گزارش اختصاصی کیمیای وطن : چهار سوی آینده شغلی ایران

دامون رشیدزاده

بر اساس آمارها بیش از ۴ میلیون ایرانی بیکار هستند و متاسفانه بخش زیادی از این آمار را جوانان تشکیل می‌دهند. رشد اقتصادی و جذب سرمایه گزاری و بسیاری روش‌های دیگر می‌تواند از این آمارها بکاهد اما عنصر مهمی که کمتر به آن پرداخته می‌شود نوع کسب و کار است. بسیاری از شغل‌ها به مرور زمان از بین می‌روند و در عوض شغلهایی ایجاد می‌شود که حتی تصورش هم در ۱۰ سال پیش غیر ممکن بود. همین موضوع ساده بر اهمیت نوع اشتغال در آینده می‌افزاید. اگر ما به دنبال حذف بیکاری هستیم باید شغل‌هایی ایجاد کنیم که در آینده هم در کشور و هم در دنیا به آن احتیاج باشد. اما جهان در سال‌های آینده نیازمند چه شغل‌هایی است. در این گزارش ما نگاهی خواهیم داشت به شغل‌هایی که جهان در سال‌های آینده به آن نیازمند است.

تولید آب شیرین

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰، تقاضای جهانی آب به بیش از ۵۰ درصد برسد. ایران یکی از کشورهایی است که نیاز مبرمی به آب دارد پس اگر ما هم خواهان به دست آوردن آب و هم تولید اشتغال هستیم چه بهتر که شغل‌هایی در این زمینه ایجاد کنیم. شیرین کردن آب دریا با روشهای نوین و هزینه اندک می‌تواند کشور ما را از بحران‌های کم آبی نجات دهد و شاید روزی ما صادر کننده تکنولوژیهایی در این زمینه به سراسر جهان باشیم.

شهرنشینی

هر روز ۲۰۰٫۰۰۰ نفر به شهرها مهاجرت می‌کنند و در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند. شهرها به صورت بالقوه به ما در مدیریت تنش‌های حاصل از رشد جمعیت کمک می‌کنند به شرطی که درست انجام شوند. خدمات بهداشتی، آلودگی، مصرف انرژی، حمل و نقل و کیفیت زندگی چالش‌های مهم محسوب می‌شوند. برای حل این چالش‌ها ما به متخصصینی احتیاج داریم که مشکلات را به حداقل برسانند و یا حتی این روند مهاجرت را معکوس کنند.

قطع وابستگی به سوخت‌های فسیلی

بسیاری از کارشناسان سوخت‌های فسیلی را مانع از توسعه نوآوری‌ها و بازارهای جدید برای جایگزین‌های انرژی پاک می‌دانند. کشور ما با داشتن منابع بزرگ نفت و گاز با چالش‌های بزرگی در این زمینه روبرو است. اگر ما همین امروز شروع به حرکت به سمت انرژی‌های پاک کنیم می‌توانیم وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را از بین ببریم و در کنار منافع بیشمار آن اشتغال هم ایجاد کنیم. تربیت متخصصین در این زمینه یکی از مهمترین گام‌های حرکت به سمت قطع وابستگی به سوخت‌های فسیلی است.

بلایای طبیعی

متاسفانه کشور ما در این زمینه یکی از کشورهایی است که حوادث طبیعی به خصوص زلزله در آن به وفور وجود دارد و هر ساله تعداد زیادی از مردم ما قربانی اینگونه حوادث می‌شوند. سرمایه گزاری در هشدار و پیش‌بینی اولیه یا ساخت خانه‌های مقاوم پیش ساخته و ارزان قیمت می‌تواند در کنار اشتغالزایی هر سال جان صدها و یا هزارها نفر را نجات دهد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *