کیمیای وطن بررسی کرد:حباب دلار ترکید

دامون رشیدزاده

کشتی طوفان زده دلار کم کم به ساحل آرامش نزدیک می‌شود. در کمتر از یک ماه گذشته دلار پس از تقریباً ۳ سال آرامش به ناگهان تمام معادلات بازار را بهم ریخت و تا حدود ۴۲۰۰ تومان هم پیش رفت. این نوسان عجیب دلار باعث شد بازار ایران به شدت نسبت به این ماجرا واکنش نشان دهد. این واکنش آنقدر گسترده و عجیب بود که حتی روی کالاهایی که هیچ ارتباطی با دلار ندارند هم اثر گذاشت. این اثر البته به گفته کارشناسان بیش از اینکه واقعی بوده باشد حاصل شوک روانی ناشی از گرانی دلار بود همچنین نمی‌توان سودجویی عده‌ای را هم که همیشه در انتظار آب گل آلود برای ماهی گیری هستند را نادیده گرفت. متاسفانه گران شدن دلار باعث شد کالایی همچون لوازم خانگی، خودروهای داخلی و خارجی، مسکن یا حتی و کره و گوشت نیز گران شود اما با ترکیدن حباب دلار انتظار می‌رود قیمت‌ها به سمت منطقی شدن پیش برود. البته حداقل انتظار مردم در این شرایط برخورد با کسانی است که بی جهت دست به گران فروشی زدند.

افزایش تقاضا یا بی تدبیری؟

مسئله مهمی که در این میان باید مورد بررسی قرار گیرد، پاسخ مسئولین بانک مرکزی به افزایش نرخ ارز است. افزایش تقاضای فصلی از جمله عوامل این اتفاق توسط این افراد برشمرده شده است. چنانچه تقاضای فصلی یا به اصطلاح پیک مصرفی ارز را در ماههای آذر و دی به علت رویدادهای ژانویه به علاوه اتمام ماه صفر بدانیم، در نتیجه باید این اصل را نیز بپذیریم که این علت در سالهای گذشته نیز تکرار شده است. در نتیجه افزایش تقاضا در این محدوده زمانی امری کاملاً محتمل و پیش بینی شده بوده نمی‌توان افزایش قیمت ارز را ناشی از پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه دانست؛ بلکه این عدم عرضه به موقع ارز توسط بانک مرکزی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر با افزایش تقاضای ارز، عرضه کافی صورت نگرفته است.

سقوط دلار و سکه

در جریان معاملات دیروز قیمت هر دلار آمریکا با ۸۲ تومان کاهش به ۳۸۵۵ تومان رسید و این در حالی است که سکه طرح قدیم هم ۲۵ هزار تومان ارزان شد. همچنین یورو با ۵۳ تومان کاهش به نرخ ۴۱۷۵ تومان، پوند با ۵۲ تومان کاهش به نرخ ۴۸۳۶ تومان، درهم امارات با ۲۲ تومان کاهش به ۱۰۸۸ تومان و لیر ترکیه با ۹ تومان کاهش به نرخ ۱۱۶۰ تومان معامله شد. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۵ هزار تومان کاهش، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، تمام بهار آزادی جدید یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان، نیم سکه با چهار هزار تومان کاهش به نرخ ۶۰۵ هزار تومان و ربع سکه با هزار تومان کاهش قیمت به ۳۱۸ هزار تومان معامله شد. در این میان هر قطعه سکه یک گرمی با دو هزار تومان افت قیمت ۲۱۰ هزار تومان، هر اونس طلا در بازارهای جهانی هزار و ۱۵۱ دلار و ۹۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۱۹ هزار تومان نرخ گذاری شد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *