۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بیمه شده تأمین اجتماعی

پروانه شریفی

دکتر ایرج حریرچی روز گذشته در نشست خبری، به مهم‌ترین موضوعات و مباحث روز حوزه سلامت پرداخت و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

در ادامه گزارشی از این نشست آمده است:

* مدیران حوزه سلامت به شدت در حال فعالیت هستند

مدیران حوزه سلامت به شدت در حال فعالیت هستند که در تحریم‌های احتمالی، کمترین آسیب به مردم برسد، با توجه به تورم دورقمی و بالای ۳۰ درصد در سال‌های ۸۸ تا ۹۱ و عدم اولویت حوزه سلامت برای دولت وقت، پرداختی از جیب مردم به ترتیب به ۵۴.۸ درصد در سال ۸۸، ۵۸.۲ درصد در سال ۸۹، ۵۶ درصد سال ۹۰ و ۵۸ درصد در سال ۹۱ بوده که روند رو به رشد داشته است.

در سال‌های ۹۳ تا ۹۶، پرداختی مردم از جیب به ترتیب به ۳۸.۷، ۳۸.۱، ۳۷.۷ و ۳۸.۱ درصد کاهش پیدا کرد که البته با اهداف برنامه پنجم و ششم توسعه که پرداختی از جیب مردم باید به ۳۰ و ۲۵ درصد کاهش پیدا کند، فاصله داریم.

* بهره مندی مردم از خدمات سلامت

در طول دهه‌های ۵۰ تا ۹۰ و مشابه با سایر کشورها به دلیل افزایش امید به زندگی، کنترل بیماری‌های عفونی، افزایش بیماری‌های غیرواگیر، گسترش شهرنشینی، افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، ظهور تکنولوژی‌های جدید و ساخت داروهای جدید، هر ساله شاهد افزایش استفاده مردم از خدمات بهداشتی و درمانی بوده‌ایم، اما در سال‌های ۹۱ و ۹۲، برای اولین بار، بهره مندی مردم از خدمات سلامت و استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی، نسبت به سال گذشته‌اش، کاهش یافت.

این کاهش به علت تورم شدید، رکود، کاهش ارزش پول ملی و افزایش بیکاری بود که باعث شد اقشار ضعیف، متوسط و متوسط رو به بالا، ترجیح دهند که منابع خود را صرف هزینه‌های بسیار ضروری مانند خوراک و مسکن کنند و از هزینه‌های ضروری مانند فرهنگ و حوزه سلامت، بکاهند.

*۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بیمه شده تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بیمه شده تحت پوشش دارد، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر با اتوبوس از شهرستان‌ها و برخی مناطق تهران، با آدرس غلط دستگاه و تشکل پشت پرده، برای اعتراض مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده و از قول جامعه کارگری، سخنانی گفتند.

اکثر این معترضان افراد مسن و بازنشستگان بودند و وزیر بهداشت در شورای معاونین وزارت بهداشت با اطلاع از این تجمع به دلیل گرمای هوا، خواستار حضور آنان در تالار امام جواد (ع) وزارت بهداشت شد تا معترضان در شرایط مناسب، اعتراض خود را که بدون ارتباط با وزارت بهداشت بود، بیان کنند.

در سه ماه گذشته، هیچ اتفاق جدیدی در حوزه قوانین تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت رخ نداده و پشت پرده این تحرکات و تحریک کردن این تعداد افراد محدود را می دانیم.

* پرداختی مردم برای خدمات سرپایی رقم بالا و قابل توجهی است

بررسی هزینه‌های خانوار در حوزه بهداشت و درمان نشان می‌دهد که پرداختی مردم برای خدمات سرپایی رقم بالا و قابل توجهی است و برای تأمین این هزینه‌ها وظیفه ما، حمایت از فقرا است. بطوریکه خرید دارو، خدمات سرپایی و ملزومات مصرفی پزشکی، ۳۰ درصد، خدمات دندانپزشکی حدود ۲۰ درصد و آزمایشگاه و خدمات پاراکلینیکی ۱۵ درصد از هزینه‌های خانوار را شامل می‌شوند.

* نگرانی برای تأمین داروهای بیماران خاص وجود ندارد

هیچ نگرانی برای تأمین داروهای بیماران خاص وجود ندارد، اما از برخی بیماران و انجمن‌های حمایتی گله داریم چراکه ممکن است قیمت یک دارو ۱۰ درصد افزایش داشته باشد و بیمه، ۹۰ درصد از قیمت آن دارو را پوشش دهد و این پوشش افزایش قیمت هم، ممکن است زمانبر باشد، اما در همین مدت، برخی افراد مصاحبه می‌کنند که قیمت‌ها دو برابر شده و وزارت بهداشت به فکر بیماران نیست.

وزارت بهداشت از ابتدای دولت یازدهم درخواست جدی داشت که در مورد تشعشعات الکترومغناطیس از جمله امواج آنتن‌های تلویزیونی، موبایل، ماهواره، بی سیم، مایکروویو و وای فای که بر ابعاد شخصی، شغلی و محیطی مردم تأثیر دارد، بررسی‌های علمی انجام شود.

تشعشعات بالقوه می‌توانند آسیب زا باشند و تا کنون، آسیب‌های موارد محدودی از این تشعشعات، ثابت شده که بیشتر مربوط به اثرات گرمایی است، اما در مورد جهش ژنتیکی یا ایجاد سرطان توسط آنها، هنوز مستنداتی وجود ندارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *