گزارش کیمیای وطن از گرانی کره در بازار : چه کسی از آب کره می‌گیرد؟

 

دامون رشیدزاده

در روزهای سرکشی دلار و طلا یک محصول لبنی پا در جاده گرانی گذاشت. کره به عنوان یکی محصولات پر مصرف لبنی با افزایش قیمتی ۲۵ درصدی روبرو شد و علیرغم همه تهدیدهای سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره بازگشت قیمت کره به نرخ قبل از گرانی این محصول نه تنها ارزان نشد بلکه گران‌تر هم شد. اما چرا کره که در میان کالاهای گروه یک قرار دارد ناگهان اینگونه گران شد و چه کسی یا کسانی در این وضعیت در حال گرفتن کره از آب هستند؟ در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به دلایل گرانی‌های اخیر کره.

افزایش تعرفه

اوایل امسال دولت در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی تعرفه واردات کره را از ۴ درصد به ۲۰ درصد افزایش داد. اما انگار این افزایش تعرفه نه تنها قیمت را کاهش نداده بلکه بهانه‌ای شده برای گران شدن این محصول پر طرفدار خانواده‌های ایرانی.

گرانی جهانی؟

به گفته برخی کارشناسان قیمت جهانی کره در یک ماه اخیر افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل هم این موضوع بهانه‌ای شده برای افزایش قیمت.

افزایش هزینه‌ها؟

بعضی تولید کنندگان عمده کره دلیل گرانی را افزایش هزینه‌های جاری می‌دانند و عنوان می‌کنند که هزینه‌ها به نسبت ماه‌های قبل افزایش یافته در نتیجه آنها محصول گرانتری به دست می‌آورند که مجبورند گران‌تر هم بفروشند. البته این ادعا در حالی که قیمت انرژی و سایر موارد حداقل از اوایل پاییز افزایش نداشته عجیب به نظر می‌رسد. هزینه دستمزد هم که از ابتدای امسال هیچ تغییری نداشته و بعید به نظر می‌رسد کارخانه داران محترم پول بیشتری به کارگران خود پرداخت کرده باشند.

ردپای دلار و صادرات

اما یکی از گزینه‌هایی که خیلی از کارشناسان روی آن تاکید دارند ردپای صادرات است. همزمان با بالا رفتن قیمت جهانی کره رغبت تولید کنندگان داخلی به صادرات بیشتر شد و درست در همین زمان دلار با افزایشی عجیب و غریب از ۳۵۰۰ تومان به ۴۰۰۰ تومان رسید و این موضوع بر میل تولید کنندگان بر صادرات بیشتر افزود و کار به جایی رسید که دیگر رغبت چندانی به فروش داخلی ندارند. همین موضوع باعث شده تا این تولید کنندگان که ملزم به تأمین بازار داخلی هستند کره تولید داخل را با افزایشی ۲۵ درصدی به فروش برسانند و همچون همیشه این مردم هستند که در نقش سنگ زیرین آسیاب مجبور به تحمل این وضعیت هستند.

حمایت کجاست؟

متاسفانه همانند همیشه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تنها سازمانی عریض و طویل است که جز شعار دادن کار خاص دیگری انجام نمی‌دهد. در کنار این حمایت دولت از تولید کنندگان نیز هر گاه انجام می‌شود نتیجه‌ای جز سو استفاده این تولید کنندگان در بر نداشته است. اگر حمایت دولت در بالا بردن تعرفه واردات چنین نتیجه‌ای دارد چه بهتر که این تعرفه‌ها بالا نرود تا لااقل تولید کنندگان همچنان محتاج مردم باشند. امیدواریم در روزهای آینده سرانجام چاره‌ای برای این وضعیت اندیشیده شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *