گرمازدگی از درمان ساده تا بی توجهی خطرناک

پروانه شریفی

با گرم شدن هوا احتمال ابتلا به بیماری‌هایی که با گرما مرتبط هستند هم بیشتر می‌شود. یکی از شایع‌ترینِ این بیماری‌ها، گرمازدگی است. روش‌های درمان گرمازدگی بسیار ساده است، در عین حال چنانچه این درمان‌های ساده به‌موقع انجام نشوند، وضعیت خطرناک خواهد شد. این روزها هوا به شدت گرم شده است و خطرگرمازدگی افراد را بیش از پیش تهدید می‌کند که می‌تواند تا چند روز فرد گرمازده را تهدید کند. روش‌های مختلفی برای درمان گرمازدگی وجود دارد، در گفتگو با دو متخصص با این روش‌ها آشنا شدیم، با ما همراه باشید:

دکتر محسن حیدری متخصص طب سنتی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: همه افراد می‌توانند با قرار گرفتن در معرض گرما و آفتاب شدید دچار گرمازدگی شوند اما این موضوع در بعضی افراد می‌تواند شدیدتر و خطرناک‌تر باشد.

*با افراد گرما زده چه کنیم؟

وی ادامه داد: زمانی که با یک فرد گرمازده مواجه می‌شویم ابتدا باید محیط خنکی را برای این فرد مهیا کنیم یعنی ابتدا با در آوردن لباس‌ها، خنک کردن پوست بدن و خوراندن مایعات خنک فضای بهتری را برای فرد ایجاد کنیم.

حیدری افزود: مایعاتی که طبع سرد دارند همچون خاکشیر، تخم شربتی و بارهنگ می‌توانند مفید باشند.

این متخصص طب سنتی گفت: میوه‌هایی مانند هندوانه و شربتی همچون سکنجبین تب‌بر هستند و برای پیشگیری از گرمازدگی و تأمین انرژی بسیار خوب عمل می‌کنند.

* راهکارهای رفع گرمازدگی

حیدری با اشاره به دیگر راهکارهای رفع گرمازدگی، گفت: برای درمان گرمازدگی بهتر است عناب را در آب جوشانده و با کمی شکر به صورت خنک میل کنید. همچنین خوردنی‌های سرد و تر مانند گل بنفشه، خاکشیر، هندوانه نیز توصیه می‌شود، البته بهترین دارو برای رفع گرمازدگی دم کرده عناب و زرشک است که همراه با مقداری شکر میل می‌شود.

*برطرف کننده‌های گرمازدگی

وی با اشاره به فواید خاکشیر در این مواقع گرمازدگی، ادامه داد: استفاده از خاکشیر یخ زده و شربت آب لیمو برای جلوگیری از گرمازدگی مؤثر است. برای جلوگیری از اسهال و تأثیر خنکی، خاکشیر باید به شکل یخ زده یا همراه خرده یخ مصرف شود، در غیر این صورت ملین و اسهال آور است.
این متخصص طب سنتی افزود: با توجه به گرمی و آلودگی هوا، مصرف آب لیمو نیز به دلیل داشتن ویتامین C که دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده است، توصیه می‌شود و نیاز است هر دو روز یک بار، یک عدد لیمو در آب مصرفی استفاده شود.

حیدری با بیان این که تخم شربتی در حقیقت دانه گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود، گفت: لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب، به صورت ژله‌ای در می‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی در طب سنتی ایران به عنوان رفع کننده التهابات دستگاه تناسلی و مجاری ادرار کاربرد بسیار داشته است.

*اگر گرمازده شدیم چه بخوریم؟

دکتر طاهره احمدی، متخصص تغذیه و رژیم غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با توجه به افزایش دمای هوا و احتمال بروز گرمازدگی در برخی افراد، گفت: به افراد توصیه می‌شود برای رفع تشنگی به جای انواع نوشیدنی‌های شیرین و بسیار خنک، آب با دمای نسبتاً خنک مصرف کنند.

وی افزود: نوشیدن آب یا آبمیوه‌های بسیار خنک برای رفع تشنگی به دستگاه گوارش آسیب وارد می‌کند، به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود از مصرف آن اجتناب کنند.

احمدی با بیان اینکه برای رفع تشنگی باید از نوشیدنی‌هایی که داری مزه متعادل هستند استفاده شود، تصریح کرد: نوشیدنی‌های شیرین باعث اضافه وزن و دریافت انرژی بالا و نوشیدنی‌های ترش باعث بروز دل ضعفه و افزایش اشتها می‌شود، به همین دلیل باید افراد از نوشیدنی‌هایی مانند آب که مزه متعادل دارد برای رفع تشنگی استفاده کنند.

*بی توجهی و خطر مرگ

این متخصص تغذیه و رژیم غذایی با اشاره به اینکه گرمازدگی می‌تواند برای افراد خطراتی را به همراه داشته باشد، خاطر نشان کرد کرد: افراد باید به علائم گرمازدگی توجه کنند زیرا بی‌توجهی به آن می‌تواند موجب آسیب به مغز و یا حتی مرگ شود.

وی درباره مصرف نوشیدنی‌های دیگر هم‌چون شربت آبلیمو، سکنجبین، خاک شیر، تخم شربتی و غیره، گفت: خاک شیر و تخم شربتی حاوی مقدار فیبر بالایی هستند اما زمانی‌که شکر به آن افزوده شود نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه عوارضی هم‌چون اضافه وزن را نیز در پی خواهد داشت بنابراین به افراد توصیه می‌شود به مقدار اندک و بدون شکر آن را مصرف کنند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *