کشور نیازمند نگاه محصول محور است

پروانه شریفی

به عقیده صاحبان تفکرهای بزرگ و اساتید دانشگاه، مسائل و مشکلات کوچک و بزرگ امروزه به نحوی علمی‌تر قابل حل است. می‌توان به راحتی هم مسائل را حل کرد و هم یک تجازی سازی گسترده در کشور راه انداخت. یک تجاری سازی که به دست تک تک جوانان این مرز و بوم رقم می‌خورد. حوزه سلامت هم که در تمامی محافل حرفی برای گفتن دارد، در حوزه تجازی سازی ایده‌ها هم نیازمند افدامات گسترده‌ای است چرا که هم اهالی سلامت به آن نیاز دارند و هم این اقدام موجب گسترش سلامت و همچنین تقویت اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت می‌شود. در این بین به غیر از مخترعین و مبتکرین، ابتکاراتی نو رقم می‌خورد و شرکت‌هایی دست به اقداماتی نوین می‌زنند تا بتوانند جوانانی که می‌خواهند در عرصه اقتصاد مقاومتی گام بردارند و اختراعاتی به ثبت برسانند را هدایت و حمایت کنند. از همین رو به سراغ مدیر باشگاه فناوری سلامت رفتیم تا با اقدامات آن‌ها بیشتر آشنا شویم. گفتگوی ما با خانم دکتر انوشه زرگر، استادیار گروه بیومتریال، نانوتکنولوژی و مهندسی بافت دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بخوانید:

– در ابتدا از از باشگاه فناوری سلامت بگوئید. در این باشگاه چه اتفاقاتی می افتد؟

باشگاه فناوری سلامت ایده‌ای بود که از دو سال پیش شکل گرفت تا دانشجویان دور هم جمع شوند و ایده‌هایشان را به اشتراک بگذارند. هدف دیگر این بود که گرچه علم بهترین چیز است ولی می گویند عالم عمل به چه ماند، به زنبور بی عسل. در واقع ما می‌خواستیم بچه‌ها تفکر محصول نگر داشته باشند. درکل می‌توان گفت که فرهنگ سازی مباحث فناوری از اهداف ما بود. ما می‌خواهیم که جفت شدن علم و عمل را به منصه ظهور بگذاریم.

– همینطور درباره پایان نامه‌ها.

بله؛ درباره پایان نامه‌ها را فکر کنند که چه مشکلی از جامعه را حل می‌کند. اصلاً محوریت پایان نامه طرح‌هایی باشد که مشکلاتی را حل بکند.

– چه اقداماتی تا به حال انجام داده‌اید؟

با صاحبان صنایع جلسه گذاشتیم تا حل مشکلات آن‌ها را به دانشجویان بسپاریم و در صورت جواب مثبت از سوی صنایع، آن ایده‌ها را از دانشجویان بخرند. دانشجویان هم تیم تشکیل می‌دهند و برای این مسائل راه حل پیدا می‌کنند. تیم‌های قوی که هر کدام از افراد در زمینه تخصصی خودش تبحر کافی را داشته باشد.

– در چه حوزه‌هایی وارد شدید؟ به عبارتی چه صنایعی با باشگاه شما کار کرده‌اند؟

در حیطه پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی مواردی زیادی وجود دارد و صحبت‌هایی شده است. همچنین در حوزه‌های مختلفی مانند گیاهان دارویی، بهداشت آب، ایمنی، توانبخشی، مهندسی پزشکی و تجهیزات پزشکی و ساخت و تولید مواد مصرفی برای نیازهای بیمارستان‌ها کار کرده‌ایم.

– باشگاه شما فقط در حوزه سلامت کار می‌کند؟

بهتر است بگوئیم ایده‌هایی که کاربردشان در حوزه سلامت است. البته ما ایده جمع نمی‌کنیم؛ بلکه ایده آن‌ها را هدفمند می‌کنیم. هدف ما فرهنگ سازی است تا به علم به صورت کاربردی نگاه شود.

– چقدر از شما و باشگاه شما استقبال شد؟ چقدر علاقمند درگیر مسائل ابتکارات شدند؟

از این رویداد استقبال چشمگیری در دانشکده‌های مختلف پزشکی شد. از این که ایده‌های خود را عملی می‌بینند خوشحال هستند. ایده‌ها را به صاحبان صنایع معرفی کردیم و تأیید شد. حوزه سلامت جای کار زیادی دارد و ما دانشجویان بسیار خوبی داریم که فعالیت عملی می‌کنند. امیدواریم زمانی که فارغ التحصیل می‌شوند نگران استخدامی نباشند؛ بلکه دانشجویان در سراسر رشته‌ها باید آیه این فکر کند که چه کاری را می‌توانند پس از فارغ التحصیلی راه اندازی کنند.

– برخی می گویند که جای این کارها در ایران نیست و اگر به فلان کشور خارجی برویم بسیار راحت‌تر می‌توانیم ثبت اختراع یا کارهایی از این دست کنیم درگیر مسائل قانونی هم نمی‌شویم. نظر شما چیست؟

این عملکرد به خصوصیات روحی و اجتماعی خیلی بستگی دارد. الآن ما در کشورخودمان با اساتیدی صحبت می‌کنیم که همین ایده‌ها را به محصول تبدیل کردند و راه را باز کردند و مشکلی را حل کردند. ایده‌ها بزرگ و دست نیافتنی نیست بلکه بسیار ملموس است. کار زیادی می‌توان انجام داد فقط باید مسیر را بدانند. بچه‌ها با مسیر فناوری غریب هستند.

– باشگاه شما برای این جوانان چه حمایت‌هایی در نظر دارد؟

اولین چیزی که باید افراد در این مسیر بدانند، پلّه کان حرکت و مسیر واقعی است. باید بدانند که اگر ایده عملی نشود فایده‌ای ندارند. برای عملی شدن ایده هم همیشه پول هنگفت لازم نیست. راه‌های متنوعی برای تجاری سازیِ ایده‌ها وجود دارد. ما به آن‌ها می گوئیم که چه جوانبی را در نظر بگیرند که در فاز عملیاتی ریسک را به حداقل برسانند. ما جوانان و علاقمندان به این حوزه را با افراد پیشرو آشنا می‌کنیم تا از الگوهای آن‌ها استفاه کنند. در واقع به بچه‌ها یاد می‌دهیم که محصول محور، فکر کنند. کشور ما در زمانی است که نیاز دارد محصول محور نگاه شود. برای تجاری سازی هم گام‌هایی لازم را به آن‌ها یاد می‌دهیم و می گوئیم چگونه طرح اقتصادی را برای آن راه بیندازند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *