۲۰ درصد سکته‌های مغزی در جوانان است

فاطمه احمدی

بابک زمانی رئیس انجمن سکته مغزی ایران در حاشیه دهمین کنگره استروک ایران اظهار کرد: علت قطع ارتباط این است که بسیاری از همکاران، دانشجویان و رزیدنت‌های ما وقتی به خارج از کشور می‌روند، به سطحی از کار می‌رسند که دیگر استفاده از آن سطح از پیشرفت با توجه به امکانات موجود در داخل امکان پذیر نیست. در نتیجه آنها یا باید پسرفت داشته باشند و در زمینه پایین‌تری کار کنند و یا اینکه باید در برای کار کردن در آن سطحی که آموزش دیده‌اند، در خارج از کشور باشند.

وی تصریح کرد: این مساله معضلی است که راه حل کوتاه مدت ندارد ولی ما هرساله سعی می‌کنیم تا آنجایی که ممکن است از بهترین متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور برای حضور در این کنگره دعوت کنیم تا بتوانیم از دانش آنها بهره مند شویم.

زمانی گفت: ما ده‌ها متخصص استاد ایرانی در کشورهای مختلف دنیا داریم که بسیاری از اینها به دلیل نبود همین امکانات در سال‌های اخیر به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. بنابراین امیدواریم بتوانیم ارتباطات بین المللی خود را به اندازه‌ای گسترش دهیم که امکانات داخلی به حدی برسد تا حداقل بخشی از این افراد به کشور بازگردند.
زمانی گفت: در رشته سکته مغزی نیز حدود ۱۵ نفر متخصص در کل کشور داریم که متاسفانه همان ۱۵ نفر هم در درمان مرحله حاد درگیر نمی‌شوند و بقیه متخصصان مغزواعصاب وارد این مرحله از درمان نمی‌شوند و بیشتر به درمان‌های سرپایی بعد از مرحله حاد می‌پردازند زیرا مراکزی که دارای امکانات درمان مرحله حاد سکته مغزی باشند، وجود ندارند.

تایم طلایی درمان سکته مغزی

دبیر کنگره بین‌المللی استروک ایران در خصوص روش‌های نوین درمان سکته‌های مغزی توضیحاتی را ارائه داد.

شهرام اویس قرن متخصص نورولوژی و دبیر دهمین کنگره بین‌المللی استروک ایران در حاشیه این همایش اظهار داشت: کنگره امسال دهمین کنگره سکته مغزی بوده که از دوم لغایت چهارم اسفندماه در محل سالن همایش کتابخانه ملی ایران در حال برگزاری است.

وی افزود: در این کنگره علاوه‌بر مسائل علمی در زمینه درمان سکته‌های مغزی در خصوص روش‌های عملی و روش‌های نوین درمان سکته‌های مغزی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

دبیر دهمین کنگره بین‌المللی استروک ایران خاطرنشان کرد: از سال ۱۹۹۶ یعنی حدود ۲۰ سال قبل داروهایی برای درمان سکته‌های مغزی مورد استفاده قرار گرفته که نقش لیزکنندگی لخته خون را برعهده دارد اما باید توجه کنیم اگر فردی بخواهد با این داروها تحت درمان قرار گیرد، باید در عرض ۳ الی ۴٫۵ ساعت پس از سکته مغزی به بیمارستان برای درمان برسد.

وی تصریح کرد: اگر در این تایم طلایی سکته مغزی درمان شود، احتمال بهبود فرد بسیار بالا خواهد بود اما یکی از ایرادهای داروهای لیزکننده لخته این است که آنها توانایی حل کردن لخته‌های بزرگ را ندارند و به همین دلیل متخصصین برای برداشتن لخته‌های بزرگ از روش‌های دیگری استفاده می‌کنند.

این متخصص نورولوژی در خصوص روش‌های جدید توضیح داد: در روش‌های جدید به‌وسیله رابط‌ها از طریق رگ‌های دست و پا وارد رگ‌های مغز می‌شویم و لخته را خارج می‌کنیم. در این شرایط حتی اگر بیمار پس از ۲۴ ساعت بعد از وقوع حادثه به بیمارستان برسد، امکان درمان وجود دارد.

بروز ۲۰ درصد سکته‌های مغزی در جوانان

فرامرز امیری عضو هیأت رئیسه انجمن سکته مغزی ایران در حاشیه دهمین کنگره بین‌المللی استروک ایران در جمع خبرنگاران در خصوص میزان شیوع سکته مغزی در جوانان، توضیح داد: هنگامی که از سکته مغزی صحبت می‌کنیم معمولاً افراد مسن در ذهن ما تجسم می‌شوند این موضوع در حالی است که در کشور ما حدود ۲۰ درصد سکته‌های مغزی در افراد جوان و زیر  ۵۰ سال رخ می‌دهد.

وی افزود: سکته مغزی حتی در مواقعی در نوجوانان و کودکان نیز اتفاق می‌افتد که در چنین مواقعی ما باید به دنبال عوامل غیراکتسابی باشیم. این عوامل غیراکتسابی می‌توانند مادرزادی باشند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: معمولاً سندروم‌هایی که در این مواقع می‌بینیم سندروم‌های شریانی و وریدی بوده که در سکته کودکان و نوزادان مشاهده می‌شوند و شایع‌ترین دلیل این حوادث بیماری‌های مادرزادی هستند.

وی افزود: معمولاً تداخل‌های دارویی باعث بروز سکته مغزی نمی‌شود، اما باید توجه کنیم که ما هرگونه عامل خارجی که وارد بدن می‌شود را به عنوان دارو می‌شناسیم. این مواد می‌توانند شیمیایی و یا حتی مواد مخدر باشند.

امیری تصریح کرد: داروهایی که باعث افزایش فشار خون می‌شوند می‌توانند زمینه‌ساز سکته‌های مغزی باشند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: استعمال سیگار، کم تحرکی، قندخون بالا و رژیم غذایی نامناسب از جمله عوامی هستند که در بروز سکته مغزی نقش اساسی ایفا می‌کنند که لازم است هر یک از ما در زندگی خود آن را کنترل کنیم.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *