یک میلیون اصفهانی از صنعت نساجی روزی می خورند

زهرا نصیری

مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی اصفهان ارتزاق یک میلیون نفر از مردم نصف جهان را از صنعت نساجی دانستند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ، در آئیین افتتاح نمایشگاه نساجی با بیان اینکه درصددهستیم که آن‌ چه از محصولات داخلی  با کیفیت مناسب تولید می‌شود را مورد استفاده قرار دهیم  گفت: معتقدم که واردات نفت و پارچه باید تاحدودی محدود شود.

  گلنار نصراللهی، افزود: می‌توانستیم به جای اینکه ۹۰۰ میلیون دلار صادرات در صنعت نساجی داشته باشیم ۲ یا ۳ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم اما در حال حاضر ۹۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری‌ در صنعت نساجی وجود دارد که ۹۵ درصد آن مربوط به بخش خصوصی بوده که تمامی این موارد از مزیت‌های صنعت نساجی است.

 وی افزود: در بخش پوشاک باید به مد و طراحی توجه می‌کردیم که در این راستا کوتاهی صورت گرفته است. براساس مذاکرات فراوان که با مناطق آزاد انجام داده و با کمک گمرگ توانستیم برای نخستین بار گمرکات را در مناطق آزاد مستقر کنیم چرا که بیشترین ورودی به این مناطق پارچه و پوشاک بوده است.

ایجاد ۲۸۰ هزار شغل درصنعت نساجی

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیزگفت: ۹۸۰۰ واحد صنعت نساجی در کشور داریم که ۲۸۰ هزار شغل را ایجاد کرده است.

افسانه محرابی، با اشاره به اینکه ۹۸۰۰ واحد صنعت نساجی در کشور داریم که ۲۸۰ هزار شغل را ایجاد کرده است، باتوجه به اینکه ۵ درصد از سرمایه‌گذاری به  کل صنعت اختصاص دارد از این رو حدود ۱۳ درصد اشتغال را ایجاد می‌کند.

وی گفت:دربحث کفش تشکیل کارگروه ساماندهی و ارتقا صنعت کفش را داشتیم، با توجه به اینکه پتانسیل ما از نظر مواد اولیه در این صنعت بسیار خوب است اما متأسفانه سالیان سال به شکل سالامبور که ارزش افزوده پایینی داشته صادرات صورت گرفته و ما در این زمینه بازسازی و نوسازی صنعت چرم را از طریق عوارض داریم.

محرابی، با بیان اینکه با توجه به مشکلات موجود ممکن است اقدام درباره تعرفه‌ها مشکلات بیشتری را ایجاد کند، بیان کرد: معتقدم باید تنگاتنگ با بخش خصوصی در ارتباط باشیم تا در زمینه صنعت نساجی به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کنیم.

همچنین مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان گفت: درست است که صنعت نساجی ایران در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان بوده است اما سابقه کشور ما در نساجی، دانش کافی و ماشین‌آلات این امکان را به ما می‌دهد که با رقبای قدرتمند و شناخته شده در این عرصه از جمله ترکیه وارد رقابت شویم.

  علی یارمحمدیان ،خوشبختانه صنعت نساجی ایران شرایط روبه رشدی دارد، رشد ۸۶ درصدی این صنعت و صادرات ۸۵۰ میلیون دلار به صورت سالانه آینده روشنی را برای این صنعت مولد و مادر ترسیم می‌کند.

واردات ۴۰درصدی صنایع نساجی

رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان با بیان اینکه ۴۰ درصد واردات داریم که از نظر ارزش ۶۰ درصد است گفت: تعداد واحدهای نساجی استان اصفهان ۲۳۰۰ واحد است که در مجموع ۲۵ درصد از کل واحدهای صنعتی استان اصفهان نساجی است.

   حاتم شاه کرمی، با اشاره به اینکه تعداد واحدهای نساجی کشور ۷۹۰۰ واحد است که برای ۲۸۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است افزود:واحدهای نساجی استان اصفهان ۲۳۰۰ واحد است که ۲۷ درصد اشتغال استان اصفهان را در برمی‌گیرد.

وی افزود:در مقابل همه مشکلاتی که وجود دارد باید گفت در مجموع ۵۰۰ هزار تُن منسوجات مصرف می‌کنیم که از این مقدار ۳۰۰ هزار تُن تولید داخل و ۲۱۰ هزار تُن آن قاچاق است که عامل اصلی رکود در صنعت همین موضوع است.

وی با بیان اینکه سالانه ۴۰۰ میلیون دلار بابت منسوجات قاچاق وارد کشور می‌شود گفت: ما ۳۰۰ هزار تُن تولید داخل داریم اما در بازار ۳۰ درصد آن مارک ایرانی می‌خورد، کالای ایرانی کیفیت بالا دارد اما اتیکت خارجی بر روی آن زده می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *