کم‌خوری‌های غلط منجر به چاقی می‌شود

پروانه شریفی

دکتر محمد حسن انتظاری متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با کیمیای وطن گفت: متأسفانه در کشور ما و کل دنیا روند چاقی رو به افزایش است که بر عکس چندسال پیش چاقی به کودکان هم سرایت کرده است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: زمانی که صحبت از چاقی می‌شود گفته می‌شود کالری زیاد دریافت کرده‌اند ولی عوملی ناخودآگاه فرد را در مسیر چاقی قرار می‌دهد، به عنوان مثال وقتی شب‌ها افراد دیر بخوانند سیستم تنظیمی بدنشان به هم می‌ریزد، بدن حداقل شش ساعت خواب نیاز دارد تا به نوعی بازسازی شود که اگر این گونه نباشد بدن با استرس مواجه می‌شود.

وی افزود: استرس هم باعث می‌شود ما کمتر فعالیت داشته باشیم و هم باعث می‌شود بیشتر غذا بخوریم، این مورد مخصوصاً در خانم‌های خانه دار بیشتر صدق می‌کند چون راحت‌تر به غذا دسترسی دارند.

انتظاری با اشاره به دیگر عوامل بروز چاقی در افراد، تصریح کرد: ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف می‌تواند اثری مستقیم بر چاقی داشته باشد، نمی‌توانیم به طور کلی این این مواد را از زندگی حذف کنیم ولی تا جایی که می‌توانیم باید این ظروف را کاهش دهیم و از استفاده آن‌ها پرهیز کنیم.

این متخصص تغذیه با بیان این که بعضی اشتباهات فردی هم باعث چاقی می‌شود، خاطر نشان کرد: بعضی افراد فکر می‌کنند گرسنگی کشیدن منجر به لاغری می‌شود در حالیکه برعکس بدن حریص‌تر می‌شود و یکی از عوامل چاقی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تأکید کرد: مهم‌ترین مساله در سبک زندگی سالم، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و داشتن تحرک کافی است، متأسفانه این روزها بنا به دلایل مختلف تحرک افراد کم شده و بعضاً کمتر کسی ورزش می‌کند. از سوی دیگر از آنجا که چاقی و اضافه وزن معضل جامعه امروزی است، افراد مبتلا به دنبال راه‌حلی سریع برای کاهش وزن هستند. به عنوان مثال برخی از این افراد یکی از وعده‌های اصلی غذایی را حذف می‌کنند. در حالی که کم‌خوری‌های غلط منجر به چاقی می‌شود.

 انتظاری ادامه داد: به عبارتی، کسانی که وعده صبحانه یا شام را به امید کم کردن وزن حذف می‌کنند، باید بدانند این روش درست نیست چون بعد از مدتی بدن این پیام را دریافت می‌کند که انرژی کافی دریافت نمی‌کند. در نتیجه آن را ذخیره می‌کند و فرد مستعد چاقی بیشتر می‌شود. بنابراین نخوردن صبحانه، ناهار یا شام یا صرفاً میوه‌خواری یا گیاهخواری صفر یا از همه بدتر حذف کامل نان و برنج از برنامه غذایی، اگرچه ممکن است باعث کاهش وزن شود اما بعد از مدتی کوتاه دوباره وزن اضافه باز می‌گردد آن هم بیشتر از قبل.

وی با اشاره به این که یکی از دلایل چاقی کمبودها هستد، اظهار کرد: به عنوان نمونه بیشتر خانم‌ها کمبود ویتامین دی دارند که این کمبود باعث چاقی می‌شود چون بدن تا نیازش برطرف نشود شما را مجبور می‌کند به خوردن ادامه دهید.

انتظاری ادامه داد: باکتری‌هایی در دستگاه گوارش انسان وجود دارد که هرچیزی که باعث شود این باکتری‌ها تغییر کند می‌تواند عامل چاقی باشد، بیشترین متهم در این موضوع مصرف آنتی بیوتیک ها است ولی گاهی ناچار به مصرف آنتی بیوتیک ها هستیم ولی باز هم می‌توانیم این موارد را رعایت کنیم.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *