کمک به بهبود کبدچرب با روزه داری

پروانه شریفی

کبد یکی از ارگان‌های بزرگ بدن انسان است که مسئولیت‌های مهمی را انجام می‌دهد، درصد بالایی از سیستم تغذیه با کبد در ارتباط است. سم زدایی اولین مسئولیت است که کبد بر عهده دارد، به این صورت که هر سمی که وارد بدن می‌شود کبد با آن مقابله جدی خواهد داشت، این موضوع تا زمانی است که از ناحیه خود انسان برای کبد مشکلی به وجود نیاید.

کبد چرب به دلیل کاهش تحرک و تغذیه ناصحیح و از مشکلات پزشکی رو به گسترش در جهان صنعتی امروز است؛ این بیماری اختلال مزمن و بدون علامت کبدی است که علت آن تجمع چربی و التهاب در کبد است. شایع‌ترین علل کبد چرب در ایران چاقی، دیابت، سوءتغذیه و بالا بودن چربی خون است. افراد در هر سنی می‌توانند به کبد چرب مبتلا شوند؛ حتی کودکانی که تحرک ندارند و پرخوری می‌کنند نیز به کبد چرب مبتلا می‌شوند.

سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به روزه داری افراد مبتلا به کبد چرب، گفت: بیماری کبد چرب گریدهای مختلفی دارد، افرادی که در مراحل اولیه بیماری هستند، روزه داری می‌تواند در بهبودی وضعیت کبد مؤثر باشد، البته تشخیص مرحله با آزمایش اندازه آنزیم‌های کبد مشخص می‌شود.

صفوی ادامه داد: عادات غذایی افراد مبتلا به کبد چرب باید اصلاح شود، در ماه مبارک رمضان سحری نخوردن یکی از علت‌های مهم تشدید بیماری کبد چرب است.

وی افزود: زمانی که  فرد مبتلا به بیماری کبد چرب در مدت طولانی کم خوری کند و یا وعده غذایی خود را حذف کند حتماً دچار مشکل شده و باید سه وعده افطار، شام و سحری را مصرف کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مصرف آهن، تصریح کرد: همان گونه که وقتی آهن بدن کمتر مصرف شود، فرد دچار کم خونی خواهد شد، مصرف زیاد آهن هم می‌تواند مشکلات جدی برای کبد ایجاد کند.

صفوی ادامه داد: کسانی که در مراحل بالاتر یعنی گرید سه به بعد در کبد چرب تشخیص داده شده‌اند، تقریباً به حادترین مرحله در بیماری که همان سرطان کبد است، رسیده‌اند که حتی می‌تواند به مرحله پیوند کبد هم برسد که در این زمان روزه داری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به علائم شایع در این بیماری، خاطر نشان کرد: بی حالی، بی حسی، سوزن سوزن شدن پا، نداشتن حوصله و انرژی برای انجام فعالیت‌های روزانه جزء علائم اولیه هستند که البته به دلیل این که این نشانه‌ها می‌تواند به بیماری‌های دیگری هم مرتبط باشد، باید آزمایش و سونوگرافی انجام شود تا تشخیص با اطمینان باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه روزه داری اگر با تغذیه صحیح و اصولی انجام شود برای بدن بسیار مفید است، اظهار کرد: برای افطار توصیه می‌شود، آب جوش ولرم شده با چند عدد خرما، مصرف شود به دلیل این که در هنگام افطار قند فرد به پایین‌ترین حالت خود رسیده است که خرما هم جذب آرامی دارد و هم ویتامین‌های مختلفی دارد که ارزش غذایی بالایی دارد.

صفوی ادامه داد: استفاده از سوپ‌های گرم، مانند شیربرنج و فرنی و امثال این‌ها هم مناسب هستند تا سیستم گوارش انسان کم کم، آماده برای دریافت مواد غذایی شود، افرادی که بلافاصله مواد غذایی زیاد مصرف کنند، حتماً معده آن ها دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: بهتر است برای وعده سحر، مواد غذایی سرخ شده مصرف نشوذ چرا که هم باعث ایجاد تشنگی در طول روز خواهد شد و هم به دلیل سخت هضم شدن باعث سنگینی معده و اذیت شدن فرد روزه دار شود ولی در فاصله افطار تا سحر توصیه می شود میوه ها و سبزیجات مصرف شود تا از تشنگی در طول روز جلوگیری شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: همراه با غذا در وعده شود اگر سالادهای معمولی و یا کاهو استفاده کنند تا به دلیل آهسته جذب شدن و ذخیره آب، کمک کننده خواهد بود، همچنین در وعده سحر، مواد قندی زیاد مصرف نشود چرا که در همان ساعات اولیه روز، انسولین ترشح می شود و قند پایین می آید که بهتر است از قندهای طبیعی مانند خرما، انجیر و یا توت خشک استفاده شود تا فرد روزه دار دچار سردرد نشود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *