گرما و توصیه‌های مفید طب سنتی

‌فاطمه احمدی

سبک زندگی افراد در فصول مختلف متفاوت است
و غذاهایی که فرد در فصول مختلف می‌خورد، باید متفاوت باشند؛ وگرنه بیمار خواهد شد. حتی حالت خواب و میزان فعالیت‌های بدنی و… نیز باید متفاوت باشد.
رسول حیدری، متخصص طب سنتی به خبرنگار کیمیای وطن ‌گفت: با توجه به گرما و خشکی هوا باید افراد بعضی اصول و پرهیزهای غذایی را مورد توجه قرار دهند تا بتوانند در مواجهه با گرما در سلامت کامل به سر ببرند.
رسول حیدری با اشاره به اینکه افراد باید بدانند که در فصل گرم از چه مواد غذایی باید دوری کرد، گفت: در طب سنتی پرهیز بر درمان مقدم و آغاز کار حفظ سلامتی و درمان بیماری‌ها، پرهیز است؛ به این صورت که از مصرف مواد غذایی مضر دوری شود. وی با بیان اینکه نوشیدن مایعات سرد، حرارت بدن را کاهش می‌‌دهد‌
افزود: استفاده از نوشیدنی‌‌های سنتی نظیر آب‌لیمو، بالنگ هندوانه، سکنجبین و خیار و آب زرشک برای آرامش اعصاب توصیه می‌شود.
این متخصص طب سنتی با اشاره به باور عموم مردم مبنی بر استفاده از خاکشیر برای ایجاد خنکی گفت: خاکشیر برخلاف باور عموم، فاقد این خاصیت است؛ اما فواید درمانی فراوان دیگری دارد و مصرف آن به افراد گرمازده توصیه می‌‌شود.
حیدری افزود: در هوای گرم از غذاهای خنک مانند آب‌دوغ خیار، ماست، خیار و کمی نان، سبزیجات خنک مانند خیار، کاهو، کدو خورشتی (سبز)، گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج استفاده شود.
به توصیه حیدری استراحت در هوای گرم به افراد کمک می‌کند تا مزاج آن‌ها خنک شود؛ ضمن اینکه دوش آب سرد، استحمام و پاکیزگی بدن، شنا در آب روان، پوشیدن لباس‌های نخی و نازک و ورزش در سالن و در هوای خنک و مطبوع، مفید است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *