده موسوی، رییس پژوهشکده حج و زیارت به تشریح اقداماتی پرداخت که در این پژوهشکده طی سال ۹۴ صورت گرفته است و عنوان کرد: با توجه به تحولاتی که طی سال ۹۴ در حوزه سیاسی وجود داشت و اتفاقاتی که رخ داد، بخشی از فعالیت پژوهشکده به مطالعات راهبردی حوزه حج اختصاص یافت تا بررسی شود که چگونه می‌توان با توجه به مشکلاتی که در تعاملات بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان وجود دارد و تأثیر این تعاملات بر حج، فعالیت کرد. وی از تشکیل کارگروهی در همین راستا خبر داد و گفت: در این کارگروه از متخصصان فن که در حوزه مطالعات راهبردی مباحث آینده‌پژوهی و مطالعات سیاسی‌اجتماعی تخصص دارند، دعوت و طی جلساتی که برگزار کردیم، سعی شد معضلات بررسی و راهکارها و راهبردهایی برای مسئولان دست‌اندرکار تهیه شود.

ثبت‌نام معتکفان در اصفهان
مسئول ساماندهی تشکل‌های دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: ثبت‌نام از متقاضیان اعتکاف در اصفهان تا دهم ماه رجب انجام می‌شود. حجت الاسلام حسن بابایی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به ۱۳ ماه رجب و فرارسیدن زمان اعتکاف، ثبت‌نام از متقاضیان در مساجد استان اصفهان در حال انجام است.
وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از تعداد مساجد ثبت‌نام‌کننده و متقاضیان شرکت در اعتکاف در دست نیست، افزود: سال گذشته، ۵۱۰ مسجد در استان اصفهان اقدام به ثبت‌نام از معتکفان کردند که این تعداد در سال جاری ممکن است افزایش یابد.
مسئول ساماندهی تشکل‌های دینی تبلیغات اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: سال گذشته، ۱۰۴ هزار نفر در استان اصفهان معتکف شدند که با توجه به اینکه امسال، موضوع تقارن با امتحانات دانش‌آموزان را نخواهیم داشت، بنابراین پیش‌بینی می‌شود استقبال بیشتری برای حضور در اعتکاف صورت گیرد. بابایی با بیان اینکه ثبت‌نام تا ۱۰ ماه رجب ادامه دارد و
۱۳ رجب، نخستین روز اعتکاف آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: آمار دقیق شرکت‌کنندگان و مساجد فعال در ثبت‌نام
پس از ۱۰ماه رجب، جمع‌بندی اعلام می‌شود.

 

کتاب «چهل خشت» منتشر شد
کتاب «چهل خشت» نوشته «نعیمه منتظری» با موضوع اصفهان و بررسی آثار تاریخی اصفهان منتشر شد. این کتاب در ۸۳ صفحه مصور با موضوع اصفهان و آثار تاریخی آن از سوی انتشارات سازمان فرهنگی‌تفریحی اصفهان منتشر شده که در آن به معرفی چهل خشت از صدها بنای تاریخی موجود در اصفهان پرداخته است.
در این کتاب مسجد حکیم، پل خواجو، مسجد سید، مدرسه چهارباغ، مسجد رحیم خان، خانه عباسیان، مسجد امام(ره)، مناره مسجد علی مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو و … به عنوان بناهای تاریخی اصفهان معرفی شده‌اند.

انتقال موزه به بنیاد رودکی
شایعه است
مهدی وجدانی، مدیر روابط عمومی وزارت ارشاد اسلامی گفت: انتقال موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی در حد حدس و گمانه‌زنی بوده و شایعه است.
پس از انتشار خبر انتقال موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی و بعضی اظهارنظرهای صورت گرفته درباره آن، روابط عمومی وزارت ارشاد از شایعه بودن این موضوع خبر داده است. در ایمیلی که از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد ارسال شده، آمده است: شایعه انتقال موزه هنرهای معاصر به بنیاد فرهنگی‌هنری رودکی صحت ندارد. متاسفانه از روز گذشته شایعه‌ای مبنی بر انتقال موزه هنرهای معاصر به بنیاد فرهنگی‌هنری رودکی در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است. روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تکذیب این خبر به اطلاع می‌رساند اصولا هرگونه تغییرات در بدنه وزارتخانه‌ها مستلزم تایید دولت و در بعضی موارد تصویب مجلس شورای اسلامی است؛ بنابراین شایعه مندرج در بعضی شبکه‌های مجازی که در این خصوص منتشر شده، صحت نداشته و تکذیب می‌شود.
مجید ملانوروزی، مدیر کل هنرهای تجسمی کشور، پیش‌تر گفته بود که مسئله انتقال موزه هنرهای معاصر از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد مطرح شده؛ ولی اینکه در چه زمانی و با چه مکانیزمی انجام شود از آن اطلاع خاصی ندارم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *